Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R15zaoMKFBOYP1

Camerata florencka – początki opery

Źródło: online-skills.

Ważne daty

pierwsze opery

1598 – Daphne (Dafne) Jacopo Peri (pierwsza opera)

1600 – Euridice (Eurydyka) Jacopo Peri

1607 – L’Orfeo Claudio Monteverdi

1637 – otwarcie pierwszego publicznego teatru operowego w Wenecji

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RPrkj8IfNhSJN1
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

5. Barok. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę barokową w kontekście estetyki epoki, uwzględniając:
b) działalność Cameraty florenckiej i narodziny opery.

Nauczysz się

charakteryzować język muzyczny u schyłku renesansu;

definiować znaczenie „przełomu 1600”;

przedstawiać cechy charakterystyczne pierwszych włoskich oper tworzonych we Florencji,

Wprowadzenie: „przełom 1600”

Około roku 1600 nastąpił jeden z największych przewrotów w historii muzyki. Wpływowi badacze starożytności zakwestionowali panujący od dwustu lat wyrafinowany, ezoteryczny styl muzyczny – kontrapunktKontrapunktkontrapunkt, przeimitowaniePrzeimitowanieprzeimitowanie i nieczytelne podawanie tekstu. Choć jeszcze w pierwszych dekadach XVI w. muzyka przepełniona była zawiłościami, komplikacjami konstrukcyjnymi zapoczątkowanymi u schyłku średniowiecza, przy końcu stulecia spekulatywność ustępować zaczęła miejsca nowej sztuce, szczególnie uwypuklającej znaczenie tekstu słownego, którego czytelność wzmagało odmienne, swobodne opracowanie muzyczne, wyzwolone z zasad kontrapunktu. Nastąpiło odczarowanie, wyzwolenie melodii, która teraz wsparta została akordowym akompaniamentem.

Procesowi przemian towarzyszył przewrót kopernikański – grono humanistów florenckich, w trosce o kondycję ówczesnego teatru dramatycznego ogłosiło, iż odkryta została jedyna muzyka godna swej nazwy… monodiaMonodiamonodia.

RT7W0LNdgJXrS1
Florencja – miasto uważane za kolebkę opery, ernesto-travel.pl, CC BY 3.0

Camerata fiorentina

Prawdopodobnie w roku 1576 włoski humanista, hrabia Giovanni de Bardi, zaczął gromadzić w swym pałacu we Florencji grono rozmiłowanych w antyku filozofów, uczonych, poetów i muzyków, którzy za cel postawili sobie wskrzeszenie teatru greckiego. Jeden z członków florenckiej akademii (cameraty), Girolamo Mei, badacz kultury antycznej, odkrył przypisywane Mesomedesowi (II w.) hymny zapisane notacją literową, po czym zostały one natychmiast opublikowane w traktacie Dialogo della musica antica e della moderna (1581 r.). Autorem tego dzieła, swoistego manifestu artystycznego, był Vincenzo Galilei, propagujący nowy rodzaj sztuki – monodię.

Wzorując się na tezach Platona zaczęto bowiem postrzegać muzykę jako jedność słowa, harmonii i rytmu, przy czym najważniejszym elementem stawało się teraz słowo. Pojawiła się zbliżona do mowy monodia akompaniowana – jednogłosowa melodia wsparta akordowym akompaniamentem realizowanym na lutni, chitarroneChitarronechitarrone lub klawesynieKlawesynklawesynie. Monodię przeciwstawiono skomplikowanej renesansowej polifonii.

Wyższość słowa nad muzyką oraz deklamacyjny śpiew monodyczny stały się wyznacznikiem wszystkich elementów pierwszych oper, nazywanych dramma per musica. Powstanie tego gatunku związane było z zapotrzebowaniem arystokracji na godną rozrywkę. Pierwsze gatunki, które nazwać można by prototypami czy zalążkami oper, uświetniały dworskie uroczystości – wystawiane były w przestronnych komnatach pałaców renesansowych jako krótkie, śpiewane epizody (intermedia) w przerwach sztuk teatralnych.

