Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

IV ETAP EDUKACYJNY

Temat: Co to jest atom.

TREŚCI KSZTAŁCENIA:

  • Fizyka, IV etap edukacyjny, 2.3: uczeń opisuje budowę atomu wodoru, stan podstawowy i stan wzbudzony.

  • Fizyka, IV etap edukacyjny, 2.1: uczeń opisuje promieniowanie ciał, rozróżnia widma ciągłe i liniowe rozrzedzonych gazów jednoatomowych, w tym wodoru.

  • Fizyka, IV etap edukacyjny, 2.2: uczeń interpretuje linie widmowe jako przejścia między poziomami energetycznymi atomów.

  • Fizyka, IV etap edukacyjny, 2.4: uczeń wyjaśnia pojęcie fotonu i jego energii.

  • Fizyka, IV etap edukacyjny, 2.5: uczeń interpretuje zasadę zachowanie energii przy przejściach elektronu między poziomami energetycznymi w atomie z udziałem fotonu.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • zna podstawowe pojęcia związane z budową atomu: atom, jądro atomowe, proton, elektron, neutron, powłoka elektronowa, liczba atomowa, liczba masowa.

  • zna pojęcia i potrafi wyjaśnić stan podstawowy i stan wzbudzony atomu.

  • zna budowę atomu według Bohra.

  • zna postulaty Bohra dotyczące atomu wodoru.

  • wie, jak kształtowały się poglądy na pojęcie atomu.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI

Uczeń:

  • przedstawia podstawowe założenia modelu atomu wodoru Bohra.

  • zapisuje postulaty Bohra budowy atomu wodoru.

  • przedstawia schemat poziomów energetycznych w atomie wodoru.

  • przedstawia na rysunkach poglądowych budowę atomu wodoru.

  • dostrzega istnienie zależności między energią elektronu, a odległością.

  • umie wyjaśnić różnicę między modelami Rutherforda a Bohra.

Etapy lekcji

Obszar edukacyjny

Kompetencje kluczowe

Sposób realizacji

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna

Przypomnienie wiadomości dotyczących budowy atomu: atom, jądro atomowe, proton, elektron, neutron, powłoka elektronowa, liczba atomowa, liczba masowa.

Podające: pogadanka

Zbiorowa, jednolita

Etap realizacji

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel odtwarza prezentację multimedialną przedstawiającą model Bohra atomu wodoru.

Uczniowie zapoznają się z modelem atomu wodoru według Bohra, poznają treść postulatów Bohra.

Załącznik nr 1 do scenariusza (prezentacja multimedialna pokazująca model Bohra atomu wodoru).

Eksponujące:

Prezentacja multimedialna

Zbiorowa (grupowa) jednolita

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się.

Nauczyciel rysuje na tablicy model atomu wodoru Bohra wraz z poziomami energetycznymi, a następnie omawia go.

Podające: ekspozycja

Zbiorowa (grupowa) jednolita

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się.

Nauczyciel odtwarza film (animację) ,,Budowa atomu wodoru - Emisja i absorpcja promieniowania”.

Uczniowie na podstawie filmu (animacji) próbują określić widmo promieniowania atomu wodoru oraz poziomy energetyczne atomu wodoru.

Film (animacja) ,,Budowa atomu wodoru - Emisja i absorpcja promieniowania

Eksponujące:

Film (animacja)

Zbiorowa (grupowa) jednolita

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna

Dyskusja na temat różnych koncepcji przedstawiania atomu wodoru. Uczniowie wyszukują w Internecie lub innych materiałach informacji na ten temat. W przypadku braku dostępu do Internetu może to być zadanie domowe dla chętnych uczniów.

Komputer z Internetem

Problemowa: aktywizująca: panelowa

Zbiorowa, jednolita

Etap końcowy

Fizyka

Podsumowanie lekcji

Podająca: pogadanka

*propozycja dla uczniów szczególnie uzdolnionych

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo - techniczne

Chętni uczniowie mogą wykonać animacje lub makietę przedstawiającą budowę atomu wodoru.

Praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

Indywidualna, zróżnicowana

R5KSFEPl2N16B

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 84.00 KB w języku polskim
R1Fl3XyHkkWDl

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 75.16 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3