II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:
c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;
14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;
15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;
17. analizuje dzieła pod względem ikonograficznym, z wykorzystaniem słowników symboli;
18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.
3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;
5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;
7. rozróżnia podstawowe motywy ikonograficzne;
9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;
5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);
8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;
Nauczysz się
prezentować życie i twórczość artysty na tle wydarzeń historycznych; omawiać tematykę wybranych dzieł malarza; wyjaśniać znaczenia alegoryczne i symboliczne pojawiające się w obrazach Bruegla; wskazywać miejsca, z których pochodzą dzieła; dokonywać analizy porównawczej dzieł; rozpoznawać dzieła na podstawie ich charakterystycznych fragmentów; określać wkład artysty w rozwój malarstwa; wskazywać wpływy Boscha.
Audiobook Chłopski malarz z Antwerpii
R10fOLttPJ2a4
R1eAAiSovqQCTmd5cb90805c6ef746_00000000000051
Polecenie 1
Na podstawie aubiobooka odpowiedz lub napisz, jakie wpływy obecne są w twórczości artysty oraz jakie znaczenie przypisuje się jego malarstwu.
Rx5jVZRrnwbmS
Antwerpia – centrum rozwoju
W XVI wieku tempo gospodarczego rozwoju Antwerpii - zwłaszcza handlu, finansów i ekonomii - przyczyniło się do napływu ludności. Miasto stało się międzynarodową stolicą handlu zwaną „ziemią wspólną wszystkich narodów”. W 1567 roku Ludovico Guicciardini zanotował swój zachwyt Antwerpią.
(…) słychać mowę wszystkich krajów, gdzie przybywają okręty i kapitały wszystkich krańców świata. (…) Jest rzeczą prawdziwą to zgromadzenie ludzi tak różnej natury, tak że można nie wyjeżdżać za granicę, w jednym tylko mieście obejrzeć obyczaje i życie różnych narodów”. (…) Wszyscy ci kupcy, czy to cudzoziemscy, czy miejscowi, są niezwykle, wprost niewiarygodnie ruchliwi, zarówno w wymianie handlowej, jak i w zakładaniu nowych magazynów.
Źródło: Wielka kolekcja sławnych malarzy, Oxford Education, Poznań 2006
Tak prężny rozwój miasta wiązał się także z napływem różnych kultur, odmiennych obyczajów, obecności wielu języków. W wielu mieszkańcach ta sytuacja wzbudzała niepokój, podejrzliwość i strach, potęgujący wzrost braku poczucia bezpieczeństwa. Ludność porównywała więc tę sytuację do biblijnej historii o wieży Babel z księgi Genesis:
Wieża Babel
Indeks górny 1 Indeks górny koniec1 Mieszkańcy całej ziemi mieli jedną mowę, czyli jednakowe słowa.
Indeks górny 22 A gdy wędrowali ze wschodu, napotkali równinę w kraju Szinear i tam zamieszkali. Indeks górny 33 I mówili jeden do drugiego: «Chodźcie, wyrabiajmy cegłę i wypalmy ją w ogniu». A gdy już mieli cegłę zamiast kamieni i smołę zamiast zaprawy murarskiej,
Indeks górny 44 rzekli: «Chodźcie, zbudujemy sobie miasto i wieżę, której wierzchołek będzie sięgał nieba, i w ten sposób uczynimy sobie znak, abyśmy się nie rozproszyli po całej ziemi». Indeks górny 55 A Pan zstąpił z nieba, by zobaczyć to miasto i wieżę, które budowali ludzie,
Indeks górny 66 i rzekł: «Są oni jednym ludem i wszyscy mają jedną mowę, i to jest przyczyną, że zaczęli budować. A zatem w przyszłości nic nie będzie dla nich niemożliwe, cokolwiek zamierzą uczynić.
Indeks górny 77 Zejdźmy więc i pomieszajmy tam ich język, aby jeden nie rozumiał drugiego!» Indeks górny 88 W ten sposób Pan rozproszył ich stamtąd po całej powierzchni ziemi, i tak nie dokończyli budowy tego miasta.
