Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1BteC3sSRZhu1

Charakterystyka form i gatunków powstałych na przełomie renesansu i baroku

Źródło: Marcin Simela, cc0.

Ważne daty

między 1554 a 1557‑1612 – lata życia Giovanniego Gabrielego

1562‑1621 – lata życia Jana Pieterszoona Sweelincka

1567‑1643 – lata życia Claudio Monteverdiego

1600 – wystawienie Rapresentatione di Anima et di Corpo Emilio de Cavalieri

1605 – wydanie Piątej księgi madrygałów Claudio Monteverdiego

1607 – Orfeusz Claudio Monteverdiego

1619 – wydanie Siódmej księgi madrygałów Claudio Monteverdiego

1583‑1643 – lata życia Girolamo Frescobaldiego

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1GadOkcXFULt1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: Marcin Simela, cc0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

4. Renesans. Uczeń:

2) wymienia formy muzyki wokalnej i instrumentalnej;

3) omawia cechy wybranych form muzycznych (madrygał, pieśń, kanon);

4) klasyfikuje renesansowe instrumenty muzyczne (lutnia, flety, szpinet, klawikord, viola) oraz wymienia słynnych lutników (rody lutnicze);

7) zna pojęcia: tabulatura, polifonia wokalna, a cappella, polichóralność, imitacja, kapela.

5. Barok. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę barokową w kontekście estetyki epoki, uwzględniając:

e) concerto – powszechne muzykowanie i związane z nim formy (concerto grosso, muzyka plenerowa);

2) omawia cechy wybranych form muzycznych (fuga, preludium, toccata, suita i partita, tańce: menuet, gawot; koncert, concerto grosso, sonata barokowa, uwertura, opera, oratorium, pasja, kantata);

3) wymienia i klasyfikuje barokowe instrumenty muzyczne (klawesyn, organy, skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas, obój, waltornia, fortepian, flet poprzeczny);

4) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów (Claudio Monteverdi, Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Haendel, Antonio Vivaldi, Arcangelo Corelli, klawesyniści francuscy: Jean Philippe Rameau, François Couperin);

6) zna pojęcia: system dur‑moll, polifonia imitacyjna, bas cyfrowany (basso continuo), kontrapunkt, forma ewolucyjna, orkiestra barokowa, improwizacja, forma wariacyjna, ostinato, system równomiernie temperowany, bel canto.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne.

Nauczysz się

przedstawiać ogólne wiadomości o muzyce XVI wieku;

omawiać instrumenty muzyczne przełomu XVI i XVII wieku;

przedstawiać formy i gatunki powstałe w baroku i przejęte przez kompozytorów epoki baroku;

przedstawiać formy i gatunki powstałe w epoce baroku.

Wprowadzenie

Epoka baroku wyróżnia się szczególnie bogatym i zróżnicowanym katalogiem form i gatunków muzycznych uprawianych przez ówczesnych kompozytorów. Obok form i gatunków przejętych z epoki renesansu pojawiają się również nowe formy i gatunki, które zdominują literaturę muzyczną baroku oraz odegrają ważną rolę w następnych epokach.

Zapoczątkowany w renesansie rozkwit muzyki instrumentalnej znajduje kontynuacje w epoce baroku. W zainteresowaniu kompozytorów nadal pozostają popularne w XVI w. formy i gatunki, takie jak canzona, ricercar, capriccio, fantazja, toccata, wariacje oraz tańce. Niektóre z nich odegrają kluczową rolę w powstaniu reprezentatywnych form i gatunków muzyki instrumentalnej baroku: z canzony wykształci się sonata, z ricercaru fuga, zaś praktyka zestawiania tańców zaowocuje powstaniem suity.

Rozwój muzyki instrumentalnej był możliwy dzięki bogatemu instrumentarium.
Do najbardziej popularnych instrumentów solowych należały: lutnia, klawesyn, organy, gitara. Wśród instrumentów przeznaczonych do muzykowania zespołowego ważne miejsce zajmowały: viole, szałamaje, pomorty, kornety, flety, a także trąbki i puzony. W XVI w. budowano w różnych wielkościach instrumenty należące do jednej rodziny, pozwalało to uzyskać jednorodne brzmienie, stanowiące odpowiednik brzmienia zespołów wokalnych.

