Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R17lRCiBSuyDH1

Bogata architektura – co to znaczy? Poznajemy budowle barokowe

Źródło: online-skills.

Ważne daty

ok. 1580‑1620 – wczesny barok (tzw. rzymski barok)

1568‑1584 – budowa kościoła Il Gesú projektu Giacomo della Porta oraz Jacopo Barozzi da Vignola

ok. 1620‑1680 – barok dojrzały (tzw. europejski)

1638‑1646 – budowa kościoła San Carlo alle Quattro Fontane wg projektu Francesco Borromini

1657‑1667 – budowa placu przed bazyliką św. Piotra w Rzymie wg projektu Giovanni Lorenzo Bernini zw. Gianlorenzo

ok. 1660‑1682 – budowa Wersalu – wg projektu m.in. Louis Le Vau, Jules Hardouin‑Mansart

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1B59rMil36sZ1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills.

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:

1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;

II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:

3) modeluje bryły i reliefy, konstruuje samodzielnie małe rzeźbiarskie formy przestrzenne i bryły architektoniczne, a większe projekty realizuje we współpracy z innymi; tworzy aranżacje przestrzenne z gotowych elementów stosując układy kompozycyjne właściwe dla uzyskania zamierzonego wyrazu;

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:

1) zna dziedzictwo kulturowe najbliższego otoczenia, wymienia zabytki i dzieła architektury (historycznej i współczesnej);

5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;

6) rozumie i charakteryzuje na wybranych przykładach z różnych dziedzin pojęcie stylu w sztuce.

Nauczysz się

określać ramy czasowe epoki baroku;

omawiać twórczość najwybitniejszych architektów epoki baroku;

opisywać najważniejsze budowle powstałe w epoce baroku;

analizować główne cechy stylistyczne architektury baroku;

wyjaśniać wpływ kontrreformacji na architekturę i sztukę.

m832bc07470569709_0000000000043

Wpływ sytuacji religijnej w Europie na architekturę i sztukę w drugiej połowie XVI wieku

Architektura baroku to bogate budownictwo sakralne i świeckie. To kościoły, pałace, a nawet place i fontanny. To niezwykłe bogactwo form: od dynamicznego baroku rzymskiego i jego dwóch wielkich przedstawicieli: Gianlorenzo Berniniego i Francesco Borrominiego, po klasycyzującą architekturę francuską w stylu Ludwika XIV.

Poniżej zamieszczona ilustracja ukazuje mapę Europy ze wskazanymi podziałami religijnymi między katolikami a różnymi wyznaniami protestanckimi. Kliknij kursorem myszy w punkt, a dowiesz się, jakie ważne wydarzenie w historii Europy przyczyniło się do wykorzystania sztuki jako narzędzia odzyskania wpływów Kościoła katolickiego w Europie.

RDTM8pO2dVGDm1
Ilustracja interaktywna przedstawia mapę Europy w XVI wieku. Na ilustracji umieszczony jest niebieski pulsujący punkt. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje.
Mapa pt. „Reformacja w Europie”, epodreczniki.pl, CC BY 3.0

Pierwsza barokowa budowla - kościół Il Gesú w Rzymie

RdC21ChLPEQ3z1
Ilustracja interaktywna przedstawia fasadę kościoła Il Gesù w Rzymie. Dwupiętrowa fasada charakteryzuje się spokojnym rytmem kolumn i półkolumn. Dolna część oddzielona jest od górnej gzymsem. Wyeksponowana jest środkowa część dzięki połączeniu wejścia głównego z balkonem górnym. Obydwa piętra związane są wolutami, ponad którymi góruje trójkątny tympanon. Dolną część fasady dekorują rzeźby architektoniczne w postaci: kartusza nad wejściem głównym i dwóch posągów umieszczonych w niszach, znajdujących się nad wejściami bocznymi. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Za pierwszą budowlę barokową uznaje się kościół Il Gesù (Kościół Jezusa) zbudowany w latach 1568–1584 w Rzymie dla zakonu jezuitów przez Giacomo da Vignolę i Giacomo della Portę.
Giacomo da Vignola, Giacomo della Porta, „Il Gesù” („Kościół Jezusa”), 1568-1584, Rzym, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna

Do wnętrza kościoła Il Gesù zaprasza fasadaFasadafasada z wyeksponowanymi postaciami świętych i monogramem IHS, będącym jednocześnie herbem jezuitów. Wnętrze zostało ukształtowane tak, aby większość uczestników mszy mogła pomieścić się w nawie głównej i doskonale widzieć zarówno ołtarz, jak i ambonę, na której wygłaszano kazanie. Kościół wypełniony jest dziełami sztuki, wśród których bardzo efektowne jest malowidło na sklepieniu pędzla Giovanni Battista Gaulliego, a można je podziwiać, patrząc w lustro umieszczone na posadzce kościoła. Dzięki różnym zabiegom iluzjonistycznym zatarto granicę między rzeczywistą a wykreowaną malarsko architekturą malowidła. Jest to dobry przykład malarstwa trompe l'oeil.Trompe l'oeiltrompe l'oeil.

