Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Odpowiedz na pytania, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na żadną z pozostałych odpowiedzi.

Ćwiczenie 1
R1LJGYMjtH40O
Załóżmy, że osoba będąca komunistą chce wygłosić przemówienie w twoim mieście lub gminie. Czy powinno się pozwolić na to przemówienie, czy też nie? Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, powinno się pozwolić., 2. Nie powinno się pozwolić., 3. Trudno powiedzieć.
Oprac. na podst.: Bogdan Cichomski, Tomasz Jerzyński, Marcin Zieliński, Polskie Generalne Sondaże Społeczne: struktura skumulowanych wyników badań 1992–2008, Instytut Studiów Społecznych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, styczeń 2009.
Ćwiczenie 2
R1PkhJ8jzTCc8
Załóżmy, że osoba będąca komunistą uczy na wyższej uczelni. Czy powinno się ją zwolnić z uczelni, czy też nie? Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, powinno się ją zwolnić., 2. Nie powinno się jej zwalniać., 3. Trudno powiedzieć.
Oprac. na podst.: Bogdan Cichomski, Tomasz Jerzyński, Marcin Zieliński, Polskie Generalne Sondaże Społeczne: struktura skumulowanych wyników badań 1992–2008, Instytut Studiów Społecznych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, styczeń 2009.
Ćwiczenie 3
RMYNdkxDUWNKL
Załóżmy, że w publicznej bibliotece znajduje się książka napisana przez osobę będącą komunistą. Gdyby ktoś z twojego otoczenia zaproponował usunięcie tej książki z biblioteki, to czy jesteś za usunięciem tej książki, czy przeciwko jej usunięciu? Możliwe odpowiedzi: 1. Jestem za usunięciem., 2. Jestem przeciwko usunięciu., 3. Trudno powiedzieć.
Oprac. na podst.: Bogdan Cichomski, Tomasz Jerzyński, Marcin Zieliński, Polskie Generalne Sondaże Społeczne: struktura skumulowanych wyników badań 1992–2008, Instytut Studiów Społecznych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, styczeń 2009.
bg‑green

Porównaj swoją odpowiedź z propozycjami innych uczniów. Czy między waszymi odpowiedziami były duże rozbieżności?

Ćwiczenie 4
R93ao2TCsKEin
Czy polityka tzw. grubej kreski, zadeklarowana przez premiera Tadeusza Mazowieckiego w 1989 r., jest/była twoim zdaniem słuszna czy nie? Swój wybór uzasadnij. Jaka była wówczas twoim zdaniem alternatywa dla tej polityki? (Uzupełnij). Co wpływa na opinie, jakie Polacy obecnie formułują w odniesieniu do czasów PRL-u? (Uzupełnij). Jak długo trwać będą negatywne emocje utrzymujące podział Polaków, który swoimi korzeniami sięga do czasów przełomu sierpniowego? (Uzupełnij).
bg‑green

Przedyskutuj swoje odpowiedzi z koleżankami i kolegami z klasy. Przeanalizuj, czy bardzo się różnicie w swoich odpowiedziach. Ustalcie wspólnie, z czego to wynika.