Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RygruUyiTKjTy1

Auspicja, czyli co bogowie o tym sądzą...

Wróżbitka Kassandra, córka króla Priama, podczas pożaru Troi szuka opieki bogini Ateny, krater czerwonofigurowy, 350–340 p.ne., Muzeum Acheologiczne w Neapolu, wikimedia.org, domena publiczna

Ważne daty

VIII w. p.n.e. – Eposy Homera IliadaOdyseja

VII w. p.n.e. – Hezjod z Askry w Beocji, autor Teogonii oraz Pracy i dni

106–43 p.n.e. – Marek Tulliusz Cyceron, wielki mówca, polityk i pisarz schyłku republiki, autor m.in. De divinatione

ma7fedd7d9ce481c4_0000000000057
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1CRhU0J30FGq1
Scenariusz zajęć do pobrania
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. W zakresie kompetencji językowych. Uczeń:

6. zna podstawowe techniki przekładu tekstu łacińskiego;

8. dokonuje następujących transformacji gramatycznych w zakresie morfologii:

17) potrafi korzystać ze słownika łacińsko‑polskiego przy sporządzaniu przekładu; 

18) potrafi w przypadku wyrazów wieloznacznych wybrać znaczenie odpowiednie dla kontekstu/tematyki tłumaczonego tekstu;

19) dokonuje poprawnego przekładu prozatorskiego tekstu łacińskiego z zakresu tekstów określonych w kanonie na język polski, w tłumaczeniu zachowując polską normę językową.

II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:

6. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu życia publicznego i prywatnego w starożytnej Grecji i Rzymie:

b) wyrocznie: Delfy i ich rola, Sybilla;

d) życie społeczne i gospodarcze (wyrocznie – Delfy, wróżby);

13. potrafi scharakteryzować i poddać interpretacji uwzględniającej właściwy kontekst kulturowy następujące kluczowe zjawiska z zakresu życia publicznego i prywatnego w starożytnej Grecji i Rzymie:

c) życie społeczne i gospodarcze (wyrocznie – Delfy, Sybilla; wróżby).

Nauczysz się

wymieniać starożytne wróżby greckie i rzymskie;

wskazywać gdzie znajdowały się najważniejsze greckie wyrocznie;

charakteryzować postać Teofrasta z Eresos i Stefana Ossowieckiego.

Wróżbiarstwo w Grecji

Starożytni Grecy wierzyli, że bogowie zsyłają znaki woli, które właściwie odczytane przez człowieka pozwalają mu postąpić właściwie, zgodnie z wolą bóstwa, a nawet przewidzieć przyszłość. Wierzyli także w przeznaczenie – moirę, nie wiemy jednak, czym właściwie ono było. U HezjodaHezjod Hezjoda, najwybitniejszego poety po Homerze, czytamy, że najpotężniejszą siłą jest Zeus, to jemu wszystko podlega.

R1FzpKZsgKPs41
„Zeus przedstawiony z piorunem”, rzymska kopia greckiego oryginału z V w. p.n.e., Muzeum Archeologiczne we Florencji, wikimediar.org, CC BY 3.0

Nic dziwnego, że manteia – sztuka wróżbiarska – cieszyła się u Greków ogromnym szacunkiem. Aby poznać wolę bogów, udawali się oni do wróżbity (gr. manteis) lub wyroczni. Tam mogli zapytać o radę, uzyskując wróżbę naturalną (płynącą z boskiego natchnienia) lub sztuczną (znaki zewnętrzne zsyłane przez bogów). Wróżbitów, którzy potrafili je interpretować, darzono ogromnym szacunkiem. Czytając poematy Homera, poznajemy tych, o których mówiły mity: Tejrezjasza, Kalchasa i córkę Priama, Kassandrę. Królowie i miasta korzystali z usług wróżbitów, którzy objaśniali im zjawiska niebieskie, wróżyli, zajmowali się czynnościami rytualnymi itp.

RygruUyiTKjTy1
Wróżbitka Kassandra, córka króla Priama, podczas pożaru Troi szuka opieki bogini Ateny, krater czerwonofigurowy, 350–340 p.ne., Muzeum Acheologiczne w Neapolu, wikimedia.org, domena publiczna

Do znaków zewnętrznych zaliczano: pioruny, błyskawice, trzęsienia ziemi, katastrofy, sny, lot i głosy ptaków, wnętrzności zwierząt ofiarnych, słowa, kichanie itd. Każda z tych wróżb należała do osobnej kategorii:

ornitomancja

gr. órnis, órnithos – ptak

wróżenie z lotu ptaków, zwłaszcza drapieżnych

alektryomancja

gr. alektorίs – kura

wróżenie z zachowania kur podczas jedzenia

ichtyomancja

gr. ichthis – ryba

wróżenie z zachowania ryb

hieroskopia

gr. hieroskopίa – wróżenie z wnętrzności

wróżenie z wnętrzności zwierząt

pyromancja

gr. pyr – ogień

wróżenie z ognia palących się ofiar itp.