Pierwsza operaOperaopera, Daphne Jacopo Periego (librettoLibrettolibretto Ottavio Rinuccini), która nie zachowała się do naszych czasów, powstała pomiędzy rokiem 1594 a 1598. Pierwsze zachowane dramma per musicaEuridice Periego (z tekstem Rinucciniego wzorowanym na Metamorfozach Owidiusza) skomponowano w 1600 r. i ten rok uznawany jest niekiedy symbolicznie jako rozpoczęcie nowej epoki – baroku. W tym samym roku (1600) w Rzymie wystawiono operę religijną Rappresentazione di anima e di corpo członka cameraty florenckiej Emilio de Cavalieriego.

R15LHEomDjmQi1
Utwór muzyczny: Jacopo Peri "Euredice" Prolog. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez głos żeński przy akompaniamencie klawesynu. Cechuje ją liryczny, kantylenowy charakter.
RDBeJYVVnGnmf1
Utwór muzyczny: Emilio Cavalieri "Rappresentazione di anima e di corpo", akt III, scena 9. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez głos żeński przy akompaniamencie klawesynu. Cechuje ją liryczny, tkliwy charakter.
ROfR7IHh73SEV1
Jacopo da Empoli, „Wesele Marii de Medici i Henryka IV”, 1600 r., Galeria Uffizi we Florencji, wikipedia.org, Domena publiczna

Muzycy – członkowie cameraty florenckiej

R14Bo1pFQTx4J
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię przedstawiającą z lotu ptaka Florencję – miasto uważane za kolebkę opery. Wśród budynków wyłania się katedra zbudowana z białego kamienia zwieńczona kopułą w kolorze ceglanym. Na dalszym planie znajdują się zbocza gór. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji: 1. Założycielem tego szczególnego Art Clubu był krytyk literacki, pisarz i kompozytor, hrabia Giovanni di Bardi. Skupiał on rozmiłowanych w kulturze antycznej filozofów, naukowców, poetów i muzyków różnych specjalności.
Florencja, online-skills, CC BY 3.0
R1RHw14uhNVL4
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek, na którym znajduje się kompozytor Jacopo Peri w kostiumie Ariona. Na głowie artysta ma wieniec laurowy, a w lewej ręce trzyma harfę. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji: 1. Jacopo Peri, twórca pierwszej opery skomponowanej pomiędzy 1594 a 1598 rokiem – „Daphne”. Jego pierwsze w całości zachowane dzieło – „Euridice”, symbolicznie otwiera barok.
Jacopo Peri, online-skills, CC BY 3.0
RJ6Q2XzAI08oL
Ilustracja interaktywna przedstawia stronę tytułową traktatu „Le nuove musiche” Giulio Cacciniego. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji: 1. Giulio Caccini, włoski kompozytor i śpiewak, zainspirowany programem hrabiego di Bardi napisał traktat „Le nuove musiche”, podobnie jak Vincenzo Galilei, dając podstawy teoretyczne nowemu stylowi. Do tego samego libretta, co Jacopo Peri, skomponował w 1600 r. „Eurydykę”.
Le nuove Musiche, 1601, carlosantycke.com, domena publiczna
RSVCoGYCpUxXE
Ilustracja interaktywna zawiera stronę tytułową opery „Rappresentazione di anima e di corpo” autorstwa Emilio de Cavalieri. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji: 1. Emilio de Cavalieri, kompozytor działający we Florencji i w Rzymie, swą religijną operą „Rappresentazione di anima e di corpo” wskazał kierunek rozwoju oratorium.
Rappresentatione di anima, et di corpo, www.imslp.org, domena publiczna
RK94X5w0qtO4Q
Ilustracja interaktywna zawiera popiersie Marco da Gagliano. Artysta ma brodę i wąsy. Ubrany jest między innymi w pelerynę. W prawej ręce przy piersi trzyma zwój z nutami. Całość na dole zwieńczona jest cokołem, na którym widnieją informacje o artyście. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji: 1. Marco da Gagliano, kompozytor, śpiewak i instrumentalista, podobnie jak Claudio Monteverdi, łączył elementy dawnego i nowego stylu – prima i seconda prattica. Pozostawił po sobie wiele kompozycji religijnych i świeckich.
Anonimowy portret Marco da Gagliano, XVII, wikipedia.org, CC BY-SA 3.0

Główne cechy opery florenckiej

  1. tematyka mitologiczna (szczególnie popularny mit o Orfeuszu i Eurydyce, nawiązujący do magicznej mocy muzyki – dzięki pieśni Orfeusz przezwycięża pęta śmierci),

  2. melorecytacjaMelorecytacjamelorecytacja (monodia akompaniowana) jako podstawowy środek wypowiedzi – nowy muzyczny sposób deklamacji tekstu,

  3. forma zbliżona do tragedii greckiej,

  4. znaczny udział chóru wprowadzanego w rozmaitych funkcjach (rytualne, komentujące, biorące udział w akcji etc.).

