Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

II etap edukacyjny

Temat: Bądź śmiały jak Bolesław Śmiały

Najwspanialsza mądrość to poznanie samego siebie.

Przysłowie arabskie

Treści kształcenia:

Uczeń:

  1. Poznaje siebie, dostrzega cechy indywidualne własne i najbliższych osób – etyka (1),

  2. Umacnia poczucie własnej wartości,

  3. Rozwija kreatywność,

  4. Uważnie słucha,

  5. Wypowiada się na temat,

  6. Zna wybrane fakty z okresu panowania Piastów – historia i społeczeństwo (10),

  7. Tworzy postawy sprzyjające dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu – wstęp do podstawy programowej,

  8. Tworzy postawy obywatelskie, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu – wstęp do podstawy programowej,

  9. Operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych – język polski (III.2.7).

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Odróżnia wady od zalet,

  • Rozwija wyobraźnię poprzez teksty ikoniczne,

  • Dostrzega swoje wady i nabiera do nich dystansu,

  • Nabiera pewności siebie poprzez kontakt z rówieśnikami,

  • Dostrzega pozytywne cechy swoich kolegów,

  • Zna imiona i przydomki wybranych królów polskich,

  • Tworzy spójną i logiczną wypowiedź,

  • Wyjaśnia znaczenie przysłowia,

  • Kojarzy przydomek z cechami osobowymi,

  • Wyszukuje informacje na temat dynastii Piastów.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Komunikuje się,

  • Rozwija się pod względem moralnym,

  • Dokonuje samooceny,

  • Ocenia postępowanie innych,

  • Wypowiada się na temat.

Środki dydaktyczne:

  • Zasoby multimedialne: zadanie interaktywne Jaki przydomek do mnie pasuje?, karty pracy (Za króla Piasta Polska wyrasta oraz Dlaczego Kazimierz Wielki był wielki?),

  • Karteczki z nazwami cech, pudełko na kartki,

  • Kolorowe kartki A4, długopisy, ołówki,

  • Tablica interaktywna/komputer z głośnikami,

  • Tablica, kreda/pisak.

Metody nauczania:

  • Podające: pogadanka, rozmowa,

  • Problemowa: gra dydaktyczna Zapytam nieskromnie, co sądzisz o mnie,

  • Programowana: z użyciem komputera,

  • Praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.

Formy pracy:

  • Zbiorowa jednolita,

  • Indywidualna zróżnicowana.

Przed zajęciami:

Grupa uczniów o zainteresowaniach historycznych i uzdolnionych lingwistycznie przygotowuje krótką wypowiedź na temat dynastii Piastów.

Polecenie szczegółowe do zadania: „Zwróć uwagę na przydomki królewskie i wyjaśnij, dlaczego nadano je królom”.

Przebieg zajęć:

1. Nauczyciel wita uczniów. Inicjuje rozmowę na temat polskich królów.

Zadaje uczniom pytania:

  • Jakich znacie królów z dynastii Piastów?

  • Podajcie ich imiona i przydomki.

2. Uczniowie, którzy zgłosili się wcześniej do zadania, prezentują przygotowane w domu wypowiedzi na temat dynastii Piastów. Jest to dla wszystkich dzieci powtórka materiału historycznego. Uczniowie wyjaśniają tajemnicę królewskich przydomków.

3. Wszyscy uczniowie otrzymują obie karty pracy – Za króla Piasta Polska wyrasta oraz Dlaczego Kazimierz Wielki był wielki? – które uzupełniają, bazując na własnej wiedzy, informacjach, które usłyszeli na zajęciach, oraz tych, które samodzielnie odszukają w różnych źródłach (podręcznik, internet). W poszukiwaniach tych mogą pomagać dzieci, które wcześniej wygłosiły swoje referaty.

4. Następnie nauczyciel poleca uczniom, by podeszli do stolika, na którym wcześniej rozłożył małe karteczki z nazwami wad. Na każdej kartce zapisana jest tylko jedna cecha negatywna. Powinny się one jednak powtarzać na wielu różnych kartkach. Chodzi o nazwy pospolitych wad, takie jak: kłamstwo, lenistwo, kłótliwość, plotkarstwo, spóźnianie się, agresja, łakomstwo, obżarstwo, zazdrość, zarozumialstwo, egoizm, próżność, niecierpliwość, skarżenie się, lekkomyślność, roztargnienie, nieposłuszeństwo itp. Dzieci kolejno wybierają karteczkę z nazwą wady, której chciałyby się pozbyć – pozostaje ona tylko do wglądu ucznia.

Nauczyciel zadaje pytania:

  • Jak pozbyć się wady?

  • Komu się to udało?

Kiedy pomysły pozbycia się wad zostaną wyczerpane, prowadzący zajęcia poleca, żeby uczniowie wyrzucili swoje „wady” do kosza.

5. Gra dydaktyczna Zapytam nieskromnie, co sądzisz o mnie.

Wszyscy siadają w kole. Każdy otrzymuje kolorową kartkę formatu A4 i na samej górze wpisuje swoje imię i nazwisko. Zadaniem uczniów będzie wpisywanie na kartach kolegów i koleżanek ich pozytywnych cech – nie wolno im używać negatywnych określeń. Każdy uczeń przekazuje swoją kartkę następnemu, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Kolega wpisuje pozytywną cechę na dole odwrotnej strony, tak żeby nie zakryć imienia i nazwiska. Następnie zagina dolny pasek kartki, by jego ocena nie była widoczna. Kartka wędruje z rąk do rąk, aż dotrze do właściciela.

Dzieci dzielą się uwagami na temat powstałych o sobie opinii. Nauczyciel kieruje tymi rozważaniami, zadając pytania:

  • Czy zgadzacie się z cechami, które wam przypisano?

  • Jakich innych przymiotów się spodziewaliście i dlaczego?

  • Czy mieliście trudność z określeniem zalet innych?

  • Jak można rozwiązać taki problem?

6. Zadanie interaktywne Jaki przydomek do mnie pasuje?.

Dzieci siadają przy komputerach i wykonują zadanie na tablicy interaktywnej lub na komputerze. Dokonują samooceny, wybierając charakterystyczne dla siebie cechy. Ukoronowaniem zadania może być nadanie sobie przydomka.

7. Podsumowanie.

Nauczyciel pyta uczniów:

  • Czego się o sobie dowiedzieliście?

  • Co było najciekawsze na zajęciach?

  • Czy łatwiej jest oceniać innych czy samego siebie?

Prowadzący prosi klasę o interpetację przysłowia arabskiego: „Najwspanialsza mądrość to poznanie samego siebie”. Jeśli nie pojawią się chętni, można wskazać ucznia uzdolnionego lingwistycznie lub społecznie.

R1Kp9ZCaavb3B

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 43.94 KB w języku polskim
R1VnhYHBRPnF2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 62.50 KB w języku polskim