hydromancja

gr. hydor – woda

wróżenie nad powierzchnią wody

meteoromancja

gr. metéoros – nadziemny

wróżenie podczas zjawisk atmosferycznych

kleromancja

gr. kléros – przedmiot do losowania (kamyk)

wróżenie z kamyków lub kości do gry

kledomancja

gr. klédon – krzyk, wzywanie

wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów

chiromancja

gr. cheir – ręka

wróżenie z dłoni

arytmomancja

gr. arithmós – liczba

wróżenie z liczb i cyfr

Znaki naturalne – z natchnienia boskiego – były domeną wieszczek, kapłanów, sybilli i wyroczni.

Szczególną rolę przypisywano wróżeniu ze snu – onejromancji (gr. óneiros – sen). Prorocze sny zsyłał bóg sztuki lekarskiej Asklepios w swoich sanktuariach – asklepiejonach, a jego kapłani dokonywali ich interpretacji, by chory mógł się poddać właściwej kuracji. Z kolei nekromancja (gr. nekrós – zmarły; wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych) pomagała uzyskać od zmarłego wiedzę o przyszłych losach danej osoby. Po to właśnie Odys udaje się do kraju Kimeryjczyków: by spotkać duszę mitycznego wróżbitę Tejrezjasza, z którym chce rozmawiać o dalszej wędrówce do Itaki.

Rdnx6CZvGcUgF1
J. H. Füssli, „Tejrezjasz ukazuje się Odysowi podczas ofiar”, 1780–1785, Muzeum sztuki w Zurychu, Szwajcaria, wikimedia.org, domena publiczna

