Bracia: trochę rodzina, trochę przyjaciele
zadanie interaktywnePrzeczytaj bajkę Michela PiquemalaMichela Piquemala pt. „Bracia” lub wysłuchaj jej uważnie.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Bajkę Michela Piquemala czyta Maciej Gudowski Bajkę Michela Piquemala czyta Maciej Gudowski Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na epodreczniki.pl.
BraciaDwaj bracia wspólnie uprawiali niewielkie pole i dzielili się zbiorami. Pewnego wieczora, gdy każdy z nich zwiózł już do stodołystodoły swoją część plonów, jeden z braci przebudził się i tak powiedział do siebie:
– Mój brat jest żonaty i ma dwoje dzieci. A to sprawia, że ma troski i wydatki, które mnie zostały oszczędzone. On z pewnością bardziej potrzebuje tego ziarna niż ja. Zaniosę mu więc po kryjomu kilka worków. Wiem przecież dobrze, że gdybym mu to zaproponował – odmówiłby.
Wstał z łóżka, zaniósł kilka worków z ziarnem do stodoły swego brata i wrócił, by znów się położyć. Tymczasem drugi z braci obudził się chwilę później i tak rzekł do siebie:
– Nie jest sprawiedliwe, żebym miał połowę zbiorów z naszego pola. Mój brat nie zna radości życia rodzinnego. Potrzebuje spotkań z innymi ludźmi i rozrywek, a to przecież kosztuje. Pójdę więc zanieść mu część mojego ziarna.
I wstał, żeby przenieść kilka worków do sąsiedniej stodoły.
Następnego ranka każdy z braci był nadzwyczaj zdumiony, że w jego sąsiekusąsieku jest tyle samo worków zboża, co poprzedniego dnia.
Każdego roku, gdy przychodził czas zbiorów, robili tak samo. I nigdy nie zdołali zrozumieć, jaki to czar sprawia, że liczba ich worków jest niezmiennie ta sama.Michel Piquemal, Bracia, [w:] tegoż, Bajki filozoficzne, tłum. Helena Sobieraj, Warszawa 2011, s. 38.
Zakreśl w tekście na czerwono wyrazy, które są dla ciebie niezrozumiałe. Wyjaśnij ich znaczenie, korzystając z przypisów i słowników.

Michel Piquemal
Francuski nauczyciel, pisarz, autor ponad 200 książek dla dzieci. W Polsce ukazały się jego „Bajki filozoficzne”. Pasjonuje się kulturą Indian.
W każdym zadaniu zaznacz poprawną odpowiedź. Pamiętaj, że odpowiedź jest tylko jedna. Do tekstu możesz zaglądać przez cały czas. Jeśli się pomylisz, spróbuj jeszcze raz.
Porozmawiajcie:
Co to znaczy troszczyć się o siebie nawzajem?
Jak rozumiecie wyrażenie „byli bogaci miłością do siebie”?
Jakie znacie przykłady wzajemnej pomocy?
Jak uważacie:
Czy w klasie należy pomagać sobie nawzajem?
W jakich sytuacjach tak, a w jakich nie?
Czy pomoc zawsze jest słuszna i potrzebna?
Co myślicie o koleżeńskiej pomocy? Zapiszcie tutaj lub na kartkach po jednym argumencie za i przeciw. Następnie przedstawcie swoje zdanie w dyskusji. Prezentujcie po jednym argumencie na zmianę. Możecie zapisywać je na tablicy.
Podsumujcie dyskusję, zwracając uwagę na siłę argumentów i moc przekonywania każdego uczestnika dyskusji. Kto najlepiej bronił swoich racji?
Przeczytaj listę przymiotników. Które z nich wyrażają cechy braci przedstawionych w bajce?
- zakłamani
- pazerni
- dobrzy
- kłótliwi
- opiekuńczy
- uczynni
- chciwi
- zgodni
- troskliwi
Dopisz tutaj lub w zeszycie wyrazy, które należą do rodziny rzeczownika „brat”.
Wzór: brat – bratowa
Wybierz dwa wyrazy z poprzedniego ćwiczenia i ułóż z nimi zdania. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.