1506 – powstaje najbardziej tajemniczy obraz włoskiego renesansu wykonany przez Giorgionego Burza
1828 – John Constable maluje kontrastową Burzę nad morzem
1896 – polski malarz Józef Chełmoński tworzy realistyczny obraz Burza
1
Scenariusz dla nauczyciela
R1co4rc3X1gTg1
m687439791152c689_1513248534316_0
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;
2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami);
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
m687439791152c689_1513248544890_0
Nauczysz się
rozpoznawać sztandarowe dzieła związane z tematyką burzy, umiejscawiać je w czasie i w przestrzeni geograficznej;
rozpoznawać podstawowe środki stosowane przy ukazywaniu zjawisk atmosferycznych;
podstawowego podziału rodzajów pejzaży ze względu na ukazywany temat;
określać uczucia, które towarzyszą Ci przy odbiorze dzieła malarskiego – ekspresja dzieła;
formułować samodzielne, przejrzyste i logiczne wypowiedzi na temat malarstwa, uwzględniając właściwą terminologię;
tworzyć opisy wybranych przykładów dzieł malarskich uwzględniając właściwą kompozycję pracy, język i styl;
dokonywać opisu i analizy porównawczej dzieł, uwzględniając ich cechy formalne (np. tematyka, kolorystyka, kompozycja, ekspresja).
m687439791152c689_1516263273514_0
m687439791152c689_1516263294051_0
Zjawisko burzy i ekspresja
Co szczególnego ma w sobie zjawisko burzy?
Przyroda oraz będące jej częścią żywioły od zawsze intrygowały człowieka, który inspirując się nimi tworzył i tworzy oszałamiające dzieła. Zjawisko burzy charakteryzuje się gwałtownością, dynamiką, jest zapowiedzią zmian – wszystkie te cechy dostrzegły pokolenia malarzy, którzy uwieczniali je na płótnie, czerpiąc z burzowej symboliki.
Burzowy krajobraz w dziełach sztuki to często oblicze groźnej, nieokiełznanej przyrody lub nawet świata.
Słowo ekspresja wywodzi się od łacińskiego „expressio”, które w dosłowym tłumaczeniu oznacza „wyciskanie soków”, a w sensie metaforycznym odnosi się do pozostawiania śladów na psychice. Współcześnie ekspresja to sposób wyrażania, a w kontekście sztuk wizualnych – wyraz, wymowa, wrażenie, które budzi w nas oglądane dzieło. Opisujemy pracę plastyczną jako ekspresyjną, jeśli budzi w odbiorcy silne emocje, w zdecydowany sposób dotyka jego psychiki.
Ludzie nie pozostają obojętni wobec burzy – wśród jednych budzi strach, wśród innych fascynację i zachwyt. Artyści wykorzystują to zjawisko, by nadać szczególny, wyrazisty charakter swoim pracom, co wymaga od twórców zastosowania odpowiednich środków artystycznych. Wśród najczęściej stosowanych należy wyróżnić: kontrast, dynamizmDynamizmdynamizm, asymetrięAsymetriaasymetrię, złożoność kompozycji oraz wyrazistość kolorystyki. W przypadku dzieła malarskiego duże znaczenie ma także zdecydowany sposób nakładania farby i ślad pędzla.
m687439791152c689_1516019605284_0
Motyw burzy w wybranych dziełach malarskich
R1UQimdIBUmWb1
RDFhsBSG0aO631
R1WQYWtzYri3e1
m687439791152c689_0000000000045
Ekspresywność burzy uchwycona na fotografiach
Fascynacja majestatycznością zjawiska burzy znajduje odbicie także w fotografii. Na ekspresję pracy składa się każdy jej element, np: format, kompozycja, kolorystyka, rodzaj papieru/płótna, na którym obraz jest wykonany.
R1OvfUjf9mXeX1
R1W4IlvXAb0wo1
RAqOhuoRwmoT31
m687439791152c689_0000000000071
Wymowa zjawiska burzy
Burza kojarzy się z ruchem, zmiennością, zamętem, ogromną siłą - niejednokrotnie jest przyczyną wielu katastrof. Od zarania dziejów budzi postrach wśród zwierząt i ludzi, przypominając istotom żywym o ich niższości wobec sił natury. Nie bez powodu, wśród wierzeń pierwotnych wielu kultur bóstwa, którym przypisywano kontrolę nad błyskawicami, zajmowały najważniejsze role w mitologiach. W mitologii starożytnych Greków królował Zeus, zwany gromowładnym. Wśród Słowian obiektem kultu był bóg Perun, utożsamiany z piorunem.
