Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1R0uVYYnAy7i1
Ilustracja przedstawia różowo-czarną grafikę z postaciami. Na różowym tle umieszczone są czarne sylwety tańczących kobiet i mężczyzn. Jedna z tancerek trzyma w dłoniach marakasy. Po prawej stronie kompozycji znajduje się postać puzonisty natomiast po lewej trębacza. Tytuł lekcji: Cechy wybranych tańców towarzyskich: walc, cha cha cha, salsa.

Cechy wybranych tańców towarzyskich: walc, cha cha cha, salsa

Źródło: online-skills.

Ważne daty

1815 – kongres wiedeński,

XX w. – wykształcenie się walca angielskiego,

1921‑1992 – lata życia Astora Piazzolli.

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela:

R1M13TUlraxvS1
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
3. W zakresie ruchu przy muzyce. Uczeń:
1) odtwarza ruchem proste rytmy i schematy rytmiczne;
2) wykonuje podstawowe kroki, figury i układy taneczne:
D) wybranych tańców towarzyskich (fakultatywnie);
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
3) rozpoznaje i analizuje utwory muzyczne określając ich elementy, nastrój i charakter, formułuje wypowiedzi, stosując pojęcia charakterystyczne dla języka muzycznego;
4) przedstawia słuchaną muzykę za pomocą środków pozamuzycznych (łącząc muzykę z innymi obszarami wiedzy):
C) werbalizuje emocje i odczucia,
D) opisuje słowami cechy i charakter słuchanych utworów.

II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
1. Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:
2) określa podstawowe elementy muzyki (rytm, melodię, harmonię, agogikę, dynamikę, kolorystykę, artykulację).
2. Uczeń odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej:
2) różnicuje wartości rytmiczne nut i pauz;
5. Uczeń określa charakterystyczne cechy:
3) wybranych tańców towarzyskich i współczesnych.
8. Potrafi uzasadnić własne preferencje muzyczne, argumentując swoje wybory.

III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:
1) zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej;
8) uczestniczy realnie lub wirtualnie w różnorodnych wydarzeniach muzycznych.

Nauczysz się

tańczyć krok podstawowy walca;

opisywać tańce towarzyskie;

wykazywać funkcje tańca;

rozróżniać charakterystyczne grupy rytmiczne tańców.

Czym jest taniec?

Taniec występuje w każdej kulturze. Nawet ludność plemienna, która nie miała kontaktu z rozwijającą się muzyką i cywilizacją na przestrzeni wieków, wykorzystuje go do wyrażania emocji, zaspakajania potrzeby kontaktu z drugim człowiekiem, także w rytuałach związanych z religią. Świadczy to o potrzebie estetycznej człowieka, który poprzez świadome ruchy ciała, często do rytmicznej muzyki, wyraża emocje i uzewnętrznia swoją wrażliwość. Ze względu na funkcje tańca, dzieli się go na rozrywkowy, artystyczny i religijny.

R14La8pitLEgN1
Źródło: online-skills.

Formy tańca towarzyskiego – walc, cha‑cha, i tango

Walc jest tańcem, którego źródła należy szukać w niemieckim Deutscher Tanz [czyt.: dojczer tanc], (taniec niemiecki). Początkowo kojarzony był z niższą klasą społeczną, dopiero w XVIII wieku zagościł na stałe w salach balowych i domach arystokracji. Charakteryzuje się metrumMetrummetrum 3/4 i obracaniem się tańczących par, a w zależności od typu przyjmuje szybkie, bądź wole tempo. Wyróżniamy kilka jego gatunków, jednak najbardziej popularnymi są walc wiedeński oraz angielski. Pierwszy z nich swój początek miał na kongresie wiedeńskim (1815 r.), stąd wzięła się jego nazwa. Charakteryzuje się szybkim tempemTempotempem. Walc angielski posiada znacznie wolniejsze tempo, wykształtował się na początku XX wieku na terenach Wielkiej Brytanii.

