Do opisu rzeczywistości popularne w polszczyźnie jest wykorzystywanie nazw części ciała. Poniższe ćwiczenia proponują związki frazeologiczne z nazwą jednej z nich.
Ćwiczenie 1
Przyjrzyj się sześciu ilustracjom i powiedz, co przedstawiają. Która część ciała jest „bohaterką” każdej z nich?
RjUapMMgnqzbL
R1Tbi8vLURcD9
Ćwiczenie 2
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Opis każdego obrazka pomoże ci wykonać następujące ćwiczenie: Jakie związki frazeologiczne zostały zilustrowane? --- dopasuj obrazki do frazeologizmów według wzoru:
Nagłowek 1
Nagłowek 2
A. patrzeć komuś na ręce
1
R1Itk6WRgwlfR
Ćwiczenie 3
Związki frazeologiczne mają znaczenie przenośne. Przeczytaj uważnie znaczenie każdego z nich i połącz ze zdaniami poniższego tekstu, opisującymi pewną sytuację, według wzoru: A. pilnować kogoś, nadzorować, kontrolować, sprawdzać, obserwować go, nie ufać mu Możliwe odpowiedzi: 1. W dodatku nie mogłem im ufać (…), musiałem ich sprawdzać i kontrolować., 2. Szybko jednak okazało się, że wszystkimi musiałem się opiekować, wszystko im podpowiadać, bo sami nie potrafili nic zrobić., 3. Z przyjemnością i wielką nadzieją przystąpiłem do projektu. Zapowiadał się bardzo obiecująco., 4. Przed organizatorami stale się tłumaczyłem, nie mogłem samodzielnie pod-jąć żadnej decyzji, nie miałem swobody działania., 5. (z szatni zginęły pieniądze; do dziś zadaję sobie pytanie, kto dopuścił się kra-dzieży), 6. Zrezygnowałem z udziału w projekcie i przestałem o tym myśleć. B. pomagać komuś, kierować jego działaniem i podejmować za niego decyzje Możliwe odpowiedzi: 1. W dodatku nie mogłem im ufać (…), musiałem ich sprawdzać i kontrolować., 2. Szybko jednak okazało się, że wszystkimi musiałem się opiekować, wszystko im podpowiadać, bo sami nie potrafili nic zrobić., 3. Z przyjemnością i wielką nadzieją przystąpiłem do projektu. Zapowiadał się bardzo obiecująco., 4. Przed organizatorami stale się tłumaczyłem, nie mogłem samodzielnie pod-jąć żadnej decyzji, nie miałem swobody działania., 5. (z szatni zginęły pieniądze; do dziś zadaję sobie pytanie, kto dopuścił się kra-dzieży), 6. Zrezygnowałem z udziału w projekcie i przestałem o tym myśleć. C. nie mieć swobody działania, decydowania Możliwe odpowiedzi: 1. W dodatku nie mogłem im ufać (…), musiałem ich sprawdzać i kontrolować., 2. Szybko jednak okazało się, że wszystkimi musiałem się opiekować, wszystko im podpowiadać, bo sami nie potrafili nic zrobić., 3. Z przyjemnością i wielką nadzieją przystąpiłem do projektu. Zapowiadał się bardzo obiecująco., 4. Przed organizatorami stale się tłumaczyłem, nie mogłem samodzielnie pod-jąć żadnej decyzji, nie miałem swobody działania., 5. (z szatni zginęły pieniądze; do dziś zadaję sobie pytanie, kto dopuścił się kra-dzieży), 6. Zrezygnowałem z udziału w projekcie i przestałem o tym myśleć. D. narzucić komuś swoją wolę, podporządkować go sobie, zdominować; wtrącać się we wszystko, co robi Możliwe odpowiedzi: 1. W dodatku nie mogłem im ufać (…), musiałem ich sprawdzać i kontrolować., 2. Szybko jednak okazało się, że wszystkimi musiałem się opiekować, wszystko im podpowiadać, bo sami nie potrafili nic zrobić., 3. Z przyjemnością i wielką nadzieją przystąpiłem do projektu. Zapowiadał się bardzo obiecująco., 4. Przed organizatorami stale się tłumaczyłem, nie mogłem samodzielnie pod-jąć żadnej decyzji, nie miałem swobody działania., 5. (z szatni zginęły pieniądze; do dziś zadaję sobie pytanie, kto dopuścił się kra-dzieży), 6. Zrezygnowałem z udziału w projekcie i przestałem o tym myśleć. E. brać udział, uczestniczyć w czymś, angażować się w coś Możliwe odpowiedzi: 1. W dodatku nie mogłem im ufać (…), musiałem ich sprawdzać i kontrolować., 2. Szybko jednak okazało się, że wszystkimi musiałem się opiekować, wszystko im podpowiadać, bo sami nie potrafili nic zrobić., 3. Z przyjemnością i wielką nadzieją przystąpiłem do projektu. Zapowiadał się bardzo obiecująco., 4. Przed organizatorami stale się tłumaczyłem, nie mogłem samodzielnie pod-jąć żadnej decyzji, nie miałem swobody działania., 5. (z szatni zginęły pieniądze; do dziś zadaję sobie pytanie, kto dopuścił się kra-dzieży), 6. Zrezygnowałem z udziału w projekcie i przestałem o tym myśleć. F. zrezygnować z czegoś, przestać się czymś zajmować, przestać zwracać na coś, na kogoś uwagę; uznać coś za stracone; zlekceważyć coś, kogoś Możliwe odpowiedzi: 1. W dodatku nie mogłem im ufać (…), musiałem ich sprawdzać i kontrolować., 2. Szybko jednak okazało się, że wszystkimi musiałem się opiekować, wszystko im podpowiadać, bo sami nie potrafili nic zrobić., 3. Z przyjemnością i wielką nadzieją przystąpiłem do projektu. Zapowiadał się bardzo obiecująco., 4. Przed organizatorami stale się tłumaczyłem, nie mogłem samodzielnie pod-jąć żadnej decyzji, nie miałem swobody działania., 5. (z szatni zginęły pieniądze; do dziś zadaję sobie pytanie, kto dopuścił się kra-dzieży), 6. Zrezygnowałem z udziału w projekcie i przestałem o tym myśleć.