Indeks górny 99 Dlatego to nazwano je Babel, tam bowiem Pan pomieszał mowę mieszkańców całej ziemi. Stamtąd też Pan rozproszył ich po całej powierzchni ziemi. (Rdz 11,1‑9)
Źródło: http://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=11 (dostęp z dnia 31.03.2018)
Odniesieniem do wielokulturowości społeczeństwa oraz panującego w ówczesnej Antwerpii chaosu i niepokoju związanego z mnogością języków używanych w Antwerpii (flamandzkiego, niemieckiego, francuskiego i hiszpańskiego) są trzy artystyczne wizje Pietera Bruegla, z których zachowały się dwie: Wieża Babel oraz Mała wieża Babel.
Animacja Wieża Babel.
RYGZzlqAgO6CT
Dziedzictwo pejzażu
Pejzaż obecny jest prawie we wszystkich dziełach Bruegla. We wczesnych obrazach malarza jest to szeroki, panoramicznypanoramapanoramiczny widok z wysoko zamieszczonym horyzontem, wykazujący wpływ tzw. pejzażu kosmicznego powstałego pod wpływem Joachima Patinira oraz Herriego met de Blesa.
R1YTgghgAG4SW1
R1ajXYyLcBXgu1
Z tego okresu pochodzi Pejzaż z upadkiem Ikara. Obraz jest przykładem kosmologicznego ujęcia pejzażu o podniesionej linii horyzontu – dzięki temu malarz uzyskał całościowe, szerokie widzenie z góry. Ponadto jest to ujęcie symultaniczne – jednocześnie rozgrywa się kilka wydarzeń, które interpretowane łącznie nadają konkretną wymowę. Gerhardt W. Menzel tak przedstawia płótno niderlandzkiego malarza:
Najpierw uderza widza pejzaż. Oświetlenie daje osobliwy efekt. Jest nastrój późnego popołudnia. Cienie się wydłużyły, słońce zapada za horyzont, morze i niebo, dalekie góry, a nawet bliska rola przelśnione są jego promieniami. Na pierwszym planie widzimy stosunkowo sporą postać oracza (1). Czerwony kaftan stanowi kolorystyczny punkt zasadniczy kompozycji. Cienie przedwieczorne zalegają zaorane bruzdy. Jedynie skrót, w jakim namalowany został koń, wypadł nie dość przekonywająco. Pasterz ze stadem (2), rybak na brzegu (3), dumne żaglowce (4) na morzu świadczą o panowaniu człowieka nad świecie. Wydaj się, że wcale nie tu nie ma Dedala i Ikara, którzy przecież – bodaj w legendzie – urzeczywistnili stare marzenia ludzkości, by wznieść się nad ziemię. Po krótkim szukaniu odkrywamy Ikara (5), tonącego w morzu poniżej statku: widoczne są jeszcze tylko nogi. Ale nikt go nie dostrzegł. Trzej ludzi, którzy by mogli być świadkami tragedii, albo zwróceni są do niej plecami, albo tak pochłonięci własnym zajęciem, że niebywałe zdarzenie mija niezauważone. (…) Zupełna obojętność, brak współbrzmienia przyrody w tragedii ludzkiej tworzy wyrafinowany konflikt. Jasny, pełen światła i powietrzny świat w ciszy dokonuje swego dnia, ludzie pracują, okręty płyną swoimi drogami, słońce (6) zachodzi obojętne nad śmiercią Ikara.
Źródło: G. W. Menzel, Piotr Bruegel Starszy, Arkady Warszawa, 1969, s. 36
R1a0YlaKWi56I1
XVI‑wieczna Antwerpia
W latach 1558 – 1564 Bruegel odszedł od tematu typowego pejzażu i malował miejskie sceny o tematyce religijnej, alegorycznejalegoriaalegorycznej i rodzajowej. Cechą jego dzieł nadal była panoramicznie ujęta przestrzeń, ale w całości wypełniona grupami ludzi lub pojedynczymi osobami. Często w tych obrazach pojawiała się krytyka przywar społeczeństwa.