Wybrane instrumenty przełomu renesansu i baroku

ReHgQhlzHyz2M
Film edukacyjny pt. „Wybrane instrumenty przełomu renesansu i baroku”. Lutnia. Lutnia to popularny w XVI i XVII w. w Europie instrument. Jej pierwowzorem był arabski instrument ud, który dotarł na nasz kontynent w czasie wypraw krzyżowych. Lutnia posiada gruszkowaty korpus pokryty płytą rezonansową, w której znajduje się okrągły otwór z rozetą. Szyja zaopatrzona jest w progi. W XVI w. lutnia miała sześć par strun. Do zapisu kompozycji przeznaczonych na ten instrument stosowano specjalną notację zwaną tabulaturą lutniową. Organy. Organy stały się popularnym instrumentem w XVI w. Wykonywano na nich wówczas m.in. ricercary, canzony, toccaty. Na przełomie renesansu i baroku znaczące piętno na muzyce organowej odcisnęło dwóch znakomitych mistrzów: Girolamo Frescobaldi w Rzymie i Jan Pieterszoon Sweelinck w Amsterdamie. Ich uczniowie stworzyli szkoły organowe. Odmienności stylistyczne między szkołami wynikały z cech budownictwa organowego w różnych rejonach Europy. Instrumenty powstające na południu wyróżniały się mniejszymi rozmiarami (jeden manuał, mało rozbudowana sekcja pedału) i odmienną charakterystyką brzmienia od większych (kilka manuałów, rozbudowana sekcja pedału) instrumentów budowanych na północy Europy, zwłaszcza w rejonie północnoniemieckim w XVII w. Ważną rolę odgrywały mniejsze formy organów: pozytywy i portatywy (organy przenośne). Klawesyn. Jeden z najpopularniejszych instrumentów solowych w epoce renesansu. Dźwięk powstaje poprzez wzbudzanie strun za pomocą skoczków zaopatrzonych w piórka, które są wprawiane w ruch dzięki mechanizmowi klawiszowemu. Podobnie jak organy klawesyn mógł posiadać więcej niż jeden manuał. Klawikord. Najstarszy instrument klawiszowy strunowy. Powstał w XIV w. we Włoszech. Wyróżnia się bardzo cichym dźwiękiem. Dźwięk w klawikordzie wydobywany zostaje poprzez uderzenie struny przez tangent, który nie odskakuje od niej dopóki grający nie zwolni klawisza.Szałamaja. Instrument dęty, pochodzenia azjatyckiego. Posiada otwory boczne i podwójny stroik. Używany w Europie od średniowiecza do XVIII w., kiedy to został wyparty przez obój. Szałamaja występowała w różnych rozmiarach, większe z nich nazywano pomortami. Dulcian. Dulcian był budowany w różnych wielkościach. Wyróżnia się dwoma kanałami wydrążonymi w jednym kawałku drewna. Dulcian basowy jest poprzednikiem fagotu. Viola Popularny w renesansie instrument należący do grupy chordofonów smyczkowych, budowany w różnych wielkościach. W XVI w., ze względu na sposób trzymania, wyróżniono violę da gamba oraz violę da bracio. Pierwsza z nich trzymana jest między kolanami, druga opierana jest o ramię. Potomkiem dawnej violi jest kontrabas, pozostałe instrumenty smyczkowe, takie jak wiolonczela, altówka, skrzypce, należą do rodziny skrzypiec. Podczas przedstawiania powyższych informacji widać ilustracje: Pierwsza przedstawia osobę w czerwonym stroju z białą kryzą wokół szyi. Na głowie ma czarny kapelusz z czerwonym piórem. Prezentowana osoba gra na lutni. Druga ilustracja przedstawia znacznych rozmiarów organy kościelne. Trzecia ilustracja przedstawia klawesyn, kształtem przypominający fortepian. Instrument jest otwarty, ma czarno-biała klawiaturę. Jego obudowa jest czerwona. Czwarta ilustracja przedstawia otwarty klawikord, widoczny od góry. Obudowa wykonana jest z jasnego drewna. Piąta ilustracja to szałamaja długi instrument z licznymi otworami. Szósta ilustracja to dulcian, drewniany instrument z wydrążonymi dwoma kanałami. Siódmy instrument to viola. Instrument przypominający kształtem skrzypce o dużych rozmiarach.
Źródło: online skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=5WTCXJyEik4.
mde32bf46610a58b6_0000000000061

Canzona, sonata barokowa, koncert

Canzona to utwór instrumentalny będący w swych początkach, czyli w I połowie XVI w., transkrypcjąTranskrypcjatranskrypcją pieśni świeckiej zwanej chanson, na lutnię bądź instrument klawiszowy. Pod koniec epoki renesansu canzona wyzwoliła się od bezpośrednich wpływów muzyki wokalnej.

