Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RiKcgyQMvm7Mo1

Codzienność w dziełach sztuki – cz. II

Józef Chełmoński, „Bociany”, 1900, olej na płótnie, Muzeum Narodowe, Warszawa, Polska, wikimedia.org, domena publiczna

Ważne daty

XVII w. – rozkwit malarstwa rodzajowego w Holandii;

2 poł. XIX w. – malarstwo rodzajowe staje się częścią nurtu realistycznego.

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela.

RyPTm5EaXhUPo1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:

6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:

4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;

5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.

Nauczysz się

wykazywać się znajomością dziedzin sztuk plastycznych - przede wszystkim: malarstwa, rzeźby, grafiki, dawnej sztuki użytkowej oraz rzemiosła artystycznego, charakteryzować język poszczególnych dziedzin; rozróżniać sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin;

rozróżniać gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych – zwłaszcza sceny rodzajowe, a także martwą naturę, portret, autoportret, karykaturę, sceny religijne, mitologiczne;

interpretować obserwowane zjawiska, przedmioty, motywy, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem i wyobrażeniem;

inspirując się różnymi dziedzinami kultury: sztukami plastycznymi, literaturą, poezją, historią dostrzegać związki występujące pomiędzy nimi i podejmować problem integracji sztuk, interpretować kulturę i sztukę w sposób holistyczny;

rozpoznawać wybrane, najbardziej istotne dzieła związane z tematyką rodzajową.

Codzienność w dziełach sztuki

E‑materiał jest kontynuacją tematuCodzienność w dziełach sztuki – cz. I.

Sceny z życia codziennego, np.: obyczaje, zabawy, pracę, zwykłych ludzi w ich codziennym otoczeniu przedstawiają dzieła nazywane rodzajowymi. Taki reportersko‑dokumentujący sposób opisywania rzeczywistości w sztukach plastycznych pojawił się już w starożytności (malarstwo starożytnego Egiptu).

Od XV w. tematyka rodzajowa stała się coraz bardziej obecna w sztuce, ale bardzo często płynnie przenikała się jeszcze z tematyką religijną. Reprezentantem tego nurtu był w XVI w. Pieter Bruegel Starszy. Artystę można uznać za mistrza łączenia codzienności i wieloznacznej alegorycznej tematyki. W swoim dziele „Wieża Babel” nawiązał do wydarzeń religijnych ze Starego Testamentu, równocześnie jednak odsłonił całe spektrum nowożytnej sztuki budowlanej.

Zapoznaj się z poniższym dziełem i dołączonymi do niego informacjami. Dowiesz się, jakie urządzenia budowlane ze swojej epoki zamieścił na obrazie jego autor.

RSeKVFsTMS79o1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Pietera Bruegela Starszego „Wieża Babel”. Ukazuje ogromną siedmiopiętrową, okrągłą budowlę w trakcie jej budowania. W tle widać miasto, które połączone jest z wieżą systemem podziemnych korytarzy. W prawym dolnym rogu znajduje się port ze statkami dostarczającymi materiały potrzebne do budowy. W lewym dolnym rogu została przedstawiona scena, której główną postacią jest weryfikujący postępy prac król. W dziele przeważają ciepłe kolory. Na ilustracji umieszczone zostały interaktywne punkty z detalami dzieła. Pierwszy detal przedstawia murarskie rusztowanie ustawione na górze Wieży Babel. Drugi fragment ukazuje rusztowanie u dołu budowli. Trzeci detal ilustruje drabinę ustawioną przy trzeciej kondygnacji. Czwarta ilustracja przedstawia człowieka wchodzącego po drabinie. Piąty fragment ukazuje kołowrotek do wciągania materiałów murarskich. Szósta ilustracja to także kołowrotek na dużych kołach. Siódmy fragment ilustruje wciągarkę ze sznurami, przy której stoją postacie.
Pieter Bruegel Starszy, Wieża Babel, 1563, olej na desce, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń, Austria, online-skills, CC BY 3.0