Zadania

REO5912UC3UkB1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij zdania: 1. (Tu uzupełnij) to wróżenie z dłoni 2. (Tu uzupełnij) to wróżenie z ognia 3. (Tu uzupełnij) to wróżenie z lotu ptaków.
R132UVkd0p4GX
Ćwiczenie 2
Znajdź własciwą definicję do wymienionych pojęć: hieroskopia, Możliwe odpowiedzi: 1. wróżenie ze snu 2. wróżenie z wnętrzności zwierząt 3. wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów i okrzyków 4. wróżenie z liczb i cyfr 5. wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych; onejromancja, Możliwe odpowiedzi: 1. wróżenie ze snu 2. wróżenie z wnętrzności zwierząt 3. wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów i okrzyków 4. wróżenie z liczb i cyfr 5. wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych; nekromancja, Możliwe odpowiedzi: 1. wróżenie ze snu 2. wróżenie z wnętrzności zwierząt 3. wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów i okrzyków 4. wróżenie z liczb i cyfr 5. wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych; arytmomancja, Możliwe odpowiedzi: 1. wróżenie ze snu 2. wróżenie z wnętrzności zwierząt 3. wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów i okrzyków 4. wróżenie z liczb i cyfr 5. wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych; kledomancja, Możliwe odpowiedzi: 1. wróżenie ze snu 2. wróżenie z wnętrzności zwierząt 3. wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów i okrzyków 4. wróżenie z liczb i cyfr 5. wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych.
R17pIABF1NPR2
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zdania pojęciami umieszczonymi poniżej. 1. Sztuka wróżbiarska, po grecku tu uzupełnij, cieszyła się w Grecji ogromnym szacunkiem. Za pomocą wróżbity, po grecku tu uzupełnij, Grecy starali się poznać wolę bogów. 2. W miejscach, w których bóg się pojawiał albo objawiał swą wolę, powstawały sanktuaria. Sławne były na przykład tu uzupełnij – sanktuaria boga sztuki lekarskiej, który zsyłał tam sny ludziom chorym. 3. Jednym z najsłynniejszych mitologicznych wróżbitów był Tejrezjasz, dla którego Odyseusz udał się na krańce świata, by poznać swoją przyszłość. Rytuał, który tam przeprowadził, to szczególna forma wywoływania dusz umarłych – tu uzupełnij. Możliwe odpowiedzi: 1. manteia, 2. manteis, 3. asklepieiony, 4. nekromancja
R28XgJhZm8iF81
Fotografia nieznanego autora przedstawia pozostałości po Sanktuarium Dodony. Na zdjęciu znajdują się ruiny – fragmenty cegieł tworzące mur oraz fundamenty samej świątyni. W centrum znajduje się duże i wysokie drzewo o szerokiej koronie. Przed oraz za świątynią widoczna jest trawa. W tle znajduje się las oraz wysoka góra. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Ilustracja interaktywna 1. Najstarsza wyrocznia w świecie greckim znajdowała się na terenie Epiru w Dodonie. Ilustracja przedstawia widok z lotu ptaka na ruiny po świątyni Dydony – z prawej strony fotografii znajdują się ruiny, dalej widoczne są obszerne tereny zielone oraz wysoka góra. Ruiny świątyni Dydony, wikimedia.org, CC BY 2.5, 2. Było tam bardzo stare sanktuarium Zeusa, prawdopodobnie jeszcze przedgreckie. – jest to przedstawienie nagiego greckiego boga, w pozycji stojącej. Zeus został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku – o średniej długości włosach i bujnym zaroście, atletycznej budowy ciała. Mężczyzna ma przerzuconą długą szatę przez bark. Jedną rękę ma podniesioną do góry, w drugiej trzyma piorun. Figura jest koloru brązowego. „Zeus” wykonany z brązu, Muzeum archeologiczne we Florencji, wikimedia.org, CC BY 3.0, 3. Siedzibą boga był święty dąb. Wolę Zeusa kapłani odczytywali z szumu liści, ze szmeru źródła i lotu świętych gołębi., 4. Sanktuarium w Dodonie straciło swoją pozycję na rzecz wyroczni Apollina w Delfach, której świetność trwała aż do nadejścia chrześcijaństwa. Figura z wykonana z jasnego kamienia przedstawia postać młodego nagiego mężczyzny – ma długie jasne włosy, długą jasną pelerynę. Jedną dłoń ma wyciągniętą w prawą stronę, zaś pod lewą dłonią stoi przedmiot w kształcie kolumny. Rzeźba znajduje się w pomieszczeniu. Leochares, „Apollo Belwederski”, 330-320 p.n.e., Muzeum Watykańskie, wikimedia.org, CC BY-SA 2.0, 5. Wyrocznia w Delfach była panhelleńska, przybywali tu jednak nie tylko Grecy, ale także Rzymianie. Sanktuarium zarządzała amfiktionia, czyli przedstawiciele prawie wszystkich Greków z lądu. Fotografia nieznanego autora przedstawia model świątyni w Delfach – duży kompleks budynków, z największym, który znajduje się w górnej części fotografii. Większość budowli oparta jest o kolumny. Makieta świątyni w Delfach, wikimedia.org, domena publiczna, 6. W świątyni Apollina uzyskiwali odpowiedź na swoje pytania pielgrzymujący tu wysłannicy poleis oraz osoby prywatne. Fotografia nieznanego autora przedstawia ruiny świątyni Apollina, po której zostały tylko fundamenty oraz kolumny. Ruiny świątyni znajdują się na wzgórzu, z którego są widoczne wysokie góry oraz doliny. Ruiny świątyni w Delfach, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0, 