Polecenie 1
Zapoznaj się z opisem alternatywnym filmu przedstawiającego kroki cha‑chy. Wymień elementy, z których składa się krok podstawowy cha‑chy.
Zapoznaj się z opisem alternatywnym filmu przedstawiającego kroki cha‑chy. Wymień elementy, z których składa się krok podstawowy cha‑chy.
RC2Mees01KqNg
Na nagraniu romantyczna piosenka w rytmie walca angielskiego. Tempo utworu jest umiarkowane. Metrum trzy czwarte.
RQzxj5zewdj4d
Walc Barbary z filmu „Noce i dnie". Utwór wykonuje orkiestra symfoniczna. Melodie grają skrzypce. Pozostałe instrumenty akompaniują i dobarwiają utwór. Często w małych epizodach pojawiają się instrumenty dęte drewniane. Tempo szybkie.
R18i4BwIwKTya
Wykonaj zgodnie z poleceniem.
Polecenie 2

Zapoznaj się z materiałem instruktażowym, dotyczącym walca wiedeńskiego. Spróbuj zatańczyć krok podstawowy.

Ra4La0m9UHD1E
Film instruktażowy dotyczący walca wiedeńskiego. Film rozpoczyna się muzyką, słychać walca z operetki „Baron cygański” Johanna Straussa i widać napis: Walc wiedeński jest tańcem o szybkim tempie, w metrum trzy czwarte. Jego charakterystyczną figurą jest obrót pary wokół własnej osi. Pojawia się para tancerzy. Tancerz mówi: Zaprezentujemy Ci krok podstawowy walca wiedeńskiego. Para wykonuje 4 takty walca, licząc do trzech. Tancerka mówi: To jest wersja prowizoryczna, bardzo uproszczona tego kroku. Pokażemy Ci ją tyłem. Zaczynamy prawą nogą do przodu. I dosuwamy lewą nogę. W tym czasie tancerze wykonują taki krok. Zaraz potem wykonują i opisują drugą część kroku: Lewa noga do tyłu i dosuwamy prawą. Liczymy do trzech. Tancerka uszczegóławia: Na raz jest krok do przodu. Na dwa, trzy przytrzymujemy nogę. Na raz jest krok do tyłu od lewej. Na dwa, trzy przytrzymujemy nogę. I udziela kilku ważnych wskazówek: Teraz co jest ważne? Żebyście wszystko robili płynnie i starali się w tym nie podskakiwać. Zaczynamy zawsze od pięty. Wskazówka jest taka, żebyście nie prostowali kolan, bo wówczas usztywniacie swoje ciało. Mamy lekko ugięte kolana, dzięki temu nasz ruch jest bardziej miękki.

Cha‑cha jest żywiołowym tańcem pochodzenia kubańskiego. Posiada umiarkowane tempo i metrum 4/4. Charakterystycznym krokiem tego tańca jest chassé, czyli tzw. odstaw‑dostaw‑odstaw. Pary wykonują różne figury, których trudność wykonawcza rośnie wraz z przebiegiem linii melodycznej.

RJjwtT2ZGO3v61
Zapis nutowy rytmu cha-chy. Metrum cztery czwarte. W przedtakcie dwie ósemki, w pierwszym takcie trzy ćwierćnuty i dwie ósemki. Przy ósemkach umieszczono informację dodatkową: Na grupę ósemkową przypada krok chassé.
Polecenie 3
Zapoznaj się z opisem alternatywnym filmu przedstawiającego kroki cha‑chy. Wymień elementy, z których składa się krok podstawowy cha‑chy.
Zapoznaj się z opisem alternatywnym filmu przedstawiającego kroki cha‑chy. Wymień elementy, z których składa się krok podstawowy cha‑chy.
R1es0WhLIOOTw
Film nagrany jest w szkole tańca. Para wykonuje krok podstawowy cha‑chy i wiele dość skomplikowanych figur. Krok podstawowy składa się z dwóch elementów: kołyszącego kroku do przodu i do tyłu i chassé wykonywanego do boku w rytm słów cha‑cha‑cha.

Tango jest argentyńskim tańcem narodowym. Początkowo uznawany był za taniec wulgarny, kojarzony z marginesem społecznym, jednak z czasem pozbył się takiej opinii i zaczął być chętnie wykonywany w domach arystokracji. Posiada metrum 2/4, oraz powolne tempo. Charakterystyczną jego cechą jest występowanie synkopSynkopasynkop, poprzez wykorzystanie figur rytmicznych opartych na szesnastce‑ósemce‑szesnastce.