W innym dziele Pieter Bruegel Starszy ukazał rozległy pejzaż, a na nim zwykłych ludzi: rolników, pasterzy owiec, rybaków, żeglarzy. W tej scenerii rozegrał się dramat – do morza spadł i zginął po nieudanym locie mitologiczny IkarIkarIkar. Scena rodzajowa posłużyła artyście do ukazania ponadczasowej prawdy na temat ludzkiego losu, a także obojętności świata wobec nieszczęścia innych. Tak zinterpretował ten obraz polski poeta Jacek Kaczmarski. Zapoznaj się z fragmentem wiersza Kaczmarskiego zamieszczonym w komentarzu do obrazu.

RsxBchXinNoUx1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Pietera Bruegela Starszego „Upadek Ikara”. Na pierwszym planie widoczny jest chłop, który orze pole, idąc za pługiem, ciągnionym przez konia. U podnóża pastuszek pasie owce. Towarzyszy mu pies pasterski. Po prawej stronie znajduje się łowiący rybak. Po morzu płyną statki. Niedaleko od brzegu tonie Ikar. Z wody wystają jedynie jego nogi. W tle rozciąga się daleki pejzaż. Na ilustracji umieszczony został interaktywny punkt z fragmentem wiersza: Punkt 1: Jacek Kaczmarski Upadek Ikara (według obrazu Pietera Bruegla Starszego) Pług rozgryza grudy bure Karnie dźwiga brzemię wół Szumne drzewa rosną w górę Szumne rzeki płyną w dół Tłustą ziemią oracz kroczy Płytki w niej odciska ślad Całym światem jego oczu Ociężały wołu zad. Odurzone nieba skalą Morze marszczy się beztrosko Z migotliwą tańczy falą Białe piórko z kroplą wosku. (…) Śpiewa pasterz, beczy owca, Klaszczą żagle, stęka wół. Fala dźwiga tors żaglowca, Drzewa – w górę, rzeki – w dół. Nad urwiskiem gnie się gałąź, Znieruchomiał na niej ptak: Ptasim wzrokiem objął całość Lecz – nie pojął jej i tak. Porażone nieba skalą Morze cierpnie gęsią skórką… Z migotliwą znika falą Z kroplą wosku martwe piórko.
Pieter Bruegel Starszy, „Upadek Ikara”, ok. 1555, Musées Royaux des Beaux-Arts, Bruksela, Belgia, wikimedia.org, domena publiczna

Rozkwit sztuki rodzajowej, przede wszystkim na gruncie malarstwa, przypada na wiek XVII, głównie w Holandii. Artyści holenderscy sportretowali ówczesne społeczeństwo – od przedstawicieli jego niższych warstw (ubogich chłopów, rzemieślników) po ludzi sławnych i bogatych. Najważniejszym tematem ich pracy był człowiek w swoim codziennym środowisku.

R1ErbSGqFudW2
Ćwiczenie 1

Władcy i ludzie zamożni od dawien dawna tworzyli prywatne galerie sztuki. David Teniers Młodszy namalował wnętrze jednej z nich. Artysta uchwycił moment, gdy do sali wchodzi fundator zbiorów. Mężczyzna stojący przy stoliku i trzymający w ręku papiery to sam autor. W prezentowanej kolekcji widać wiele obrazów o różnej tematyce. Są tam: portrety, dzieła ze scenami religijnymi, mitologicznymi. Zapoznaj się z dziełem, które zostało zamieszczone w komentarzu do obrazu Davida Teniersa.