Z 1559 roku pochodzi Walka między karnawałem a postem – w centrum, na rynku znajduje się studnia, dzieląca scenę na dwie części: po jednej stronie usytuowana jest karczma, postać na beczce jako alegoria karnawału, roztańczone postacie, żebracy, a z drugiej - świątynia, z której wychodzą wierni i podążają za siedzącą na powozie przypominającym tron postaci będącej personifikacją postu i pobierającej jałmużnę od biedaków. Malarz odniósł się do sporu religijnego pomiędzy Reformacją a Kościołem katolickim.
Z punktu widzenia malarza jest to nieprzebrane źródło inspiracji i motywów, rysujących horyzont całkiem innej sztuki. Trzeba tylko pójść śladem owej literatury masowej i odmalować to, co dzieje się w głowach uczestników wielkiego karnawału idei. Ukazać cały ów splot dogmatów i przesądów, jarmarcznej krytyki i komizmu rodem z karczmy. Na takim podłożu wylęga się Brueglowska wizja autentycznych widowisk, jakie odprawiano w ramach świąt na opak, Walki karnawału z postem (1559). Obraz ten jest panoramą, obejmującą sferę polityki, sferę religii, sferę ludowej farsy i sferę wciąż żywych, na wpół pogańskich bachanalii”.
Źródło: David Bianco, Bruegel, Warszawa 2006, s. 44.
R1Tz63UXlybCl1
Nowy typ pejzażu
W 1565 roku na zamówienie Nicolaesa Jonghelincka powstał cykl sześciu obrazów przedstawiających pejzaże ukazujące różne pory roku: Myśliwi na śniegu, Pochmurny dzień, Żniwa, Zwożenie siana, Powrót stada, Pejzaż zimowy z pułapką na ptaki. Przestrzeń w tych dziełach zwanych Kalendarzem otrzymała zupełnie nowy wymiar - stała się zwarta, a horyzont został obniżony, ujęty z perspektywy patrzącego człowieka, co sprawiło, że pejzaże stały się jeszcze bardziej autentyczne. Tematem tych obrazów Bruegel uczynił nie tylko pejzaż, ale czynności i pracę ludzi, którzy żyją zgodnie z rytmem natury. Prawdopodobnie pierwszym w cyklu był obraz Myśliwi na śniegu.
Patrzymy ze wzgórza na rozległą dolinę pokrytą śniegiem; stawy są zamarznięte, u horyzontu z lewej pod lodem i śniegiem – morze. W głębi z prawej strony wznoszą się wzgórza zwieńczone skalistymi turniami. Powietrze jest mroźne i czyste. (1)Na pierwszym planie, ze zbocza zasypanego śniegiem – w głąb okolicy – schodzą trzej myśliwi, za którymi podążą sfora psów. Na jasnym tle śniegi ich sylwetki rysują się ostrym czarnym wykrojem – podobnie jak dekoracyjne kształty psów(2). Drogę myśliwych znaczą czarne, pionowe akcenty drzew ogołoconych z liści – suche gałązki tworzą zawikłany deseń na tle nieba(3). Dolina jest ożywiona: na zamarzłych stawach łyżwiarze(4), na drogach i wśród domów wsi czarne figurki ludzkie(5). Daleko w głębi miasto na brzegu morza(6). Na pierwszym planie gospoda, obok której przechodzą wędrowcy z psami. Przed domem płonie ognisko, przy nim ludzie coś warzą, a dziecko się grzeje(7). Kruki siedzą na gałęziach(8). Czarny ptak na nieruchomych skrzydłach spływa w dolinę rysując się wyraźnie na szarej sylwetce dalekich gór(9).