Związki frazeologiczne mają znaczenie przenośne. Przeczytaj uważnie znaczenie każdego z nich i połącz ze zdaniami poniższego tekstu, opisującymi pewną sytuację, według wzoru: A. pilnować kogoś, nadzorować, kontrolować, sprawdzać, obserwować go, nie ufać mu Możliwe odpowiedzi: 1. W dodatku nie mogłem im ufać (…), musiałem ich sprawdzać i kontrolować., 2. Szybko jednak okazało się, że wszystkimi musiałem się opiekować, wszystko im podpowiadać, bo sami nie potrafili nic zrobić., 3. Z przyjemnością i wielką nadzieją przystąpiłem do projektu. Zapowiadał się bardzo obiecująco., 4. Przed organizatorami stale się tłumaczyłem, nie mogłem samodzielnie pod-jąć żadnej decyzji, nie miałem swobody działania., 5. (z szatni zginęły pieniądze; do dziś zadaję sobie pytanie, kto dopuścił się kra-dzieży), 6. Zrezygnowałem z udziału w projekcie i przestałem o tym myśleć. B. pomagać komuś, kierować jego działaniem i podejmować za niego decyzje Możliwe odpowiedzi: 1. W dodatku nie mogłem im ufać (…), musiałem ich sprawdzać i kontrolować., 2. Szybko jednak okazało się, że wszystkimi musiałem się opiekować, wszystko im podpowiadać, bo sami nie potrafili nic zrobić., 3. Z przyjemnością i wielką nadzieją przystąpiłem do projektu. Zapowiadał się bardzo obiecująco., 4. Przed organizatorami stale się tłumaczyłem, nie mogłem samodzielnie pod-jąć żadnej decyzji, nie miałem swobody działania., 5. (z szatni zginęły pieniądze; do dziś zadaję sobie pytanie, kto dopuścił się kra-dzieży), 6. Zrezygnowałem z udziału w projekcie i przestałem o tym myśleć. C. nie mieć swobody działania, decydowania Możliwe odpowiedzi: 1. W dodatku nie mogłem im ufać (…), musiałem ich sprawdzać i kontrolować., 2. Szybko jednak okazało się, że wszystkimi musiałem się opiekować, wszystko im podpowiadać, bo sami nie potrafili nic zrobić., 3. Z przyjemnością i wielką nadzieją przystąpiłem do projektu. Zapowiadał się bardzo obiecująco., 4. Przed organizatorami stale się tłumaczyłem, nie mogłem samodzielnie pod-jąć żadnej decyzji, nie miałem swobody działania., 5. (z szatni zginęły pieniądze; do dziś zadaję sobie pytanie, kto dopuścił się kra-dzieży), 6. Zrezygnowałem z udziału w projekcie i przestałem o tym myśleć. D. narzucić komuś swoją wolę, podporządkować go sobie, zdominować; wtrącać się we wszystko, co robi Możliwe odpowiedzi: 1. W dodatku nie mogłem im ufać (…), musiałem ich sprawdzać i kontrolować., 2. Szybko jednak okazało się, że wszystkimi musiałem się opiekować, wszystko im podpowiadać, bo sami nie potrafili nic zrobić., 3. Z przyjemnością i wielką nadzieją przystąpiłem do projektu. Zapowiadał się bardzo obiecująco., 4. Przed organizatorami stale się tłumaczyłem, nie mogłem samodzielnie pod-jąć żadnej decyzji, nie miałem swobody działania., 5. (z szatni zginęły pieniądze; do dziś zadaję sobie pytanie, kto dopuścił się kra-dzieży), 6. Zrezygnowałem z udziału w projekcie i przestałem o tym myśleć. E. brać udział, uczestniczyć w czymś, angażować się w coś Możliwe odpowiedzi: 1. W dodatku nie mogłem im ufać (…), musiałem ich sprawdzać i kontrolować., 2. Szybko jednak okazało się, że wszystkimi musiałem się opiekować, wszystko im podpowiadać, bo sami nie potrafili nic zrobić., 3. Z przyjemnością i wielką nadzieją przystąpiłem do projektu. Zapowiadał się bardzo obiecująco., 4. Przed organizatorami stale się tłumaczyłem, nie mogłem samodzielnie pod-jąć żadnej decyzji, nie miałem swobody działania., 5. (z szatni zginęły pieniądze; do dziś zadaję sobie pytanie, kto dopuścił się kra-dzieży), 6. Zrezygnowałem z udziału w projekcie