R1GDqV7PUdBUs1
Giovanni Battista Gaulli, „Triumf imienia Jezus”, fresk, kościół Il Gesù, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0

Barok został zapoczątkowany we Włoszech, ale architektura kościoła Il Gesù stała się wzorem, który został wykorzystany przez jezuitów przy wznoszeniu przez nich innych gmachów w całej Europie. Podobieństwo do rzymskiej świątyni odnajdziemy także w architekturze polskich kościołów barokowych.

RmWOCpfCTFADm
Ćwiczenie 1
Wymień polskie kościoły, które były wzorowane na rzymskim kościele Il Gesù.

Architekci włoskiego baroku - Gianlorenzo Bernini

Wybitnym XVII‑wiecznym architektem i rzeźbiarzem był Gianlorenzo Bernini. Zrealizował wiele barokowych budowli, m.in. kościół św. Andrzeja na Kwirynale (San Andrea al Quirinale), zaprojektował, nadzorował i częściowo wyrzeźbił elementy fontanny Czterech Rzek na Piazza Navona, stworzył fontannę Trytona.

Gianlorenzo Bernini zaprojektował także plac przed bazyliką św. Piotra na Watykanie. Wytyczenie tego placu miało być symbolem zjednoczenia i umocnienia katolików oraz nawrócenia niewierzących. Architekt nadał mu kształt elipsy otoczonej kolumnadami, które zdobi 140 figur świętych ustawionych na wieńczącej je balustradzieBalustradabalustradzie.

R1GA5ezDDBzFE1
Ilustracja interaktywna przedstawia Plac Świętego Piotra w Watykanie z lotu ptaka. Plac Świętego Piotra ma formę elipsy otoczonej dwoma rzędami kolumn. Pośrodku placu znajduje się egipski obelisk Amenemhata II ku czci boga słońca. Na szczycie obelisku umieszczono krzyż symbolizujący zwycięstwo chrześcijaństwa nad pogaństwem. Po obu stronach obelisku stoją dwie fontanny. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z fotografią placu z obeliskiem i informacja: Punkt 1: Na środku placu przed bazyliką św. Piotra na Watykanie ustawiono obelisk faraona Amenemhata II o wysokości 25 metrów. Obelisk został przywieziony do Rzymu jeszcze przez cesarza Kaligulę w latach 37–41. W czasach nowożytnych zwieńczono go krzyżem – odtąd symbolizować miał zwycięstwo chrześcijaństwa nad pogaństwem. Wraz z podstawą i krzyżem obelisk mierzy obecnie prawie 40 m wysokości.
Gianlorenzo Bernini, „Plac Świętego Piotra”, 1657-1667, Watykan, wikimedia.org, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 2
R6Bh7khBQsfW71
Odpowiedz na pytanie. Jaki kształt ma plac przed Bazyliką świętego Piotra w Watykanie? Możliwe odpowiedzi: 1. koła, 2. elipsy, 3. kwadratu.
Źródło: online-skills.
static
m832bc07470569709_0000000000140

Architekci włoskiego baroku - Francesco Borromini

Rzymskie kościoły: św. Karola przy placu Czterech Fontann (San Carlo alle Quattro Fontane), św. Iwo (Sant’Ivo della Sapienza) i św. Agnieszki w Agonie (Sant’Agnese in Agone) przy Piazza Navona to dzieła drugiego wybitnego architekta rzymskiego, jakim był Francesco Borromini.

Kościół św. Karola przy placu Czterech Fontann został wzniesiony w latach 1638‑1677 dla zakonu trynitarzy, który zajmował się wykupem chrześcijan z pogańskiej niewoli i ku czci Karola Boromeusza, którego rzeźba ozdobiła fasadę. Kościół zbudowano na planie owalu, podobnie jak kryjącą go kopułę. Borromini był bowiem mistrzem efektów optycznych.