7. Po rytualnej kąpieli kapłanka Pytia zasiadała na trójnogu i odurzona wonią palonych liści mirry i wawrzynu wypowiadała najczęściej niezrozumiałe słowa. Do czasów hellenistycznych były one układane przez kapłanów w rytmie heksametru. Malarstwo czerwonfigurowe na wazie prezentuje scenę, na której obecnych jest siedem postaci – Dwóch męskich strażników, którzy znajdują się po lewej i prawej stronie malunku (widoczne są tylko ich głowy, oraz fragment włóczni), dwie kobiety, które znajdują się obok złotego naczynia, oraz trzech mężczyzn (jeden jest widoczny pod złotym naczyniem, a pozostali dwaj znajdują się po prawej stronie.) Dwaj mężczyźni są nadzy, zaś jeden (z prawej strony) ubrany jest w długą zbroję z piórami. „Pytia”, rysunek na wazie czerwony, Muzeum Brytyjskie, Londyn, wikimedia.org, domena publiczna, 8. Pytię nazywano także Sybillą. Greckie słowo „Sybille” nadawano bowiem kapłankom Apollina w całej Helladzie. Najsławniejsza była jednak Sybilla mająca siedzibę w Kampanii, w Italii. Dzieło Michała Anioła pod tytułem Sybilla przedstawia starą i pomarszczoną kobietę, która siedzi na tronie. Kobieta włosy ma ukryte pod chustą, ma duże męskie ręce, ubrana jest w biało-złotą suknię. W dłoniach trzyma księgę. Obok kobiety (z lewej strony) widoczne są dwaj nadzy chłopcy (jeden ma jasne włosy, drugi ma ciemne), okryci są zieloną szatą. Jeden z nich w dłoni trzyma kolejną księgę. Michał Anioł, „Sybilla”, 1511, Kaplica Sykstyńska, Watykan, wikimedia.org, CC BY 3.0, 9. Do Kume właśnie, gdzie u wejścia do jaskini mieszkała owa wróżbitka, przybył Eneasz, aby złożyć Apollinowi ofiary. Fotografia nieznanego autora przedstawia wejście do jaskini – ściany są betonowe, w połowa drogi do wejścia jest oświetlona. W oddali znajduje się bardzo jasny punkt. Wejście do jaskini Sybilli, Cumae, Wykopalisko archeologiczne we Włoszech, wikimedia.org, CC BY-SA 2.0, 10. Poprosił on Sybillę o wskazanie drogi do świata podziemnego. Temu epizodowi wędrówki Eneasza Wergiliusz poświęcił szóstą księgę „Eneidy”. Obraz autorstwa Giuseppe Crespi pod tytułem „Eneasz, Sybilla i Charon” – na dziele obecne są trzy osoby – dwaj mężczyźni oraz kobieta. Sybilla znajduje się z lewej strony obrazu – młoda kobieta o ciemnych włosach, które przykryte są chustą. Ubrana jest w biało-niebieskie szaty, w dłoni trzyma gałązkę, drugą trzyma dłoń młodego mężczyzny ubranego w zbroję i hełm. Z prawej strony widoczny jest starszy mężczyzna, o długich krótkich włosach i długim siwym zaroście. Mężczyzna ma duży brzuch. W dłoniach trzyma wiosło. Giuseppe Crespi, „Eneasz, Sybilla i Charon”, Muzeum Kunsthistorisches, Wiedeń, wikimedia.org, domena publiczna, 11. Najsławniejsza legenda wiąże Sybillę Kumańską z królem Tarkwiniuszem Pysznym, który miał od niej zakupić zbiór przepowiedni. Przechowywano je potem w Rzymie na Kapitolu. Ilustracja autorstwa Mary Mac Gregor pod tytułem Tarquinius Superbus otrzymuje książki od prorokini – na ilustracji znajdują się trzy osoby – mężczyzna w średnim wieku siedzący na tronie, ubrany jest w niebieskie szaty, oraz czarnoskóry niewolnik ubrany w żółtą szatę a także kobietę ubraną w zieloną szatę z żółtymi zdobieniami, która w dłoniach trzyma książkę. Z prawej strony znajduje się żołnierz z włócznią. Mary MacGregor, „Tarquinius Superbus otrzymuje książki od prorokini”, 1912, w: „Historia Rzymu, od najwcześniejszych czasów aż do śmierci Augusta, opowiedziana chłopcom i dziewczętom.”, Nowy Jork 1912, wikimedia.org, domena publiczna
Sanktuarium Dodony, wikimedia.org, CC BY 2.5
Rj5t61BhfTffH
Ćwiczenie 4
Oceń, czy poniższe zdania są zgodne, czy niezgodne z prawdą. Każdemu zdaniu przyporządkuj kategorię VERUM (prawda) lub FALSUM (fałsz). VERUM Możliwe odpowiedzi: 1. Najstarsza w świecie starożytnym była wyrocznia w Delfach., 2. W Dodonie wola Zeusa objawiała się w szumie liści świętego dębu., 3. Sybilla była kapłanką Zeusa., 4. Eneasz schodzi do świata podziemnego w Kume w Italii., 5. Tarkwiniusz Pyszny posłał synów po księgi z wróżbami do Delf., 6. Pielgrzymi opuszczali Delfy z wróżbami, które układano w rytmie heksametru., 7. Dodona znajdowała się w Epirze. FALSUM Możliwe odpowiedzi: 1. Najstarsza w świecie starożytnym była wyrocznia w Delfach., 2. W Dodonie wola Zeusa objawiała się w szumie liści świętego dębu., 3. Sybilla była kapłanką Zeusa., 4. Eneasz schodzi do świata podziemnego w Kume w Italii., 5. Tarkwiniusz Pyszny posłał synów po księgi z wróżbami do Delf., 6. Pielgrzymi opuszczali Delfy z wróżbami, które układano w rytmie heksametru., 7. Dodona znajdowała się w Epirze.
R1UqJMEdIYzc3
Ćwiczenie 5
Połącz w pary imiona z opisami. Odyseusz udaje się na krańce świata, by usłyszeć wróżby z jego ust. Możliwe odpowiedzi: 1. TEJREZJASZ, 2. KASSANDRA, 3. SYBILLA Eneasz udaje się do jej siedziby, by znaleźć drogę do świata podziemnego. Możliwe odpowiedzi: 1. TEJREZJASZ, 2. KASSANDRA, 3. SYBILLA Wróżbitka, córka króla Priama, szuka ocalenia w świątyni Ateny. Możliwe odpowiedzi: 1. TEJREZJASZ, 2. KASSANDRA, 3. SYBILLA