R1SJ4q4NSDeul1
lustracja interaktywna przedstawia dzieło Davida Teniersa Młodszego „Arcyksiążę Leopold William w swojej galerii malarstwa w Brukseli”. Ukazuje arcyksięcia jako kolekcjonera, który oprowadza gości po własnej galerii dzieł sztuki. Całe wnętrze galerii wypełnione jest obrazami w złoconych ramach, które wypełniają całą powierzchnię ścian oraz ustawione są na posadzce, oparte o ścianę, jeden przy drugim. Arcyksiążę zmierza w kierunku stolika ze zwojem papierów w dłoni i wzrokiem wbitym w obraz oparty o ścianę. W dolnej części obrazu widoczne są dwa psy. Na ilustracji umieszczony został interaktywny punkt z obrazem Davida Teniersa Młodszego „Pasterze z owcami”. Dzieło ukazuje dwóch pasterzy z psem i owcami na tle krajobrazu. Starszy pasterz odpoczywa pod drzewem, prawdopodobnie drzemie. Młodszy zajmuje się owcami. Tło wypełnia rozległy krajobraz, rozciągający się daleko, w głąb obrazu. Niebo pokryte jest ciemnymi chmurami.
David Teniers Młodszy, Arcyksiążę Leopold William w swojej galerii malarstwa w Brukseli, ok. 1647-1651, olej na blasze, Museo del Prado, Madryt, Hiszpania, online-skills, CC BY 3.0
R1DS4cmoKaF7n
David Teniers Młodszy, „Pasterze z owcami”, ok. 1650, olej na desce, Marquand Collection, wikimedia.org, domena publiczna
Rmn2XWAyvZNLp
Ćwiczenie 2
Jaki rodzaj tematyki przedstawia obraz Davida Teniersa Młodszego"Pasterze z owcami"?

Sposób ukazywania rzeczywistości przez niektórych artystów można określić jako migawkowy. Ich autorom udało się bowiem uchwycić ulotny moment zdarzenia. Obrazy tego rodzaju przypominają dokonania współczesnych fotografików, którzy wyposażeni w aparat fotograficzny próbują utrwalić świat w jego dynamicznym biegu.

Zapoznaj się z zamieszczonymi niżej reprodukcjami.

Pierwsze dzieło ukazuje kłótnię dwóch wieśniaków przed karczmą. Adriaen Brouwer uchwycił niebezpieczną sytuację, kiedy adwersarze sięgają po broń. W drugim dziele ten sam artysta przedstawił moment połykania przez mężczyznę nieprzyjemnego w smaku płynu. Na kolejnym obrazie David Teniers Młodszy zatrzymał chwilę, w której wieśniak delektuje się alkoholem, a jego twarz promienieje zadowoleniem.

Ważnym aspektem malarstwa rodzajowego były sceny ukazujące ludzi w ich najbliższym otoczeniu, w ich domach, w trakcie codziennej krzątaniny. Dobrym tego przykładem są prezentowane niżej obrazy autorstwa Jana Vermeera van Delfta oraz Pietera de Hoocha. Zapoznaj się z nimi a następnie wykonaj ćwiczenie 3.

RHjZKM3gzJyoi
Ćwiczenie 3

Przedstawienie codzienności

W XVII‑wiecznej Holandii bardzo popularne były również portrety zbiorowe. W ten sposób portretowano włodarzy miejskich, przedstawicieli cechów rzemieślniczych, weteranów wojennych. Nie brakowało też portretów rodzinnych. Czasami miały zupełnie inny charakter. Być może wynikało to z cech charakteru portretowanych członków rodzin. Dobrze pokazują to dwie poniższe reprodukcje. Pierwszy obraz jest bardziej stonowany i oficjalny, drugi zdecydowanie bardziej swobodny.

W dawnych dziełach możemy zobaczyć twarze ludzi z minionych epok. W niektórych portretach artystom udało się uchwycić przenikliwe spojrzenia nieżyjących już osób. Dzięki temu można nawiązać z nimi szczególny rodzaj kontaktu – ponad minionymi stuleciami.

R39cnJVOuGD661
Jan Vermeer van Delft, „Portret młodej dziewczyny”, 1655-1667, olej na płótnie, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna

Portret, który przedstawia zwykle anonimowe osoby, bez upiększeń i idealizacji, podczas wykonywania zwykłych czynności, nazywamy portretem rodzajowym. Portret ukazany niżej przedstawia rzemieślnika, krawca, zajętego swoją pracą.

ReJsCQcuyzs8w1
Giovanni Battista Moroni, „Krawiec”, między 1565-1570, olej na płótnie, National Gallery, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
RyHC5KMEG0MEs1
Ćwiczenie 4
Podaj trzy przykłady portretów o tematyce rodzajowej.