Canzony zbudowane są zwykle z wielu skontrastowanych względem siebie odcinków. Kontrasty te uzyskiwane są poprzez zmiany w zakresie faktury, tempa, rytmu, metrum oraz typu melodii. Usamodzielnienie się tych odcinków doprowadziło do powstania wieloczęściowej sonaty da chiesa – sonaty kościelnej, co miało miejsce już w epoce baroku. Obok canzon przeznaczonych na instrumenty solowe odnaleźć można także te przeznaczone na zespoły kameralne oraz duże zespoły instrumentalne. Canzona była chętnie komponowana zwłaszcza przez przedstawicieli szkoły weneckiej, a także przez wybitnych twórców przełomu renesansu i baroku – m. in. Girolamo Frescobaldiego.

RJ2zIcJiI2rwf1
Claude Mellan, portret Girolamo Frescobaldi, 1619, wikipedia.org, domena publiczna
RYOoxDlhrIGkm1
Utwór muzyczny: G. Frescobaldi - Canzona Quarta z II Księgi Toccat. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RNgCiama3QCxy1
Girolamo Frescobaldi, „Canzona Quarta” z „II Księgi Toccat”, imslp.info, CC BY 3.0

Sonata barokowa

Wykształcona z canzony wczesna sonata barokowa, przeznaczona do wykonywania zespołowego, nie posiadała podziału na części, lecz podobnie jak jej pierwowzór, wyróżniała się wewnętrznym rozczłonkowaniem na kontrastujące odcinki. Ważnym momentem w ewolucji tego gatunku było odkrycie faktury triowejFaktura triowafaktury triowej, co nastąpiło już ok. 1610 r. za sprawą włoskiego kompozytora Giovanniego Paolo Cimy, jednakże pełny rozkwit sonaty nastąpił dopiero w II połowie XVII w., zwłaszcza za sprawą wielkiego skrzypka Arcangela Corellego.

R1DcMbhNitXNg
Utwór muzyczny: Giovanni Gabrieli, Sonata pian’e forte Wykonawca: Bayerische Staatsoper. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Szczególne miejsce w barokowej literaturze muzycznej zyskał koncert. Gatunek ten oparty został na technice koncertującej, polegającej na dialogowaniu instrumentu solowego albo instrumentów solowych z orkiestrą lub kilku grup instrumentalnych wewnątrz orkiestry. Technika ta rozwinęła się na gruncie muzyki wokalnej – barokowe koncerty wokalne wykształciły się z madrygałów koncertujących, a następnie była stosowana w formach i gatunkach muzyki instrumentalnej. Koncerty instrumentalne wywodzą się z zespołowych i solowych sonat, canzon i sinfonii wczesnobarokowych. Intensywny rozwój tego gatunku nastąpił w II poł. XVII w. w postaci concerto grosso, szczególnie w twórczości Arcangelo Corellego. Mistrzem koncertów solowych był m. in. Antonio Vivaldi, którego najsłynniejsze dzieło – Cztery pory roku należy do tego gatunku.

mde32bf46610a58b6_0000000000072

Ricercar i toccata

Ricercar należy do ważniejszych form muzyki instrumentalnej XVI i XVII w. Wyróżnić można ricercary imitacyjne, wywodzące się z wokalnego motetu przeimitowanego, które zapowiadają formę fugi, oraz ricercary swobodne oparte na bogatych figuracjach. Z biegiem czasu ricercar usamodzielnił się od wokalnego pierwowzoru. Podobnie jak w przypadku canzony kluczową rolę w ewolucji tej formy odegrali przedstawiciele szkoły weneckiej, m. in. Giovanni Gabrieli, a także wybitny włoski organista Girolamo Frescobaldi. W północnej części kontynentu gatunek ten uprawiał amsterdamski organista Jan Piterszoon Sweelinck. Warto zaznaczyć, że ówcześni kompozytorzy dosyć swobodnie nazywali swoje kompozycje, stąd terminy ricercar, capriccio, fantazja bywały stosowane zamiennie. Ograniczenie liczby tematów w ricercarze oraz przemiany w zakresie tonalności doprowadziły do powstania fugi – jednej z najbardziej reprezentatywnych form w muzyce baroku.

R1J13Y4HrXBTN1
Utwór muzyczny: Giovanni Gabrieli „Ricercare del X tono”. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.