Wróżbiarstwo w Rzymie

Rzymianie, inaczej niż Grecy i Etruskowie, szukają we wróżbach konkretnych i jednoznacznych rad bogów. Żadna ważniejsza czynność, czy to w życiu prywatnym, czy to w życiu publicznym nie może się obejść bez wróżb. Wynika to z lęku przed bogami i chęci upewnienia się, czy będą oni sprzyjać ludzkim przedsięwzięciom.

W I w. n.e. dzielono znaki zsyłane przez bogów na:

  1. auspicia (łac. avis – ptak) – wróżby z lotu ptaków,

  2. omina (łac. omen – znak) – znaki wróżebne, np. słowo, które uważano za dobrą lub złą wróżbę,

  3. prodigia (łac. prodigium, -ii) – niezwykłe zjawiska wróżebne, np. uderzenie pioruna w słoneczny dzień,

  4. somnia (łac. somnium, -ii) – sny,

  5. miracula (łac. miraculum, -i) – cuda, np. wypowiedzenie słów przez posąg boga,

  6. superstitiones (łac. superstitio) – zabobony, np. zawalenie się dachu jako zapowiedź śmierci.

Szczególną rolę pełniły „auspicia” przeprowadzane przez augurów na żądanie urzędnika w szczególnych, ważnych okolicznościach, np. przed objęciem urzędu przez konsulów lub przed zwołaniem komicjów. Początkowo augurowie obserwowali lot dzikich ptaków (auspicia ex avibus), potem zachowanie świętych kur podczas jedzenia (auspicia ex tripudiis).

W Rzymie oprócz augurów działali także haruspikowie, prywatni wróżbici, najczęściej pochodzenia etruskiego, którzy przepowiadali przyszłość na podstawie wnętrzności zwierząt ofiarnych, dokonywali interpretacji nadzwyczajnych zjawisk (prodigia) i ustalali, jak można przebłagać gniew bogów.

Jednym ze źródeł ciekawych informacji o wróżbiarstwie w Rzymie jest De divinatione Cycerona.

Rqp8De8lxzzZv
„Rzymscy Augurowie”, [w:] „ Prawo kasztelańskie - ilustrowana historia uniwersalna”, 1893, archive.org, CC BY 3.0

Wróżby z ptaków

Na podstawie: Marcus Tullius Cicero, De divinatione (O wróżbiarstwie), ks. I, 2

Nec unum genus est divinationis publice privatimque celebratum. Nam, ut omittam ceteros populos, noster quam multa genera complexus est! Principio huius urbis parens Romulus non solum auspicato urbem condidisse, sed ipse etiam optimus augur fuisse traditur. Deinde auguribus et reliqui reges usi, et exactis regibus nihil publice sine auspiciis nec domi nec militiae gerebatur. Cumque magna vis videretur esse et impetriendis consulendisque rebus et monstris interpretandis ac procurandis in haruspicum disciplina, omnem hanc ex Etruria scientiam adhibebant, ne genus esset ullum divinationis quod neglectum ab iis videretur.

Tłumaczeniema7fedd7d9ce481c4_0000000000046Tłumaczenie

RbXIieWjahZvx
Ćwiczenie 6
Wybierz zdania, które są zgodne z treścią tekstu Cycerona. Możliwe odpowiedzi: 1. Romulus augurato Romam condidit., 2. Romulus augurato regnum adeptus est., 3. Romulus optimus augur fuit., 4. Reges Romanorum auguriis usi sunt., 5. Regibus exactis Romani sine auspiciis nihil gerebant., 6. Romulus haruspicum disciplinam ex Etruria adhibebat.
R1VERZ46ESu4e
Ćwiczenie 7
Przetłumacz na język polski: 1. auspicato urbem condere, 2. auguribus uti, 3. sine auspiciis nihil gerere.
Polecenie 1

Przygotuj krótką odpowiedź na pytanie, jaki jest związek między starożytnymi wróżbami a współczesnym dociekaniem przyszłości (ok. 200 słów).

R1NlH7tEzLpud
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
ma7fedd7d9ce481c4_0000000000046