RR41JX6K39BOx1
Jean-Baptist Corot, „Orfeusz i Eurydyka”, 1886 r., Muzeum Hunterian w Szkocji, wikioo.org, CC BY 3.0

L’Orfeo (Orfeusz) Claudio Monteverdiego

Współcześnie coraz częściej pojawiają się komentarze, iż florencka rewolucja 1600 r. nie doszłaby do skutku, gdyby nie geniusz Claudio Monteverdiego. Kompozytor ten, niezwiązany bezpośrednio z Art Clubem – jakim była camerata fiorentina, wykorzystując swój talent madrygalisty połączył elementy dawnego i nowego stylu, nowej koncepcji śpiewu nadając postać dramatycznego recytatywuRecytatywrecytatywuariiAriaarii.

Pierwsze dzieło dramatyczne Monteverdiego – Orfeusz z 1607 r. (określony przez twórcę jako favola in musica – umuzyczniona baśń) uznawane jest za pierwszą mistrzowską operę, choć nie jest utworem ani przełomowym, ani rewolucyjnym. Do elementów nowych należy szczegółowo rozpisana partyturaPartyturapartytura. Z cameratą florencką łączy Monteverdiego zakorzenienie w mitologicznej tematyce oraz zastosowanie monodii akompaniowanej. Ponadto nawiązał do elementów polifonicznych (por. akt II opery i komentarze po śmierci Eurydyki: Ahi, caso acerbo), wprowadził fragmenty instrumentalne (np. toccata otwierająca operę i wieńcząca ją moresca), dzieląc jednocześnie grupę instrumentów towarzyszących śpiewakom na instrumenty naziemne – pastoralne, towarzyszące scenom rozgrywającym się na powierzchni ziemi, i podziemne – szczególnie eksponowane, kiedy Orfeusz przezwycięża śmierć i wkracza do podziemi, by odzyskać ukochaną. By przebłagać bogów śpiewa arię Possente spirto, wierząc, że magiczna moc muzyki pozwoli mu zstąpić po Eurydykę.

R157WPepSgRKn1
Utwór muzyczny: Claudio Monteverdi "L'Orfeo" akt III, aria "Possente spirito". Kompozycja ma wolne tempo. Cechuje ją nostalgiczny, mroczny charakter.
RGy0tULlL4o571
Rekonstrukcja komnaty pałacowej w Mantui, gdzie miała miejsce premiera „Orfeusza” Monteverdiego (1637 r.), people.fas.harvard.edu, CC BY 3.0

Nowy gatunek muzyczny cieszył się olbrzymią popularnością, przybierając indywidualną postać w zależności od ośrodka, w którym go uprawiano. O ile pierwsze opery wykonywano w komnatach pałacowych, w 1632 r. w Wenecji otwarto pierwszy publiczny teatr operowy, co przyczyniło się do umasowienia sztuki, uproszczenia warstwy literackiej przedstawień i uwypuklenia zewnętrznego popisu.