Nie zawsze wiadomo, kim byli portretowani ludzie. Jednak pochodzenie społeczne danej osoby można było odgadnąć obserwując jej strój. Poniżej zaprezentowano portret mężczyzny, który żył w XVI w. Przyjrzyj mu się i rozwiąż Ćwiczenie interaktywne 5.

R1YVQzS6hAp8Y1
Giovanni Battista Moroni, „Rycerz w czerni”, 1567, olej na płótnie, Museo Poldi Pezzoli, Mediolan, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
RWhTEAX79ORoU
Ćwiczenie 5

Czasami malarze scen rodzajowych rozszerzali swoją perspektywę oglądu rzeczywistości. Wtedy ukazywali codzienne życie ludzi na tle wiejskiego lub miejskiego pejzażuPejzażpejzażu. Poniżej ukazano przykład tego rodzaju dzieła. Gdy klikniesz w reprodukcję, poznasz ciekawostkę na temat prezentowanego obrazu

RNIYkE5lAOgyV1
Ilustracja przedstawia Jana Vermeera van Delfta pt. „Widok Delft”. Obraz ukazuje fragment miasta Delft i nabrzeże rzeki oraz Portu Rotterdamsko-Schiedamskiego. Na piaszczystym brzegu widoczne są dwie zajęte rozmową postaci kobiece. Przy łodzi stoi kilka osób - matka z dzieckiem, dwóch mężczyzn i kobieta. Na rzece znajdują się łodzie i barki. W tle widoczne są domy, bramy, wieże oraz most. Budynki, znajdujące z przodu, pogrążone są w cieniu, podczas gdy te z tyłu są oświetlone przez słońce, przedzierające się przez ciężkie chmury. Najbardziej oświetlona jest wieża kościoła Nieuwe Kerk. Na ilustracji umieszczony został interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Obraz przedstawia rodzinne miasto artysty. Historycy sztuki przypuszczają, że podczas malowania tego obrazu Vermeer stosował prototyp aparatu fotograficznego – camera obscura. To czarna skrzynka z niewielkim otworem, przez który wpadające promienie słoneczne projektują na tylnej ścianie odwrócony obraz tego, co znajduje się na zewnątrz.
Jan Vermeer van Delft, “Widok Delft”, 1660-1661, olej na płótnie, Mauritshuis Haga, Holandia, online-skills, CC BY 3.0
RA2UNzissQGGm1
Ćwiczenie 6
Wymień dwa dzieła łączące pejzaż i scenę rodzajową.
R3zKJciWgELJg1
Jean-Baptiste Chardin, „Wazon z kwiatami”, 1750, olej na płótnie, Scottish National Gallery, Edynburg, Szkocja, wikimedia.org, domena publiczna
R76U5gpdNESW41
Illustracja przedstawia Jean-Baptiste’a Chardin’a pt. „Królik i garnek”. Na obrazie znajduje się martwy królik zawieszony do góry nogami. Obok znajduje się pomarańczowy garnek. Obraz wykonany został w odcieniach brązu i czerwieni. Na ilustracji umieszczony został interaktywny punkt z informacją.
Jean-Baptiste Chardin, „Królik i garnek”, data nieznana, olej na płótnie, Nationalmuseum, Sztokholm, Szwecja, online-skills, CC |BY 3.0

W XIX w. w malarstwo rodzajowe zaangażowali się artyści reprezentujący nurty realistyczne w sztuce, w tym naturaliściNaturalizmnaturaliści. W ich twórczości obecny był ładunek krytyki społecznej: biedy, nierówności społecznych i majątkowych, zacofania. W malarstwie polskim do tego kręgu twórców zaliczali się m.in. Aleksander Kotsis, Aleksander Gierymski i Józef Chełmoński.