Audiobook pt. Auspicja w starożytnym Rzymie

RaiOVbcXwWgdY
Audiobook pt. Auspicja w starożytnym Rzymie: Starożytny Rzym. Rola augurów, zwanych także auspikami – ‘auspices’: Gdy ważna postać w starożytnym Rzymie musiała skonsultować się z bogami w istotnej sprawie państwowej, powierzała takie zadanie kapłanom, czyli augurom. Wróżyli oni na podstawie lotu ptaka, obserwacji kur, które w Rzymie były uznawane za święte, zachowań zwierząt, z przypadkowych znaków tj. skrzypnięcie krzesła, podmuch wiatru, który gasi lampę i wreszcie z przypadkowo wypowiedzianych słów… Ci, którzy posiadali auspicje, czyli mieli prawo do odczytywania znaków i dawania rad, posiadali równocześnie niezwykle zaszczytne zajęcie. Takie zaszczytne zajęcie należało do patrycjuszy. Patrycjusze gromadzili się w kolegia augurów, złożone z 3 patrycjuszy. Nie łatwo było się dostać do kolegium, bowiem augurów dobierano poprzez kooptację. Jak wiemy, kooptacja nie jest demokratycznym głosowaniem, tylko bardziej subiektywnym wyborem członków danej organizacji. Kandydat na nowego augura był wskazywany przez dwóch spośród starszych członków kolegium, następnie zaprzysięgano elektorów i inaugurowano uroczyście nowego członka. Wybór nowego augura do kolegium był zawsze okazją do wydania wystawnej uczty, oczywiście dla wszystkich pozostałych augurów. Generalnie wszyscy augurowie byli wobec siebie równi w uprawnieniach. Jedynym, co ich wyróżniało, był wiek. Zawsze to starszy augur głosował przed młodszym. Nie miał znaczenia nawet fakt, że ów młodszy piastuje wyższe stanowisko państwowe. Wśród augurów wyróżniał się jeden, jednak tylko z nazwy. Był to przewodnicy kolegium i zwano go magister collegii. Augurom bardzo zależało na tym, aby żyli ze sobą w zgodzie, jak w idealnej rodzinie. Dlatego nigdy nie wybierano na augura wroga któregoś z członków kolegium. Co najważniejsze, urząd augura sprawowało się dożywotnio, więc ciężko by było „w trakcie” pozbyć się wrogiego augura z kolegium. Augurowie mieli swoje insygnia, aby móc wyróżniać się nimi z tłumu. Nosili szatę publiczną, zwaną trabea, a w ręku dzierżyli laskę zagiętą u góry bez sęków , czyli lituus. Augurowie spisywali swoje nauki i obserwacje w księgach zwanymi libri augurales. Co wiemy o samych rytuałach „wróżbiarskich”, czyli auspicjach? Jak sama nazwa mówi: „auspicja” to nic innego jak specere avis, czyli spoglądać na ptaki! Głównym celem takiego obrzędu, było wywnioskowanie woli bogów z lotu wielkich ptaków drapieżnych, przede wszystkim orła, sępa oraz kilku innych gatunków. Auspicjum to rytuał rzymski o korzeniach praindoeuropejskich, czyli jak zgodnie twierdzili sami starożytni - są starsze niż sam Rzym. Obrzędy te są kojarzone z Latynami, czyli pierwszymi mieszkańcami miasta, jednak za mało prawdopodobne można uznać, że zostały przejęte od Etrusków. Sam Cyceron, który przecież był augurem, w swojej pracy De divinatione wskazał na różnice pomiędzy auspicjami, a systemem Etrusków i nie opisuje przepowiadania z zachowania ptaków u Etrusków. Same auspicja uprawiano poza Rzymem (w samej starożytnej Grecji), ale to właśnie Rzymianie spisywali i przekazywali kolejnym pokoleniom swoich augurów sposoby odczytywania poszczególnych znaków. Ponadto wierzono, że ta wiedza pochodziła od samego Jowisza, natomiast ptaki uważano za boskich posłańców. Poza Rzymem auspicja znano w Galii, Umbrii czy Azji Mniejszej. Zdecydowanie jednak najwięcej wiadomości o auspicjach mamy od Rzymian. To właśnie Rzymianie z drobiazgową dokładnością opracowali i spisali wszystkie rytuały dotyczące auspicjum. Taka precyzyjność była konieczna, ponieważ auspicja, sprawowane przez znanych nam już kapłanów – augurów, stanowiły połączenie ustroju Republiki Rzymskiej z jej religią państwową. Większość decyzji, jeśli nie wszystkie, jakie zapadały w Res Publica, wybory urzędników, wymagało inauguracji, czyli zatwierdzenia przez augurów z pomocą auspicjów. Auspicja miały orzec, że dana decyzja jest zgodna z wolą bogów albo przynajmniej nie wzbudza ich sprzeciwu. To na podstawie znaków z wróżb augurowie stwierdzali, czy dany dzień nadaje się do pełnienia urzędów dies fasti, czy też nie jest odpowiedni. Władza augurów