Ilustracja przedstawia różowo-czarną grafikę z postaciami. Na różowym tle umieszczone są czarne sylwety tańczących kobiet i mężczyzn. Jedna z tancerek trzyma w dłoniach marakasy. Po prawej stronie kompozycji znajduje się postać puzonisty natomiast po lewej trębacza. Tytuł lekcji: Cechy wybranych tańców towarzyskich: walc, cha cha cha, salsa.
Ważne daty
1815 – kongres wiedeński,
XX w. – wykształcenie się walca angielskiego,
1921‑1992 – lata życia Astora Piazzolli.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
R1M13TUlraxvS1
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna. 3. W zakresie ruchu przy muzyce. Uczeń: 1) odtwarza ruchem proste rytmy i schematy rytmiczne; 2) wykonuje podstawowe kroki, figury i układy taneczne: D) wybranych tańców towarzyskich (fakultatywnie); 4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń: 3) rozpoznaje i analizuje utwory muzyczne określając ich elementy, nastrój i charakter, formułuje wypowiedzi, stosując pojęcia charakterystyczne dla języka muzycznego; 4) przedstawia słuchaną muzykę za pomocą środków pozamuzycznych (łącząc muzykę z innymi obszarami wiedzy): C) werbalizuje emocje i odczucia, D) opisuje słowami cechy i charakter słuchanych utworów.
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania. 1. Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce: 2) określa podstawowe elementy muzyki (rytm, melodię, harmonię, agogikę, dynamikę, kolorystykę, artykulację). 2. Uczeń odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej: 2) różnicuje wartości rytmiczne nut i pauz; 5. Uczeń określa charakterystyczne cechy: 3) wybranych tańców towarzyskich i współczesnych. 8. Potrafi uzasadnić własne preferencje muzyczne, argumentując swoje wybory.
III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń: 1) zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej; 8) uczestniczy realnie lub wirtualnie w różnorodnych wydarzeniach muzycznych.
Nauczysz się
tańczyć krok podstawowy walca;
opisywać tańce towarzyskie;
wykazywać funkcje tańca;
rozróżniać charakterystyczne grupy rytmiczne tańców.
Czym jest taniec?
Taniec występuje w każdej kulturze. Nawet ludność plemienna, która nie miała kontaktu z rozwijającą się muzyką i cywilizacją na przestrzeni wieków, wykorzystuje go do wyrażania emocji, zaspakajania potrzeby kontaktu z drugim człowiekiem, także w rytuałach związanych z religią. Świadczy to o potrzebie estetycznej człowieka, który poprzez świadome ruchy ciała, często do rytmicznej muzyki, wyraża emocje i uzewnętrznia swoją wrażliwość. Ze względu na funkcje tańca, dzieli się go na rozrywkowy, artystyczny i religijny.
R14La8pitLEgN1
Formy tańca towarzyskiego – walc, cha‑cha, i tango
Walc jest tańcem, którego źródła należy szukać w niemieckim Deutscher Tanz [czyt.: dojczer tanc], (taniec niemiecki). Początkowo kojarzony był z niższą klasą społeczną, dopiero w XVIII wieku zagościł na stałe w salach balowych i domach arystokracji. Charakteryzuje się metrumMetrummetrum 3/4 i obracaniem się tańczących par, a w zależności od typu przyjmuje szybkie, bądź wole tempo. Wyróżniamy kilka jego gatunków, jednak najbardziej popularnymi są walc wiedeński oraz angielski. Pierwszy z nich swój początek miał na kongresie wiedeńskim (1815 r.), stąd wzięła się jego nazwa. Charakteryzuje się szybkim tempemTempotempem. Walc angielski posiada znacznie wolniejsze tempo, wykształtował się na początku XX wieku na terenach Wielkiej Brytanii.
Polecenie 1
Zapoznaj się z opisem alternatywnym filmu przedstawiającego kroki cha‑chy. Wymień elementy, z których składa się krok podstawowy cha‑chy.
Zapoznaj się z opisem alternatywnym filmu przedstawiającego kroki cha‑chy. Wymień elementy, z których składa się krok podstawowy cha‑chy.
Zapoznaj się z opisem alternatywnym filmu przedstawiającego kroki cha‑chy. Wymień elementy, z których składa się krok podstawowy cha‑chy.