Źródło: Jan Białostocki, Bruegel – pejzażysta, PWN, Poznań 1956, s. 26
R1HjMXrVRqHzH1
W kalendarzowym cyklu Bruegla ludzie stanowią część pejzażu. Poddają się mu, podporządkowują jego rytmowi. Szczególnie jest to widoczne w obrazie Żniwa. Dominuje w nim natura, a ludzie stanowią tylko jej cząstkę. Pejzaż rozświetlony jest słońcem z mieniącym się żółcienią zbożem. Malarz na pierwszym planie wyeksponował grupę ludzi i pole ze zbożem oraz rosnące pośrodku pola drzewo. (1) W dolnej jego partii można wyodrębnić dwie sceny: grupa ludzi po lewej ukazana podczas prac żniwnych – koszą zboże(2), a po prawej postacie podczas przerwy w wiązaniu zboża i stawianiu sztyg zgromadziły się wokół drzewa na odpoczynek i posiłek(3). Na mocno odsuniętym drugim planie rysuje się panorama wsi, do której prowadzi droga(4); bliżej – po stronie prawej, na wzgórzu znajduje się kościół (5).
R13i9P2b4aJrk1
Bruegel - malarz życia chłopskiego
W XIX wieku Bruegel otrzymał od historyków sztuki przydomek Chłopski, do czego przyczyniły się malowane przez artystę tematy chłopskich wesel, tańców, kiermaszy. Ukazywał w nich ludzi zajętych codziennymi sprawami, wykonujących różne prace. Bohaterowie jego dzieł zazwyczaj odwróceni byli tyłem do widza, a jeśli artysta decydował się na pokazanie ich frontalnie - to z zamkniętymi oczyma, pochyloną głową lub nasuniętym na oczy kapeluszem. Bruegel zazwyczaj nie ukazywał portretów, zwracał bardziej uwagę na zachowania i zwyczaje mieszkańców wsi, nadawał scenom wymiar dydaktyczny.
Taki charakter miało jedno z najbardziej znanych dzieł o tej tematyce, Chłopskie wesele z 1568 roku.
Przyjęcie weselne odbywa się w stodole, dlatego na ścianie w tle zawieszone zostały snopki zboża oraz grabie, nawiązujące do prac żniwnych (1). Przy stole siedzi panna młoda, za nią na tle rozwieszonego materiału wisi korona (2). Talerze z potrawami niesione są na drzwiach zdjętych z zawiasów. (3). Lewy, dolny róg obrazu kompozycyjnie został wypełniony martwą naturąmartwa naturamartwą naturą z dzbanami w koszu oraz sceną nalewania wina i zajadającym się dzieckiem (4). Wchodzący do stodoły oraz zasiadający przy stole weselnym goście zajmują środkową część obrazu, budują kompozycję opartą na lekkim skosie, co dynamizuje obraz i nadaje mu życia (5). Bruegel ukazał scenę wiejskiego wesela w sposób bezpośredni, nie idealizując ani wnętrza, ani swoich bohaterów – wszyscy zajęci są jedzeniem, trzymają łyżki lub kufle w rękach.
R11HWQcVWMLLt1
Chłopskie wesele nie jest wyłącznie sceną z życia – to obraz podejmujący temat obżarstwa. Bruegel krytykuje wady społeczeństwa, przestrzega przed nim, subtelnie ukrywając przesłanie dzieła i eksponując tradycję weselną.
Krytyka obżarstwa jest także tematem obrazu Kraina szczęśliwości z 1567 roku. Jednak Bruegel zamieścił w dziele nie tylko mieszkańców wsi - wokół drzewa, na którego pniu umocowano blat stołu leżą z pełnymi brzuchami: wieśniak, rycerz i uczony. Straż pełni giermek z podniesioną głową i nadzieją, że coś wpadnie mu do ust. Cały obraz wypełniony jest bajecznymi motywami nawiązującymi do jedzenia – płot wykonany jest z kiełbasek, świnia pędzi z nożem, nóż posiada także ożywione jajko.
R1eAn94yLZq4B1
Wymiar egzystencjalny
W 1568 roku powstały dzieła o wymiarze egzystencjalnym - Bruegel ukazuje w nich obraz człowieka niemającego wpływu na swój los, ułomności ludzkie i nietrwałości życia. W Ślepcach malarz nawiązuje do przypowieści biblijnej: Zostawcie ich! To są ślepi przewodnicy ślepych. Lecz jeśli ślepy ślepego prowadzi, obaj w dół wpadną (Mt, 15, 14).