Toccata

Ważną formą muzyczną omawianego okresu, przeznaczoną na instrumenty klawiszowe, była toccata. Wyróżnia ją wewnętrzne rozczłonkowanie na odcinki akordowe, figuracyjne, w późniejszym okresie także imitacyjne. Spopularyzowana została w XVI w. w twórczości przedstawicieli szkoły weneckiej, później zaś stała się obiektem zainteresowania większości kompozytorów tworzących na organy, klawesyn, klawikord. Wśród najwybitniejszych twórców tej formy należy wskazać: Andreę Gabrielego, Claudio Merulo, Girolamo Frescobaldiego, Johanna Jacoba Frobergera oraz w II poł. XVII w. Georga Muffata.

R5pGOYRVzdl8c1
Girolamo Frescobaldi, „Toccata Terza” z „I Księgi Toccat”, imslp.info, CC BY 3.0
mde32bf46610a58b6_0000000000081

Formy wariacyjne, tańce

Epoka renesansu przyniosła niezwykłą popularność technice wariacyjnej oraz formie wariacji, zwłaszcza w twórczości przeznaczonej na lutnię, vihuelę oraz instrumenty klawiszowe. Należy podkreślić szczególne zasługi wirginalistów angielskichWirginaliści angielscywirginalistów angielskich w popularyzacji tej formy. We wczesnym baroku ważną rolę odegrała twórczość ojca niemieckich szkół organowych, wybitnego amsterdamskiego organisty Jana Pieterszoona Sweelincka. W swych wariacjach klawiszowych sięga on zarówno po tematy świeckie, jak i religijne. W literaturze muzycznej epoki baroku odnajdujemy także wariacje ostinatoweOstinatoostinatowe, oparte zwykle na stałej formuje basowej. Najdoskonalszym ich przykładem jest słynna Passacaglia c‑moll Jana Sebastiana Bacha.

RnY6N7rmC6ThR1
Jan Pieterszoon Sweelinck, wikipedia.org, domena publiczna
RtLN0Tlgi6CST1
Utwór muzyczny: J. P. Sweelinck, „Ballo del Granduca”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

W XVI‑wiecznej Europie spopularyzował się sposób łączenia zróżnicowanych pod względem metrum, tempa i charakteru tańców. Były to najczęściej pawana i gagliarda. Pod koniec wieku coraz częściej dołączano trzeci taniec i kolejne. Intensyfikacja tego procesu doprowadziła do wykształcenia się w XVII w. suity – ważnego gatunku muzyki solowej lub orkiestrowej epoki baroku. Solowa suita przeznaczona na instrumenty klawiszowe uzyskała dojrzały kształt w twórczości wybitnego ucznia Girolamo Frescobaldiego – Johanna Jacoba Frobergera. Obok części tanecznych, wśród których szczególną rolę odgrywały cztery tańce: allemande, courante, sarabanda i gigue, wprowadzano do suity także części nietaneczne, takie jak uwertura czy aria. Włoskim odpowiednikiem suity była sonata da camera.

mde32bf46610a58b6_0000000000105

Gatunki wokalne i wokalno‑instrumentalne: madrygał, opera, oratorium, kantata, pasja

Terenem znaczących przemian w zakresie stylu muzycznego była także muzyka wokalna i wokalno‑instrumentalna. Szczególne znaczenie pod koniec renesansu zyskał włoski madrygał. Stał się on wówczas gatunkiem elitarnym, uprawianym zwłaszcza w kręgach arystokracji (musica reservata). Dążenie do ekspresyjnego oddania sensu wyśpiewywanych słów zachęcało kompozytorów do sięgania po nowatorskie rozwiązania z zakresu faktury, harmoniki. W dorobku wybitnego kompozytora przełomu renesansu i baroku – Claudio Monteverdiego prześledzić można drogę tego gatunku od pięciogłosowego wokalnego madrygału, zakorzenionego stylistycznie w twórczości wielkich mistrzów XVI w., takich jak Orlando di Lasso, przez przełomową Piątą księgę madrygałów, w których odnaleźć można madrygały z basso continuo, po będące w istocie koncertami wokalnymi madrygały zawarte w Siódmej księdze madrygałów zatytułowanej Concerto, powstałej już w weneckim okresie twórczości kompozytora.