Zadania

RStauYGDevT0i
Ćwiczenie 1
Dialogo della musica antica e della moderna Vincenzo Galileiego zawierała odnalezione przez włoskiego filologa Girolamo Mei antyczne kompozycje: Możliwe odpowiedzi: 1. Epitafium Seikilosa, 2. hymny przypisywane kreteńskiemu muzykowi Mesomedesowi, 3. I i II hymn delficki ku czci Apollina
RNsqAdgBGbjvo
Ćwiczenie 2
Wskaż cechy charakterystyczne pierwszych oper florenckich: Możliwe odpowiedzi: 1. tematyka mitologiczna, 2. tematyka mitologiczna i historyczna, 3. znaczny udział chórów, 4. wirtuozowskie popisy instrumentów koncertujących, 5. rozbudowane arie, 6. wszechobecność monodii akompaniowanej
R1LwVfwmrStjn1
Nagranie do zadania 3.
R1FQuOIB6dtIB
Ćwiczenie 3
Kto jest twórcą opery Euridice? Możliwe odpowiedzi: 1. Giovanni de Bardi, 2. Claudio Monteverdi, 3. Jacopo Peri
R18v82R4PruES
Ćwiczenie 4
Dopasuj określenie gatunkowe do poszczególnych utworów. Claudio Monteverdi, L’Orfeo Możliwe odpowiedzi: 1. favola in musica, 2. dramma per musica, 3. opera religijna Jacopo Peri, Euridice Możliwe odpowiedzi: 1. favola in musica, 2. dramma per musica, 3. opera religijna Emilio de Cavalieri,Rappresentazione di anima e di corpo Możliwe odpowiedzi: 1. favola in musica, 2. dramma per musica, 3. opera religijna
R1cKvAewLrHpN
Ćwiczenie 5
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Przedstawiciele cameraty florenckiej rozpoczęli swe spotkania w 1600 r., 2. Twórcą pierwszej opery jest Claudio Monteverdi., 3. L’Orfeo Monteverdiego wystawiono w 1607 r., 4. W traktacie Dialogo della musica antica e della moderna opublikowano kreteńskie hymny pochodzące z II wieku., 5. Pierwszy teatr operowy otworzył we Florencji Giovannni de Bardi.
R1bg4QiyF69hE
Ćwiczenie 6
Aria Orfeusza, w której korzystając z magicznej roli muzyki, tytułowy bohater prosi o możliwość zejścia po Eurydykę zatytułowana jest? Możliwe odpowiedzi: 1. Pur ti miro, 2. Lasciate mi morire, 3. Possente spirto
RdQmbtaSXlHZZ
Ćwiczenie 7
Spośród poniższych przykładów muzycznych wskaż stworzone przez członków cameraty florenckiej. Możliwe odpowiedzi: 1. Euridice, Prolog, 2. Euridice, relacja Nuntii, 3. Cztery pory roku

Słownik pojęć

Aria
Aria

część opery, kantaty, oratorium, mszy; forma wokalno‑instrumentalna o rozbudowanej linii melodycznej.

Chitarrone
Chitarrone

popularny w renesansie i baroku rodzaj lutni o mniejszym korpusie i dłuższej szyjce.

Klawesyn
Klawesyn

strunowy szarpany instrument klawiszowy; dźwięk powstaje nie w wyniku uderzenia młoteczkiem, a szarpnięcia struny plektronem (piórkiem).

Kontrapunkt
Kontrapunkt

linia melodyczna towarzysząca głównemu tematowi; technika kompozytorska polegająca na symultanicznym prowadzeniu kilku linii melodycznych odpowiednio do panujących w danej epoce/szkole reguł.

Libretto
Libretto

tekst będący podstawą muzycznych dzieł scenicznych.

Lutnia
Lutnia

instrument strunowy, najczęściej szarpany, o pudle rezonansowym przypominającym migdał bądź gruszkę z ozdobną rozetą oraz wygiętej, raczej krótkiej, szyjce, na której naciągnięte są struny.

Melorecytacja
Melorecytacja

prezentacja, deklamacja tekstu w sposób zbliżony do mowy.

Monodia
Monodia

jednogłosowy śpiew.

Opera
Opera

sceniczne dzieło wokalno‑instrumentalne, w którym muzyka współgra z librettem.

Partytura
Partytura

zapis nutowy wszystkich mediów wykonawczych danego utworu (instrumentów i głosów).

Polifonia
Polifonia

faktura polegająca na niezależnym prowadzeniu kilku linii melodycznych.

Przeimitowanie
Przeimitowanie

rodzaj opracowania polifonicznego polegającego na ścisłym imitacyjnym przeprowadzeniu tematów‑rzutów przez wszystkie głosy, na jakie rozpisana jest kompozycja.

Recytatyw
Recytatyw

forma wokalna zbliżona do deklamacji; może być częścią większej formy (opery, oratorium, mszy, kantaty).

Źródło: sjp.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Biblioteka muzyczna