R1Ei8eNNX5cG11
Ilustracja interaktywna przedstawia fasadę kościoła San Carlo alle Quattro Fontane Francesco Borrominiego. Jej krzywa linia wychodzi na wąską ulicę. Podzielona jest na dwie części fryzem. Na fryzie znajduje się napis "IN HONOREM SS TRINITAIS ETD CAROLI M DC LXVII", co znaczy "Na cześć Świętej Trójcy i Karolowi, 1667 r." Pierwsza i druga kondygnacja powtarza ten sam rytm kolumn. Górną wieńczy owalne wklęsłe lustro. W niszach dolnej znajdują się figury, górne są puste. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt ze zdjęciem kopuły widzianej od wewnątrz. Dekorują ją kasetony, a w rogach znajdują się okna otoczone ornamentami. Do ilustracji dołączona jest informacja: Punkt 1: Zdobiące wnętrze kopuły figury geometryczne sprawiają wrażenie, że kopuła jest większa niż w rzeczywistości. Architekt zaprojektował je tak, by w miarę zbliżania się do latarni rozmiary figur zmniejszały się.
Francesco Borromini, „Kościół św. Karola przy Czterech Fontannach”, 1638-1646, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 3
R4U6glP4QpnYA1
Przyporządkuj architektów do ich dzieł. 1. Plac świętego Piotra na Watykanie. Architekci do wyboru: A. Francesco Borromini, B. Gianlorenzo Bernini. 2. Kościół świętego Karola w Rzymie. Architekci do wyboru: A. Francesco Borromini, B. Gianlorenzo Bernini. 3. Kościół świętej Agnieszki w Rzymie. Architekci do wyboru: A. Francesco Borromini, B. Gianlorenzo Bernini.
Źródło: online-skills.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R1OJhQHIzYxGsm832bc07470569709_00000000000121
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
classicmobile
Ćwiczenie 4
RvwlpqRjSYvae1
Odpowiedz na pytanie. Który kościół jezuicki uznawany jest za pierwszą budowlę barokową?
Źródło: online-skills.
static
m832bc07470569709_0000000000012
m832bc07470569709_0000000000145

Architekci włoskiego baroku - Baldassare Longhena

Baldassare Longhena to architekt weneckiej bazyliki Santa Maria della Salute, wzniesionej w latach 1631‑1681 nad Kanałem Grande jako wotumWotumwotum dziękczynne po zakończeniu epidemii dżumy, podczas której zmarło ok 46 tys. osób – około 1/3 wszystkich mieszkańców miasta. Kościół powstał w miejscu rozebranych zabudowań klasztornych i kościoła św. Trójcy. Pod względem architektonicznym to rewolucyjna budowla. Longhena nadał mu planPlan centralnyplan budowli centralnej opartej na rzucie ośmioboku, krytej dwoma kopułami i ujętej dwoma dzwonnicami.

RT1ezMqMEu4aF1
Ilustracja interaktywna przedstawia bazylikę Santa Maria della Salute w Wenecji. Budowla na planie ośmioboku z obejściem i sześcioma kaplicami oraz z prostokątnym prezbiterium, z dobudowanymi po bokach dwiema apsydami i wieżyczkami zwieńczona jest dwiema kopułami. Dominującym akcentem elewacji jest portal, dekorowany rzeźbami we wnękach i trójkątnym tympanonem. Usytuowany jest na wodzie. Na ilustracji umieszczony interaktywny punkt ze zdjęciem kościoła w Głogówku koło Gostynina. Budowla na planie ośmioboku posiada żółtą fasadę i zwieńczona jest dużą kopułą z wysoką latarnią. Pod ilustracją umieszczona jest informacja: Punkt 1: W latach 1677–1698 w Polsce, w Głogówku koło Gostynia została wzniesiona replika kościoła z Wenecji, zbudowana na podstawie planów wykreślonych przez Longhenę na prośbę Zofii Konarzewskiej, żony fundatora kościoła – Adama Konarzewskiego.
Baldassare Longhena, „Bazylika Santa Maria della Salute”, 1631-1681, Wenecja, Włochy, wikimedia.org, CC BY 4.0
m832bc07470569709_0000000000220

Architektura baroku w innych krajach

Hiszpania

Eskurial (Escorial) to jedna z najsłynniejszych budowli surowego hiszpańskiego późnego renesansu i wczesnego baroku, wzniesiona 45 km na północ od Madrytu. To pałac połączony z klasztorem św. Wawrzyńca, którego plan przypominał kratę – narzędzie męki tego świętego. Projekt powierzono Juanowi Bautista de Toledo, Giambattiście CastelloJuanowi de Herrerze. Kompleks wzniesiono w latach 1553‑1584. Pałac jest jednocześnie miejscem pochówku Habsburgów – w tym Karola V i jego syna Filipa II. Dziś w pałacu eksponowane są obrazy wielu wybitych malarzy europejskich.