RsAmCzzCmJnyJ1
Claudio Monteverdi, obraz Domenico Fetti, 1621-1622, Państwowe Muzeum Ermitażu, wikimedia.org, domena publiczna

Piątą księgę madrygałów zamyka niezwykły 9‑głosowy utór Questi vaghi concenti, w którym obok głosów wokalnych i basso continuo pojawia się niewielki zespół smyczkowy, będący na równorzędnej pozycji z partią wokalną. Kompozycja ta posiada cechy kantaty.

R8qX3gahppVdo
Utwór muzyczny: Claudio Monteverdi, Questi vaghi concenti. Wykonawca: Rinaldo Alessandrini. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Zestawienie kilkunastu madrygałów dramatycznych, których elementem spajającym był wspólny temat i postacie, doprowadziło do powstania komedii madrygałowej, wewnętrznie podzielonej na akty i sceny. Stanowiła ona jedną z poprzedniczek opery. Ewolucja renesansowych gatunków wokalnych, dokonująca się pod wpływem przemian stylistycznych w ostatnich dekadach XVI w., doprowadziła do powstania najważniejszego gatunku muzyki wokalno‑instrumentalnej epoki baroku – opery. Pierwsze przykłady tego typu kompozycji odnaleźć można na przełomie XVI i XVII w. w twórczości Jacopo Periego i Giulio Cacciniego, wówczas jeszcze nie nazywano ich terminem opera, lecz określeniem dramma per musica. W najstarszych operach dominował monodyczny styl recytatywny. Obok licznych recytatywów, w których warstwa muzyczna podporządkowana była akcentom i intonacji słów, pojawiały się madrygałowe chóry oraz instrumentalne ritornele i tańce. Szczególnie ważne miejsce w historii opery zajmuje dzieło Claudio Monteverdiego – Orfeusz, skomponowane w Mantui w 1607 r.

R5h8ViO5UE5SE1
Tytułowa strona „Orfeusza Claudio Monteverdiego”, blogspot.com, CC BY 3.0

Także w 1600 r. wystawiono w Rzymie nowatorską kompozycję Emilia de’ Cavalieri – Rapresentatione di Anima et di Corpo, która dała początek ważnemu barokowemu gatunkowi – oratorium. Podobnie jak pierwsze opery była ona odpowiedzią na postulaty głoszone przez Cameratę florenckąCamerata florenckaCameratę florencką. Termin oratorium w muzyce pojawia się ok. 1640 r., a najwybitniejszym twórcą tego gatunku w XVII w. był Giacomo Carissimi. U schyłku baroku literatura muzyczna wzbogaciła się o niezrównane oratoria Georga Friedricha Haendla.

RKXjmBYchdl7n1
Strona tytułowa „Rapresentatione di Anima et di Corpo” Emilia de’ Cavalieri, imslp.org, CC BY 3.0
RmbzXoT6Gi2yl
Utwór muzyczny: Emilio de’ Cavalieri, Rapresentatione di Anima et di Corpo – Il tempo. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.

Kantata

Na przełomie renesansu i baroku ważne miejsce zajęła kantata. Pod tym pojęciem kryją się solowe lub zespołowe kompozycje wokalne z basso continuo. O popularności tego typu utworów świadczy mnogość nazw jakimi opatrywali jej kompozytorzy: concerto, dialogo, motetto, oda, psalm, actus funebris, anthem, symphonia sacra, geistliches Konzert. We wczesnym baroku gatunek ten uprawiali m. in. G. Caccini, J. Peri, w późniejszych latach G. Carissimi i L. Rossi. Kantata przyjęła odmienną postać w twórczości kompozytorów protestanckich, o czym świadczy m. in. dorobek Jana Sebastiana Bacha.

Pasję motetową epoki renesansu zastąpiła w XVII w. pasja oratoryjno‑kantatowa. Jest to wyjątkowy gatunek, oparty na ewangelicznym opisie męki i śmierci Chrystusa. Nowe środki muzyczne jakimi dysponowali twórcy barokowi pozwoliły spotęgować wymowę tekstu. Najwybitniejsze kompozycje należące do tego gatunku odnaleźć można w twórczości Jana Sebastiana Bacha – Pasja według św. Jana oraz Pasja według św. Mateusza.