Ten szereg ślepców jest dziełem Bruegla najbogatszym z punktu widzenia autentyczności i głębi wyrazu. Strona narracyjna obrazu ma prostotę wszystkich późnych dzieł Bruegla. Wiedzeni przez niewidomego muzykanta ślepcy weszli na groblę. Pierwsi wpadli do wody, następni już się ślizgają i potykają, czeka ich ten sam los – chyba nieuchronnie, jako że zaufali krokom przewodnika.
Oblicza ślepców to wiele podziwiane przykłady Brueglowskiego daru obserwacji. Zagasłe oczy, skierowane szukająco ku niebu, jakby omackiem chciały znaleźć słońce. Wyraz trzeciego i czwartego ślepca, którzy czując już zagrożenie mają w oczach przestrach i bezradność, wskazuje na głęboką znajomość psychiki niewidomych.
Uderza też genialne rozłożenie ruchów upadku. Od muzykanta, który runął, poprzez padanie, potknięcia i bezskuteczne hamowanie innych, udziela się niepewność również ostatnim dwu ślepcom, tak że przebieg upadku dzieli się niejako na sześć faz.
Źródło: G. W. Menzel, Piotr Bruegel Starszy, Arkady Warszawa, 1969, s. 79
R1UbFvQo5zzgd1
Rok przed śmiercią powstał obraz Pejzaż z szubienicą, znany także jako Taniec z szubienicą (J. Francis, R. Baccheschi, G. W. Menzel), Wesoła droga pod szubienicę (J. Białostocki), Sroka na szubienicy (Bastelaer, R‑M. R. Hagen), Pejzaż ze sroką na szubienicy (W. Stechow) [1]. Malarz kolejny raz ukrył znaczenia alegoryczne i symbolesymbolsymbole w scenerii pejzażu.
Główny temat obrazu – to kontrast między miejscem straceń a toczącymi ludźmi. W słoneczny dzień chłopi wyruszyli z targowiska w dolinie, ciągnąc przez las na wzgórze, przy akompaniamencie kobzy. Muzykant zagrał, ludek puścił się w pląsy, w chłopski taniec pod gołym niebem – i niespodziewanie zaszli aż pod szubienicę. Człowiek na pierwszym planie wskazuje na nią ostrzegawczo, ale taniec trwa dalej. Także obie sroki trzeba tłumaczyć jako znak przestrogi: w wierzeniach ludowych cała rodzina krukowatych (corvides) spełnia taką rolę – ostrzegają albo zwiastują nieszczęście. Z lasu wszakże wychodzą wciąż dalsze tańcujące pary, a człowiek w lewym dolnym kącie obrazu dodaje rubaszny, wyzuty z wszelkiego poszanowania komentarz do niesamowitego charakteru okolicy. Narracja waha się tu między upomnieniem a dodawaniem otuchy, między zuchwałością a nadzieją.
Źródło: G. W. Menzel, Piotr Bruegel Starszy, Arkady, Warszawa, 1969, s. 83
Duszne powietrze aż brzęczy od szumu owadów, atmosfera wibruje, fale wilgotne i gorące unoszą się od gęstych krzaków, które porastają wzgórze: „Wesoła droga pod szubienicę” stanowi chyba szczytowy przykład „witalności”, jaką odznacza się pejzaż kosmiczny. Drobne figurki ludzkie inkrustowane są w naturę: „roślinnie”, bez chwili refleksji folgują pragnieniu zabawy: szubienica, symbol śmierci, jest dla nich niezrozumiała. Zabawa ludzi podobna jest tu do szumu owadów, do gęstej polifonii drobnych głosów, jakimi brzęczy łąka i las w pogodne, dni letnie. Bruegel kieruje wzrok widza szybko ponad ludźmi; ponad bujną roślinnością spojrzenie sięga nieskończonych dali. (..)