R1SspTRaHbMSm1
Juan Bautista de Toledo, Giambattista Castello i Juan de Herrera, „Eskurial”, 1553-1584, San Lorenzo, Hiszpania, wikimedia.org, CC BY 3.0

Francja

Za najwspanialsze dzieło francuskiego baroku uznaje się pałac królewski w Wersalu wraz z kompleksem ogrodowo‑parkowym położonym na przedmieściach Paryża. Wznoszenie pałacu w miejsce wcześniejszego pałacyku myśliwskiego rozpoczęto w 1660 roku. Inicjatorem budowy był Ludwik XIV, który z Wersalu uczynił nieformalną stolicę Francji. Projekt pałacu budowanego w latach 1660‑1682 powierzono Louisowi Le VauJules Hardouin‑Mansartowi, a ogrodów André Le Nôtre. Wnętrzami zajął się Charles Le Brun. Zaprojektowano w nim m.in. kaplicę królewską, galerię zwierciadlaną i salon wojny. Park otaczający pałac, zdobiony licznymi budowlami i fontannami urządzono na 800 ha powierzchni.

Pałac wersalski to budowla, która stała się niedościgłym wzorem dla wielu pałaców europejskich wznoszonych w XVII i XVIII wieku – między innymi dla zamku królewskiego w Warszawie, w Wilanowie Królewskim, który wzniesiono w latach 1681–1696 dla króla Jana III Sobieskiego i Marii Kazimiery.

RYDBitXfJ03cs1
Louis Le Vau, Jules Hardouin-Mansart i inni, „Wersal”, 1660-1682, Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY 3.0

Anglia

Katedra św. Pawła w Londynie powstała po wielkim pożarze Londynu w 1666 roku, który zniszczył dziesiątki kościołów. Jej budowę rozpoczęto w 1675, a ukończono w 1710 roku. Budowla ta miała nie tylko konkurować z bazyliką św. Piotra w Rzymie, lecz także być dyskusją architektoniczną z projektem Michała Anioła, który wywarł największy wpływ na formę rzymskiej bazyliki. Dzieło Christophera Wrena, które dziś można podziwiać w Londynie, to budowla na planie krzyża łacińskiego zwieńczona kopułą, o wysokości ponad 100 m.

R17oSgtdcmEXD1
Christopher Wren, „Katedra św. Pawła”, 1675-1710, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, CC BY 2.0
classicmobile
Ćwiczenie 5
Rgj5RPTI4hcIA1
Odpowiedz na pytanie. Gdzie znajdują się budowle? Budowle: 1. Santa Maria della Salute, 2. Kościół świętego Pawła, 3. Wersal. Miasta: A. Paryż, B. Wenecja, C. Londyn.
Źródło: online-skills.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R1KT18YeIs7g9m832bc07470569709_00000000000131
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
classicmobile
Ćwiczenie 6
R124J06wuuUNs1
Podaj przykłady dekoracji architektonicznej charakterystyczne dla baroku.
Źródło: online-skills.
static
classicmobile
Ćwiczenie 7
RZmYEYyM90w3u1
Polecenie do zadania brzmi: Z inicjatywy króla Jana III Sobieskiego wybudowano w Polsce barokową rezydencję otoczoną parkiem na wzór rezydencji władców francuskich. Przyjrzyj się poniższym ilustracjom i zaznacz ten zespół, o którym mowa. Poniżej umieszczone są odpowiedzi, z których należy wybrać prawidłową. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu zostały wykorzystane dwie ilustracje. Pierwsza z nich przedstawia pałac w Wilanowie. Bryła pałacu jest wyraźnie symetryczna, podzielona na część północną i południową. Dekoracje fasady od dziedzińca sławią cnoty królewskie i dokonania polityczno-militarne monarchy. Na elewacji można dostrzec motyw łuków triumfalnych. Na hełmach wież znajdują się atleci trzymający glob. Fasada pałacu jest w kolorach kremowo-pomarańczowych. Druga fotografia przedstawia widok zamku od frontu. Po prawej i lewej stronie obiektu widoczne są dwie wieże (baszty). Elewacja zamku jest w kolorach kremowo-różowych. Wokół zamku znajduje się park o charakterze angielskiego parku krajobrazowego.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 8
R1KcbTm1FWuRJ1
Odgadnij hasła do krzyżówki: 1. Nazwisko architekta rzymskiego o imieniu Gianlorenzo (7 liter), 2. Najwspanialsze dzieło francuskiego baroku (6 liter), 3. W jakim mieście znajduje się kościół Il Gesù? (4 litery), 4. Miasto, w którym wzniesiono barokową katedrę anglikanizmu (6 liter), 5. Miasto, w którym wybudowano kościół wotywny - Santa Maria della Salute (7 liter), 6. Działania Kościoła katolickiego przeciw protestantom (15 liter), 7. Zajmuje centralne miejsce na placu św. Piotra w Watykanie (7 liter).
Źródło: online-skills.
static
m832bc07470569709_0000000000013
m832bc07470569709_0000000000222