Rb5ZXvj0kF9mt1
Zapis nutowy rytmu tanga. Metrum dwie czwarte. W pierwszym takcie ósemka z kropką szesnastka, dwie ósemki. W drugim takcie synkopa: szesnastka ósemka szesnastka, dwie ósemki. Trzeci takt jest taki sam jak pierwszy. W czwartym takcie ósemka ćwierćnuta dwie szesnastki. Przy synkopie w drugim takcie umieszczono informację dodatkową: charakterystyczna synkopa- szesnastka-ósemka-szesnastka.
Rytm tanga, Wikimedia, domena publiczna
Polecenie 4
Opisz swoimi słowami, jaki charakter ma tango.
Opisz swoimi słowami, jaki charakter ma tango.
R13VwiVPgPfT6
Film edukacyjny pt. „Libertango”. Film rozpoczyna się miarowym klaskaniem, a potem wybijaniem rytmu przez pianistę. Na tle takiego akompaniamentu pojawia się plansza: Astor Piazzolla, Libertango, wykonanie: Moscow City Symphony „Russian Philharmonic”, 30 września 2010 roku. Ukazuje się sala koncertowa na scenie orkiestra, fortepian i tańcząca para: tancerka w czerwonej szerokiej sukni, tancerz w czarnej koszuli i w czarnych spodniach. Wstęp gra pianista, orkiestra miarowo klaszcze, para rozpoczyna taniec. Później melodię wykonują instrumentaliści: fagocista, skrzypek, sekcja instrumentów dętych blaszanych i bandoneon. Muzyka narasta, jest coraz głośniejsza i coraz bardziej ognista. Taniec jest bardzo namiętny. Partnerka uwodzi partnera, a potem się od niego oddala. Ruchy tancerzy są jednocześnie gwałtowne i miękkie. Ta pokazowa forma tańca zawiera wiele unoszeń partnerki, wysokich wyrzutów nóg i wychyleń.
R7ui57IkySmoW
Wykonaj zgodnie z poleceniem.
mba3c9c4da891aa8c_0000000000134

Zadania

R1ZaqwKcigL8v
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytania: 1. Jakie jest metrum tanga? 2. Czy w rytmie tanga występuje synkopa?
Ćwiczenie 2
R1es0WhLIOOTw1
Film nagrany jest w szkole tańca. Para wykonuje krok podstawowy cha‑chy i wiele dość skomplikowanych figur. Krok podstawowy składa się z dwóch elementów: kołyszącego kroku do przodu i do tyłu i chassé wykonywanego do boku w rytm słów cha‑cha‑cha.
R1c0hLuo2ip9c
Zapoznaj się z filmem przedstawiającym jeden z tańców towarzyskich. Zaznacz jego nazwę. Możliwe odpowiedzi: 1. Tango, 2. Walc wiedeński, 3. Cha-cha, 4. Walc angielski.
RKySPXx18no7W
Ćwiczenie 3
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Astor Piazzolla jest narodowym kompozytorem francuskim. 2. Walc posiada metrum cztery czwarte. 3. Walc angielski wykształcił się na początku dwudziestego wieku. 4. Charakterystyczną grupą rytmiczną tanga jest szesnastka-ósemka-szesnastka.
R18iIz5dP1824
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytanie: Kto skomponował libertango?
R177Pf5an0l3u
Ćwiczenie 5
Wskaż nazwę tańca, którego charakterystycznym krokiem jest chassé. Możliwe odpowiedzi: 1. Tango, 2. Walc wiedeński, 3. Cha-cha, 4. Walc angielski.
R1ewR7FaKlWzf
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytanie: Czym różnią się walc angielski i walc wiedeński?
RkQdFoYgjbkrX
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie: Od jakiego wydarzenia historycznego pochodzi nazwa walc wiedeński?
mba3c9c4da891aa8c_0000000000146

Słownik pojęć

Metrum
Metrum

podstawowy schemat określający czas trwania nut oraz układ akcentów w obrębie taktu w utworze muzycznym.

Synkopa
Synkopa

przesunięcie naturalnego akcentu metrycznego na dźwięk nieakcentowany przez wydłużenie wartości rytmicznej nuty nieakcentowanej.

Tempo
Tempo

stopień szybkości wykonywania utworu muzycznego.

Źródło:

sjp.pwn.pl

mba3c9c4da891aa8c_0000000000150

Galeria dzieł sztuki

R14La8pitLEgN1
Źródło: online-skills.
mba3c9c4da891aa8c_0000000000160

Biblioteka muzyczna

mba3c9c4da891aa8c_0000000000162

Bibliografia

I. Turksa, Krótki zarys historii tańca i baletu, PWM, Warszawa 1962