była więc niemała. Swoimi decyzjami mogli bowiem nawet blokować posiedzenia komicjów ludowych.Naturalny podział auspicjów rzymskich na publiczne i prywatne. W starożytnym Rzymie naturalnie podzielono auspicja na: publiczne – publica i prywatne – privata: a) te publiczne, czyli dotyczące spraw państwa, nazywano po prostu auspicia. Tym obrzędom mogli przewodniczyć wyłącznie reprezentanci państwa – tylko oni mogli pośredniczyć między bogami a państwem. I chociaż wszyscy patrycjusze mogli odprawiać auspicja, to tylko patrycjusze sprawujący jakiś urząd mogli odprawiać owe auspicja publica. Rzymianie nawet „plan awaryjny” na czas, gdy nie było akurat żadnego patrycjusza sprawującego urząd. Wówczas auspicja przechodziły w ręce ogółu patrycjuszy. Moment ten miał swoją nazwę: auspicia ad patres redeunt. Przykładowo, taka sytuacja miała miejsce w czasach monarchii, gdy po śmierci króla patrycjusze wybrali tymczasowego władcę (interrex) i nadali mu prawo sprawowania auspicjów. W ten sposób ów interrex mógł pośredniczyć między bogami i państwem w wyborze nowego króla. Natomiast w czasach republiki, gdy unieważniono auspicja towarzyszące wyborom konsulów i odwołano ich z urzędów, patrycjusze skorzystali z interregnum do odnowienia auspicjów i przekazania ich nowym urzędnikom; b) te prywatne dotyczyły życia rodzinnego Rzymian. Rzymianie bowiem mieli potrzebę poradzenia się bóstw przed podjęciem ważnych decyzji. Rytuały i ceremonie rodzinne starożytnych Rzymian pilnie pielęgnowano i przekazywano z pokolenia na pokolenie. Zwracano uwagę na to, aby owe rytuały wykonywane były bardzo dokładnie i staranne. Na przykład zwykłe kaszlnięcie mogło przesądzić o powtórzeniu danej ceremonii. Jak łatwo można się domyślić, najczęściej odprawiano auspicja z okazji ślubu. Miało to również „klasowy” charakter, ponieważ obecność prywatnych auspicjów przy zawieraniu małżeństw była istotnym argumentem patrycjuszy przeciwko łączeniu się z plebejuszami. Twierdzili oni bowiem, że mogłoby to spowodować zakłócenie auspicjów publicznych i prywatnych. Prawdopodobnie te prywatne auspicja mógł prowadzić każdy patrycjusz, który potrafił stawiać templa i poznał sztukę augurium. Wówczas nie trzeba było korzystać z usług publicznych augurów (augures publici). Czy rzymscy augurowie próbowali nadużywać swej niemałej przecież władzy? Jak łatwo się można domyślić, jeśli w grę wchodzi ogromna władza, to w ślad za nią kroczą wszelkiego rodzaju nadużycia… W czasach II wojny punickiej rola augurów mocno wzrosła. Stało się tak przez to, że optymaci i popularzy zaczęli ze sobą mocniej rywalizować oraz rozpoczęła się walka o poprawę pozycji społecznej najbiedniejszych. W latach 50‑tych I wieku a.Ch.n., plebejski trybun - Klodiusz Pulcher, zapowiedział radykalne reformy społeczne, które mogły zakończyć się rządami tłumu („ochlokracją”). Jednym z efektów pracy Klodiusza było wprowadzenie ustawy. Ustawa ta mówiła o tym, że wybory urzędników na zgromadzeniach ludowych, mogą być przerwane tylko z takiego powodu, że augurowie zauważą niekorzystnych znaki podczas obserwacji lotu ptaków i zjawisk atmosferycznych. No i stało się. Wybory urzędników w latach 54‑53 a.Ch.n. zostały sparaliżowane. To wydarzenie pokazało dobitnie, jak polityka mogła być uzależniona od religii i augurów lub osób posiadających prawo interpretowania boskich znaków. Najciekawsze jest w tym wszystkim to, że ów Klodiusz Pulcher nie był inicjatorem w zakresie auspicjów. On jako trybun powołał się jedynie na dawną procedurę składania zgodności konsula, którego wybór odbył się pomimo niekorzystnych znaków na niebie, i którego to wybór mógł stać się obrazą dla Jowisza. Ponadto już w 150 roku a.Ch.n występowało prawo Aelia et Fufia. Prawo to pozwalało przełożyć obrady zgromadzenia na inny dzień, jeśli tylko tak „poradzili” augurowie. Co więc dalej stało się z auspicjami? Otóż po okresie schyłku, za końcowych lat republiki, auspicja wznowił Oktawian August. W końcu jednak zniesiono je na dobre po wprowadzeniu chrześcijaństwa, a tym samym zakazu uprawiania kultu pogańskiego. Za koniec auspicjów uznaje się więc IV wiek po narodzeniu Chrystusa.
Źródło: online skills, licencja: CC0.