mde32bf46610a58b6_0000000000107

Podsumowanie

Około roku 1600 dokonał się jeden z największych przełomów w historii muzyki. Wraz ze stylem monodycznym pojawiły się nowe gatunki, takie jak opera, kantata, oratorium. Jednocześnie nadal komponowano utwory wokalne według utrwalonych w epoce renesansu zasad. W celu odróżnienia stylu tradycyjnego od nowatorskiego posługiwano się pojęciami prima praticaseconda pratica. W muzyce instrumentalnej obok form i gatunków przejętych z renesansu, uprawianych zwłaszcza przez kompozytorów żyjących na przełomie XVI i XVII w., pojawiają się nowe, które zdominują twórczość muzyczną w dojrzałym baroku – sonata, suita, koncert. Kolejnego tak znaczącego zwrotu w historii muzyki należy upatrywać dopiero za 300 lat. Te symboliczne ramy czasowe (1600–1900) to okres dominacji systemu harmonicznego dur moll, który kształtując się na przełomie renesansu i baroku znacząco wpłynął na powstające wówczas formy i gatunki muzyczne.

mde32bf46610a58b6_0000000000217

Zadania

R1eKeNdtsFxTD
Ćwiczenie 1
Rxba3XP2inlhX
Ćwiczenie 2
Przyjrzyj się wybranym ilustracjom i dopasuj do nich nazwy instrumentów:
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie faktura triowa.

R1CHcUBBeARJ4
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj nazwiska kompozytorów do ośrodków w których działali: Jan Pieterszoon Sweelinck. Możliwe odpowiedzi: 1. Wenecja, 2. Amsterdam, 3. Rzym. Girolamo Frescobaldi. Możliwe odpowiedzi: 1. Wenecja, 2. Amsterdam, 3. Rzym. Giovanni Gabrieli. Możliwe odpowiedzi: 1. Wenecja, 2. Amsterdam, 3. Rzym.
R10T278ZyIhfq
Ćwiczenie 4
R65R50KtoYd2X
Ćwiczenie 5
Połącz nazwy instrumentów z ich pierwowzorami używanymi w epoce renesansu: szałamaja. Możliwe odpowiedzi: 1. obój, 2. fagot, 3. kontrabas. dulzian. Możliwe odpowiedzi: 1. obój, 2. fagot, 3. kontrabas. viola. Możliwe odpowiedzi: 1. obój, 2. fagot, 3. kontrabas.
R1RffnNOPgCjU
Ćwiczenie 6
RsSyHEyDMy9Ak
Ćwiczenie 7
Połącz w pary nazwiska kompozytorów z utworami: Jan Pieterszoon Sweelinck. Możliwe odpowiedzi: 1. Orfeusz, 2. Rapresentatione di Anima et di Corpo, 3. Ballo de Granduca. Claudio Monteverdi: Możliwe odpowiedzi: 1. Orfeusz, 2. Rapresentatione di Anima et di Corpo, 3. Ballo de Granduca. Emilio de’ Cavalieri. Możliwe odpowiedzi: 1. Orfeusz, 2. Rapresentatione di Anima et di Corpo, 3. Ballo de Granduca.
Polecenie 1

Podzielcie się na 3 grupy. Obejrzyjcie wybrane przez nauczyciela fragmenty Orfeusza Monteverdiego.
Następnie sformułujcie wspólnie odpowiedzi na poniższe pytania, które na forum klasy przedstawi lider każdej z grup.

  1. Wskażcie fragmenty będące przykładami stylu recytatywnego? Scharakteryzujcie je.

  2. Jaka jest rola instrumentów w Orfeuszu Monteverdiego?

  3. Czy Monteverdi w swym wybitnym dziele restrykcyjne przestrzegał postulatów Cameraty florenckiej?

mde32bf46610a58b6_0000000000235

Słownik pojeć

Camerata florencka
Camerata florencka

grupa poetów, kompozytorów, teoretyków muzyki działająca pod koniec XVI w. we Florencji, głosząca konieczność odrzucenia polifonii renesansowej oraz wskrzeszenie antycznej tragedii greckiej.

Faktura triowa
Faktura triowa

faktura realizowana przez dwa instrumenty solowe i basso continuo.

Ostinato
Ostinato

wielokrotne powtarzanie struktury melodycznej, a także rytmicznej bądź harmonicznej, zwykle w najniższym głosie.

Transkrypcja
Transkrypcja

opracowanie utworu na inny skład wykonawczy.

Wirginaliści angielscy
Wirginaliści angielscy

grupa kompozytorów działających w Anglii na przełomie XVI i XVII w., tworzących głównie na wirginał – instrument klawiszowy z grupy chordofonów, będący mniejszą odmianą klawesynu.

Źródło:

sjp.pwn.pl

Biblioteka muzyczna