Na całym świecie, w tym samym czasie, ma miejsce około 1800 burz i około 100 wyładowań w ciągu jednej sekundy. Ludzie pierwotni, starożytni i współcześni, obserwowali przez wieki miliony podobnych zjawisk, a po dziś dzień budzą one zachwyt i zadumę. Motyw burzy zapisał się więc w kulturze jako symbol siły, potęgi i władzy. Burzowy krajobraz często łączy w sobie dynamizm i zmienność, dlatego twórcy, plastycy, zwracają się ku zastosowaniu wielu środków artystycznego wyrazu. Może to być np. nawarstwiona, chaotyczna, arytmiczna, wielowątkowa kompozycja.
Człowiek, pozostając częścią natury, tak samo jak ona może okazać się nieprzewidywalny. Plastycznie przedstawione zjawisko burzy, wykorzystane do obrazowania stanów psychicznych duszy artysty, może nieść w sobie znacznie więcej ekspresji niż słowa ją opisujące.
m687439791152c689_1510747868908_0
Animacja - pejzaże burzowe
RgehjVEd5qNC61
m687439791152c689_0000000000084
Zadania
Ćwiczenie 1
R1UHuHz5ZHrmY1
m687439791152c689_1510756534020_0
Ćwiczenie 2
R1ayqf9z5G8KL1
Ćwiczenie 3
R1DNY1U2Irffc1
Dobierz wyrażenia do pojęć plastycznych. Kontrast. Możliwe odpowiedzi: 1. wrażenie ruchu, 2. duża różnica w jasności barw, 3. nieregularność. Dynamika. Możliwe odpowiedzi: 1. wrażenie ruchu, 2. duża różnica w jasności barw, 3. nieregularność. Asymetria. Możliwe odpowiedzi: 1. wrażenie ruchu, 2. duża różnica w jasności barw, 3. nieregularność.
Dobierz wyrażenia do pojęć plastycznych. Kontrast. Możliwe odpowiedzi: 1. wrażenie ruchu, 2. duża różnica w jasności barw, 3. nieregularność. Dynamika. Możliwe odpowiedzi: 1. wrażenie ruchu, 2. duża różnica w jasności barw, 3. nieregularność. Asymetria. Możliwe odpowiedzi: 1. wrażenie ruchu, 2. duża różnica w jasności barw, 3. nieregularność.
Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej przyporządkuj definicje do podanych określeń.
duża różnica w jasności barw, wrażenie ruchu, nieregularność
Asymetria
Dynamika
Kontrast
Źródło: online-skills.
Ćwiczenie 4
RHUAhbBWGFpIV1
Ćwiczenie 5
R1K5Z2FB36d7Z1
m687439791152c689_1510756643414_0
Ćwiczenie 6
R1X9U5TOUZ4yT1
m687439791152c689_1510756736213_0
RAPQXKcVJwJ8t1
RkUzAlNThJ3VF1
Ćwiczenie 7
R18PoreeH2smx1
m687439791152c689_1510756827653_0
Polecenie 1
Ze względu na swą dynamikę, burza jest bardzo trudna do uchwycenia dla artysty. Podejmij wyzwanie i spróbuj przedstawić burzę w formie pracy plastycznej z zastosowaniem odpowiadającej temu zjawisku, odpowiedniej ekspresji. Użyj do tego narzędzi takich jak: pędzel, wałek malarski, szpachelka malarska, farby lub spray.
m687439791152c689_0000000000095
Słownik pojęć
Asymetria
Asymetria
Brak równowagi, zaprzeczenie symetrii, nieregularność.
Dynamizm
Dynamizm
Energiczność, ruchliwość, kategoria wskazująca na zmienność i brak statyczności, niepewność, szybkość, niestabilność.
m687439791152c689_1519135570485_0
Ekspresja
Ekspresja
Wyrażenie, uzewnętrznienie uczuć w dziele sztuki za pomocą odpowiednich środków artystycznych.
Monochromatyzm
Monochromatyzm
w malarstwie operowanie tylko jedną barwą w kilku odcieniach, w celu uzyskania jednolitego tonu całego malowidła;