Słowniki

Słownik pojęć

Alektryomancja
Alektryomancja

(gr. alektorίs – kura) wróżenie z zachowania kur podczas jedzenia

Amfiktionia
Amfiktionia

związek poleis (miast‑państw) skupiony wokół ośrodka religijnego

Arytmomancja
Arytmomancja

(gr. arithmós – liczba) wróżenie z liczb i cyfr

Asklepieion
Asklepieion

sanktuarium Asklepiosa, boga sztuki leczenia

Augur
Augur

rzymski kapłan, który wróży z lotu ptaków

Auspicia
Auspicia

(łac. avis – ptak) wróżby z lotu ptaków

Auspicia ex avibus
Auspicia ex avibus

w Rzymie wróżby z lotu dzikich ptaków

Auspicia ex tripudiis
Auspicia ex tripudiis

w Rzymie wróżby z zachowania świętych kur podczas jedzenia

Chiromancja
Chiromancja

(gr. cheir – ręka) wróżenie z dłoni

Delfy
Delfy

sanktuarium Apollina w greckiej Fokidzie, wyrocznia

Dodona
Dodona

sanktuarium Zeusa w Epirze

Eneida
Eneida

narodowy epos Rzymian autorstwa Wergiliusza (I w. p.n.e.)

Eneasz
Eneasz

bohater mitów trojańskich, protoplasta Rzymian

Epir
Epir

kraina w pn.-zach. Grecji nad M. Jońskim

Heksametr
Heksametr

w poezji greckiej i rzymskiej miara eposu

Hezjod
Hezjod

grecki poeta z VII w. p.n.e., autor „Teogonii” oraz „Pracy i dni”

Hieroskopia
Hieroskopia

(gr. hieroskopίa – wróżenie z wnętrzności) wróżenie z wnętrzności zwierząt

Homer
Homer

grecki poeta z VIII w. p.n.e., autor „Iliady” i „Odysei”

Hydromancja
Hydromancja

(gr. hydor – woda) wróżenie nad powierzchnią wody

Ichtyomancja
Ichtyomancja

(gr. ichthίs – ryba) wróżenie z zachowania ryb

Kalchas
Kalchas

wróżbita z Myken i Megary, towarzyszył Grekom w wyprawie pod Troję

Kampania
Kampania

kraina w Italii na pd. od Lacjum, nad Zat. Neapolitańską

Kapitol
Kapitol

jedno z siedmiu wzgórz w Rzymie, znajdowała się tam świątynia Jowisza

Kassandra
Kassandra

córka Hekuby i Priama, została obdarzona przez Apollina darem wróżenia, jednak nikt jej nie wierzył

Kledomancja
Kledomancja

(gr. klédon – krzyk, wzywanie) wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów

Kleromancja
Kleromancja

(gr. kléros – przedmiot do losowania, np. kamyk) wróżenie z kamyków lub kości do gry

Komicja
Komicja

zgromadzenie ludowe w Rzymie

Manteia
Manteia

w Grecji sztuka wróżenia

Manteis
Manteis

kapłan w starożytnej Grecji

Meteoromancja
Meteoromancja

(gr. metéoros – nadziemny) wróżenie podczas zjawisk atmosferycznych

Miracula
Miracula

(łac. miraculum, -i) cuda, np. wypowiedzenie słów przez posąg boga,

Moira
Moira

bogini przeznaczenia i losu człowieka

Nekromancja
Nekromancja

(gr. nekrós – zmarły) wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych

Omina
Omina

(łac. omen – znak) znaki wróżebne, np. słowo, które uważano za dobrą lub złą wróżbę,

Oneiromancja
Oneiromancja

(gr. óneiros – sen) wróżenie ze snów w sanktuariach bogów

Ornitomancja
Ornitomancja

(gr. órnis, órnithos – ptak) wróżenie z lotu ptaków, zwłaszcza drapieżnych

Polis
Polis

u Greków forma państwa

Prodigia
Prodigia

(łac. prodigium, -ii) niezwykłe zjawiska wróżebne, np. uderzenie pioruna w słoneczny dzień,

Pyromancja
Pyromancja

(gr. pyr – ogień) wróżenie z ognia palących się ofiar itp.

Pytia
Pytia

kapłanka Apollina w Delfach

Somnia
Somnia

(łac. somnium, -ii) sny

Superstitiones
Superstitiones

(łac. superstitio) zabobony, np. zawalenie się dachu jako zapowiedź śmierci

Sybilla
Sybilla

kapłanka Apollina

Tarkwiniusz pyszny
Tarkwiniusz pyszny

siódmy król Rzymu

Tejrezjasz
Tejrezjasz

grecki wróżbita, którego bogowie ukarali ślepotą za wyjawienie ludziom ich tajemnic

Słownik łacińsko‑polski

RpKa04eBBxaRW1
Słownik łacińsko-polski.
Źródło: online skills, licencja: CC0.
ma7fedd7d9ce481c4_0000000000358

Galeria dzieł sztuki

ma7fedd7d9ce481c4_0000000000367

Bibliografia

Cyceron, Rozmowy tuskulańskie i inne pisma, przekł. Z. Cierniakowa, J. Śmigaj, W. Kornatowski, Warszawa 2010.

P. Grimal Słownik mitologii greckiej i rzymskiej Ossolineum 2008

Mała encyklopedia kultury antycznej, red. Z. Piszczek Warszawa 1973

M. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury Warszawa 2015

K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu Warszawa 1977

Słownik kultury antycznej, red. naukowa R. Kulesza, Warszawa 2012

S. Stabryła, Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2017

L. Winniczuk Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu Warszawa 2008