Wysłuchaj nagrań dźwiękowych, które prezentują walca wiedeńskiego oraz walca angielskiego. Porównaj je, zastanów się nad różnicami i podobieństwami obu odmian tańca. Swoje spostrzeżenia zapisz.
RC2Mees01KqNg
RQzxj5zewdj4d
R18i4BwIwKTya
Polecenie 2
Zapoznaj się z materiałem instruktażowym, dotyczącym walca wiedeńskiego. Spróbuj zatańczyć krok podstawowy.
Ra4La0m9UHD1E
Cha‑cha jest żywiołowym tańcem pochodzenia kubańskiego. Posiada umiarkowane tempo i metrum 4/4. Charakterystycznym krokiem tego tańca jest chassé, czyli tzw. odstaw‑dostaw‑odstaw. Pary wykonują różne figury, których trudność wykonawcza rośnie wraz z przebiegiem linii melodycznej.
RJjwtT2ZGO3v61
Polecenie 3
Zapoznaj się z opisem alternatywnym filmu przedstawiającego kroki cha‑chy. Wymień elementy, z których składa się krok podstawowy cha‑chy.
Zapoznaj się z opisem alternatywnym filmu przedstawiającego kroki cha‑chy. Wymień elementy, z których składa się krok podstawowy cha‑chy.
Zapoznaj się z opisem alternatywnym filmu przedstawiającego kroki cha‑chy. Wymień elementy, z których składa się krok podstawowy cha‑chy.
Zapoznaj się z materiałem filmowym przedstawiającym pary tańczące cha‑chę. Przyjrzyj się im i zaobserwuj ruchy, jakie wykonują. Zapisz swoje odczucia związane z tym tańcem.
R1es0WhLIOOTw
Tango jest argentyńskim tańcem narodowym. Początkowo uznawany był za taniec wulgarny, kojarzony z marginesem społecznym, jednak z czasem pozbył się takiej opinii i zaczął być chętnie wykonywany w domach arystokracji. Posiada metrum 2/4, oraz powolne tempo. Charakterystyczną jego cechą jest występowanie synkopSynkopasynkop, poprzez wykorzystanie figur rytmicznych opartych na szesnastce‑ósemce‑szesnastce.
Rb5ZXvj0kF9mt1
Polecenie 4
Opisz swoimi słowami, jaki charakter ma tango.
Opisz swoimi słowami, jaki charakter ma tango.
Opisz swoimi słowami, jaki charakter ma tango.
Zapoznaj się z nagraniem koncertowym Libertanga Astora Piazzolli – narodowego kompozytora argentyńskiego. Zapisz swoje odczucia dotyczącego jego muzyki i tańca.
R13VwiVPgPfT6
R7ui57IkySmoW
mba3c9c4da891aa8c_0000000000134
Zadania
R1ZaqwKcigL8v
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2
R1es0WhLIOOTw1
R1c0hLuo2ip9c
RKySPXx18no7W
Ćwiczenie 3
R18iIz5dP1824
Ćwiczenie 4
R177Pf5an0l3u
Ćwiczenie 5
R1ewR7FaKlWzf
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytanie: Czym różnią się walc angielski i walc wiedeński?
Odpowiedz na pytanie: Czym różnią się walc angielski i walc wiedeński?
Wysłuchaj nagrań i przyporządkuj do nich rodzaj walca, który prezentują.
Walc angielski
Walc wiedeński
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
RkQdFoYgjbkrX
Ćwiczenie 7
mba3c9c4da891aa8c_0000000000146
Słownik pojęć
Metrum
Metrum
podstawowy schemat określający czas trwania nut oraz układ akcentów w obrębie taktu w utworze muzycznym.
Synkopa
Synkopa
przesunięcie naturalnego akcentu metrycznego na dźwięk nieakcentowany przez wydłużenie wartości rytmicznej nuty nieakcentowanej.
Tempo
Tempo
stopień szybkości wykonywania utworu muzycznego.
Źródło:
sjp.pwn.pl
mba3c9c4da891aa8c_0000000000150
Galeria dzieł sztuki
R14La8pitLEgN1
mba3c9c4da891aa8c_0000000000160
Biblioteka muzyczna
mba3c9c4da891aa8c_0000000000162
Bibliografia
I. Turksa, Krótki zarys historii tańca i baletu, PWM, Warszawa 1962