Podsumowanie

Barok to styl, który w architekturze zmieniał swoje oblicze. Gdy budowano kościół Il Gesù, nadano mu jeszcze formę wywodząca się z renesansu, wzorując się m.in. na kościele św. Andrzeja w Mantui czy Santa Maria Novella we Florencji. Bernini i przede wszystkim Borromini zdynamizowali styl, tworząc dynamiczne fasady o falujących gzymsachGzymsgzymsach, występujących przed lico portykach i stosując różnego rodzaju efekty świetlne, jak w kościele Santa Maria in Campitelli Carla Rainaldiego, gdzie niewielkie okienko jest jednocześnie punktem rozświetlającym środek barokowego ołtarza o formie przypominającej monstrancję promienistą. Architekturę barokową ponadto cechuje monumentalność, dbałość o reprezentacyjność i bogactwo dekoracji. Należy jednak pamiętać, że dynamika baroku rzymskiego nie przyjęła się w takim samym kształcie w całej Europie. We Francji Ludwik XIV wolał bardziej stonowane, klasycyzujące oblicze, którego surowość miała podkreślać majestat jego władzy. Podobnie w Anglii, w której przyjęcie baroku włoskiego równało się przyjęciu wpływów katolickich. Dlatego zainteresowano się tu formami klasycyzującymi wywodzącymi się z włoskiego palladianizmuPalladianizmpalladianizmu. Bogactwo architektury baroku to bogactwo jego różnorakich form.

m832bc07470569709_0000000000258

Słownik pojęć

Balustrada
Balustrada

element architektoniczny – ażurowa ścianka o dekoracyjnym lub użytkowym charakterze (zabezpieczenie tarasu, balkonu czy galerii).

Fasada
Fasada

główna, najczęściej przednia ściana lub elewacja budynku, wyróżniająca się spośród pozostałych elewacji dużą dekoracyjnością.

Gzyms
Gzyms

wysunięty przed lico muru, zwykle profilowany element architektoniczny w postaci prostej lub ozdobnej poziomej listwy.

Kontrreformacja
Kontrreformacja

działania w Kościele katolickim przeciwdziałające rozwojowi reformacji, oparte na sztuce i edukacji.

Latarnia
Latarnia

w architekturze baroku niewielka nadbudówka przypominająca wieżyczkę, wieńcząca kopułę lub dach, gęsto przepruta oknami i zwieńczona własnym hełmem.

Obelisk
Obelisk

pomnik w formie wysokiej, czworobocznej kolumny zwężającej się ku górze i zakończonej ostrosłupem.

Palladianizm
Palladianizm

styl architektoniczny inspirowany dziełami Andrea di Pietro, zwanego Palladio, nawiązującymi do czystej formy, funkcjonalności i monumentalizmu oraz charakteryzujący się stosowaniem tzw. wielkiego porządku.

Plan centralny
Plan centralny

plan budowli centralnej mającej dwie osie symetrii krzyżujące się pod kątem prostym (może to być budowla wzniesiona np. na planie koła, kwadratu, wieloboku lub krzyża równoramiennego/greckiego).

Portyk
Portyk

frontowa część budowli przed głównym wejściem w postaci otwartego ganku kolumnowego lub filarowego.

Trompe l'oeil
Trompe l'oeil

malarstwo iluzjonistyczne, tworzące złudzenie, że na dwuwymiarowej powierzchni mamy do czynienia z trójwymiarową przestrzenią.

Wotum
Wotum

przedmiot ofiarowany w jakiejś intencji – najczęściej błagalnej lub dziękczynnej.

Źródło:

sjp.pwn.pl

m832bc07470569709_0000000000317

Galeria dzieł sztuki