Dokumentalizacja życia codziennego

RWKwScO6HKX1e
Ćwiczenie 7
RuN9BibVtKCeN1
Ćwiczenie 8
Dokończ zdanie. Obrazy Jeana-Baptisty Chardina, „Wazon z kwiatami” oraz "Królik i garnek" przedstawiają codzienność i reprezentują typ malarstwa: możliwe zakończenia: 1.portretowego, 2.pejzażowego, 3.martwą naturę, 4.batalistycznego.

W szczególnie dramatycznych momentach historycznych artyści utrwalający w swoich dziełach codzienność wypełniali rolę dokumentalistów. Taką funkcję spełniał cykl grafik hiszpańskiego artysty Francisco Goi Okropności wojny, będący wstrząsającym zapisem życia codziennego w Hiszpanii w okresie wojen napoleońskich. Również w prezentowanym niżej obrazie Goya ukazał cierpienia bezbronnej ludności cywilnej. Jego prace były oskarżeniem przemocy i zniszczeń, jakie niesie ze sobą wojna.

R6zFYErF2icAN1
Francisco Goya, „Rozstrzelanie powstańców madryckich”, 1814, olej na płótnie, Prado Museum, Madryt, Hiszpania, wikimedia.org, domena publiczna

Dokumentalny charakter dzieł rodzajowych polega także na tym, że utrwaliły w pamięci następnych pokoleń codzienne życie całych zbiorowości ludzkich. Do tej grupy należą obrazy ukazujące życie społeczności żydowskiej w Polsce przed II wojną światową. Zagłada Żydów w czasie II wojny światowej nazywana HolocaustemHolocaustHolocaustemw tragiczny sposób przerwała ich niemal tysiącletnią obecność na ziemiach polskich. O tej bolesnej stracie przypominają obrazy, do których często brakuje podstawowych danych metryczkowych – zginęli bowiem ich autorzy lub właściciele.

Również współcześni artyści sięgają po tematykę rodzajową. Opisując otaczającą ich rzeczywistość, posiłkują się różnymi dziedzinami sztuki i używają rozmaitych technik plastycznych. Każdy z twórców interpretuje codzienność we właściwy dla siebie sposób. Zapoznaj się z wybranymi dziełami współczesnych twórców prezentowanymi w Galerii.

Wpływ najbliższego otoczenia

Aleksandra Anna Sojak‑Borodo zainteresowała się swoim najbliższym otoczeniem, czyli domem. Tego dotyczą prezentowane niżej prace rysunkowe z cyklu Okna.

RRTyX07sP7qQi1
Szymon Chyliński, „Raz, dwa, trzy”, 2016, fotografia, online-skills, CC BY 3.0

Słownik pojęć

Holocaust
Holocaust

prześladowanie i zagłada Żydów europejskich przez hitlerowców w czasie II wojny światowej.

Ikar
Ikar

postać z mitologii greckiej, syn Dedala – kowala i sławnego wynalazcy ateńskiego, który m.in. wybudował na polecenie króla Krety, Minosa, labirynt dla Minotaura. Ponieważ Minos nie chciał pozwolić Dedalowi opuścić Krety, ten postanowił uciec wraz z synem Ikarem na skonstruowanych przez siebie skrzydłach, zbudowanych z piór spojonych woskiem. W trakcie ucieczki Ikar nie posłuchał ostrzeżeń ojca i zbliżył się za bardzo do słońca. Pod wpływem promieni słonecznych wosk, który spajał pióra, roztopił się, a Ikar spadł do morza i zginął.

Naturalizm
Naturalizm

kierunek w malarstwie w drugiej połowie XIX w., którego przedstawiciele zmierzali do bardzo dokładnego, niemal fotograficznego naśladowania natury. Była to w założeniach obserwacja rzeczywistości maksymalnie obiektywna, tzn. nie tylko wierna, ale i pozbawiona komentarza, oceny i interpretacji. W dziełach malarskich, podobnie jak w realizmie, przedstawiano świat prozaicznie i bez upiększeń.

Pejzaż
Pejzaż

w sztuce to dzieło, którego głównym tematem są rzeczywiste lub wyobrażone przez artystę widoki krajobrazu.

Źródło:

sjp.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki