Aktualności

Kształcenie na odległość

Programy nauczania i scenariusze zajęć do kształcenia ogólnego

Epodręczniki PO KL

Katalog Zasobów Dodatkowych

Gra edukacyjna „Godność, wolność i niepodległość”

Materiały partnerów


Filmy instruktażowe i instrukcje

Wróć do informacji o e-podręczniku Udostępnij materiał Wydrukuj
R12aU0bv52xIn1
Niezapominajki Niezapominajki Źródło: licencja: CC 0.
Niezapominajki
licencja: CC 0
Ćwiczenie 1

Jakie masz sposoby na skuteczne zapamiętywanie? Zapisz je tutaj lub w zeszycie, a następnie podziel się swoją wiedzą z innymi.

uzupełnij treść
RHw7QSCyg36QP11
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Przeczytaj wiersz Juliana Kornhausera. Zwróć uwagę na to, co warto dostrzec według osoby mówiącej w wierszu.

ZapamiętaćJulian Kornhauser
Julian Kornhauser Zapamiętać

Masz oczy, więc patrz,
nie uroń ani jednego listeczka
z tego okrągłego świata,
ani jednej żyłki z jego delikatnego naskórka,
patrz i zapamiętaj:
to jest dąb, który nigdy nie opuści ziemi,
to jest gwiazda, trzymająca twe sny na sznurku,
to jest dom napuszony jak mądra sowa,
a to mama, wyjmująca gorące ziemniaki z garnka.

j0000008I9B5v22_00000_BIB_001Julian Kornhauser, Zapamiętać, [w:] tegoż,  Powściągliwość i Praca, lub 178 wierszy, t. 6/7, Kraków 1989, s. 11.
Ćwiczenie 3

Naszkicuj rysunki ilustrujące rzeczowniki konkretne z wiersza. Rzeczowniki konkretne to takie, które nazywają rzeczy, osoby, obiekty, rośliny lub zwierzęta - w przeciwieństwie do rzeczowników abstrakcyjnych nazywających uczucia lub stany.
Dorysuj połączenia między nimi.

Ćwiczenie 4

Wypisz z wiersza – tutaj lub w zeszycie – czasowniki w trybie rozkazującym.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 5

Przygotujcie jedną filiżankę pełną wody. Stańcie w kręgu i przekażcie sobie filiżankę z wodą z rąk do rąk. Pamiętajcie, żeby nie uronić ani kropelki.

Wyciągnijcie wnioski z zabawy. Na czym polegała trudność? Jak trzeba było działać, żeby poprawnie wykonać zadanie?

Ćwiczenie 6

Do którego znaczenia słowa uronić odnosi się drugi wers utworu pt. „Zapamiętać”? Wytłumacz, jak rozumiesz słowa: „nie uroń ani jednego listeczka”.

uronić
1. książk. «dać wypaść, upuścić; zgubić coś małego, drobnego»
Nie uronił ani kropli płynu ze szklanki.
Zbierać pióra uronione przez gęsi.
Uronić łzę (łzy) «zapłakać»
2. książk. zwykle z przeczeniem «opuścić, pominąć, przeoczyć»

Ćwiczenie 7

Narysuj, jak sobie wyobrażasz poetyckie obrazy gwiazdy i domu z wiersza Juliana Kornhausera. Podpisz rysunki nazwami środków stylistycznych, jakie zastosował poeta, opisując gwiazdę i dom.

RluIVfogFzuKf1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 8

Przyjrzyj się światu podczas powrotu ze szkoły do domu. Zapamiętaj kilka szczegółów. Zanotuj tutaj lub w zeszycie, co, twoim zdaniem, warto zapamiętać.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 9

Zapisz swoje refleksje związane z wierszem. Możesz zacząć od słów: Tekst Juliana Kornhausera zaciekawił mnie, ponieważ…

uzupełnij treść
Zgłoś problem