Niedoskonałej rozwinięta jest perspektywa powietrzna i jedność świetlna w „Wesołej drodze pod szubienicę”. W pejzażu tym można jeszcze rozpoznać ślady trójplanowego schematu: przestrzeń zamyka się w granicach pomiędzy brunatnym kolorem pierwszego planu i szarobłękitnym tonem linii horyzontu. Ale nie podobna wskazać granic tych planów. Kolory niepostrzeżenie przechodzą w siebie wzajemnie: szeroki, oddychający światłem i ciepłem słonecznym pejzaż rozciąga się przed nami, opadając kaskadą lasów, zarośli i łąk ku szerokiej dolinie wijącej się rzeki. Listki drzew chwytają promienie słońca, a lśnienie tych srebrzystych punkcików wiąże ze sobą piętra spływającego w dół pejzażu. Barwy pierwszego planu, - rdzawoochrowe, różowe, powtarzają się echem w dali, - róże przebijają poprzez błękit, odzew ich brzmi w szarej sylwecie mglistych gór na horyzoncie. Również zieleń, dominująca w drugim planie zabarwia daleką nizinę, dźwięczy też jasno w ramujących przejrzystych koronach drzew, które zamykają kompozycję.
Źródło: J. Białostocki, Bruegel – pejzażysta, PWN, Poznań 1956, s. 35, 44
R1dH7mDecnmoW1
R4YvHeq9t3uKo1
Ćwiczenie 1
R1Os9v8Hoielx
Ćwiczenie 2
RcFmhAiUmLC6D1
Ćwiczenie 3
RMAwQkfqJbhe6
Ćwiczenie 4
R1JrGD9EfuXIL1
Ćwiczenie 5
RiDqOMS3NpaK5
Ćwiczenie 6
R1btqOc69MEi21
Ćwiczenie 7
Polecenie 2
Na podstawie poniższych dzieł porównaj tematy, sposoby ich przedstawienia i środki, którymi operują artyści.
R2H7yl0sbJZFC1
R7gx2ugRg9qwL1
R14j0GUw1JhdU
Inna wersja zadania
Wyjaśnij, czemu służyła u Bruegela tematyka dotycząca zachowania ludzi. Co malarz wyraził poprzez wprowadzenie konkretnych sytuacji?
Słownik pojęć
alegoria
alegoria
postać, idea lub wydarzenie mające poza dosłownym znaczeniem stały umowny sens przenośny (w przeciwieństwie do symbolu), np. kobieta z przewiązanymi oczami, mająca w jednej ręce wagę, a w drugiej miecz - alegoria sprawiedliwości
martwa natura
martwa natura
kompozycja malarska przedstawiająca drobne przedmioty, owoce, zabite zwierzęta itp.
panorama
panorama
rozległy widok jakiegoś krajobrazu, oglądany zwykle z miejsca położonego wyżej
symbol
symbol
pojęcie, przedmiot, znak itp., mające jedno znaczenie dosłowne i większą liczbę znaczeń ukrytych
Źródło: sjp.pl
Galeria dzieł sztuki
R10fOLttPJ2a41
R1YTgghgAG4SW1
R1ajXYyLcBXgu1
ROuQxmcikj6lY1
R1Tz63UXlybCl1
R6d6T8lNAvUgm1
RBvXwM2n74ioB1
R1FiKZqNVfQGN1
R1eAn94yLZq4B1
R1UbFvQo5zzgd1
R1dH7mDecnmoW1
R12QOKvbP2UBZ1
R2H7yl0sbJZFC1
R7gx2ugRg9qwL1
md5cb90805c6ef746_0000000000315
Bibliografia
J. Białostocki, Bruegel – pejzażysta, PWN, Poznań 1956R. Hagen,
R. M. Hagen, Bruegel. Dzieła wszystkie, Taschen, Warszawa 2005
Wielka kolekcja sławnych malarzy. Pieter Bruegel, Poznań 2006
D. Bianco, Klasycy sztuki. Bruegel, Warszawa 2006
S. Rodary, Pieter Bruegel Starszy, Wielcy Malarze; nr 56, Siechnice 1999