i przestałem o tym myśleć. F. zrezygnować z czegoś, przestać się czymś zajmować, przestać zwracać na coś, na kogoś uwagę; uznać coś za stracone; zlekceważyć coś, kogoś Możliwe odpowiedzi: 1. W dodatku nie mogłem im ufać (…), musiałem ich sprawdzać i kontrolować., 2. Szybko jednak okazało się, że wszystkimi musiałem się opiekować, wszystko im podpowiadać, bo sami nie potrafili nic zrobić., 3. Z przyjemnością i wielką nadzieją przystąpiłem do projektu. Zapowiadał się bardzo obiecująco., 4. Przed organizatorami stale się tłumaczyłem, nie mogłem samodzielnie pod-jąć żadnej decyzji, nie miałem swobody działania., 5. (z szatni zginęły pieniądze; do dziś zadaję sobie pytanie, kto dopuścił się kra-dzieży), 6. Zrezygnowałem z udziału w projekcie i przestałem o tym myśleć.
Związki frazeologiczne mają znaczenie przenośne. Przeczytaj uważnie znaczenie każdego z nich i połącz ze zdaniami poniższego tekstu, opisującymi pewną sytuację, według wzoru:
W dodatku nie mogłem im ufać (…), musiałem ich sprawdzać i kontrolować., Uważałem, że mam rację, dlatego żądałem, by liczyły się przede wszystkim moje pomysły; inni mieli je tylko realizować., Przed organizatorami stale się tłumaczyłem, nie mogłem samodzielnie pod-jąć żadnej decyzji, nie miałem swobody działania., Z przyjemnością i wielką nadzieją przystąpiłem do projektu. Zapowiadał się bardzo obiecująco., Zrezygnowałem z udziału w projekcie i przestałem o tym myśleć., Szybko jednak okazało się, że wszystkimi musiałem się opiekować, wszystko im podpowiadać, bo sami nie potrafili nic zrobić.
A. pilnować kogoś, nadzorować, kontrolować, sprawdzać, obserwować go, nie ufać mu
B. pomagać komuś, kierować jego działaniem i podejmować za niego decyzje
C. nie mieć swobody działania, decydowania
D. narzucić komuś swoją wolę, podporządkować go sobie, zdominować; wtrącać się we wszystko, co robi
E. brać udział, uczestniczyć w czymś, angażować się w coś
F. zrezygnować z czegoś, przestać się czymś zajmować, przestać zwracać na coś, na kogoś uwagę; uznać coś za stracone; zlekceważyć coś, kogoś
Ćwiczenie 4
Zdania z prawej strony ułóż we właściwej kolejności, by powstał spójny tekst. Pierwsze zdanie jest już na właściwym miejscu.
Z przyjemnością i wielką nadzieją przystąpiłem do projektu. Zapowiadał się bardzo obiecująco.
Ćwiczenie 5
Opisz tę samą sytuację, stosując poznane związki frazeologiczne.
Z przyjemnością i wielką nadzieją przystąpiłem do projektu. Zapowiadał się bardzo obiecująco.
Karta pracy 2
Do opisu rzeczywistości popularne w polszczyźnie jest wykorzystywanie nazw części ciała. Poniższe ćwicze‑nia proponują związki frazeologiczne z wyrazem PLECY.
R1Zm3abmA1yIY
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 7
Związki frazeologiczne mają znaczenie przenośne. Przeczytaj uważnie znaczenie każdego z nich:
A. przyczynić się do czyjegoś niepowodzenia, zdradzając go w trudnej sytuacji; zdarzenie następujące z za‑skoczenia, mające negatywne skutki, sprawiające komuś przykrość, powodujące inne negatywne emocje
B. nie mieć odwagi przyznać się do czegoś, być tchórzem; zrzucać odpowiedzialność na kogoś innego; nie chcąc ponosić ryzyka, korzystać z tego, że ktoś inny się naraża
C. robić/zrobić coś bez czyjejś wiedzy, w tajemnicy, ukrywając coś przed kimś
D. nie chcieć mieć z kimś nic wspólnego
Ćwiczenie 8
Przeczytaj uważnie poniższą historyjkę, a następnie przekształć tekst, wykorzystując poznane związki frazeo‑logiczne.
Bez mojej wiedzy Paweł zdradził nasz wspólny pomysł na projekt. Inni go wykorzystali, zbierając pochwały, a my w konkursie znaleźliśmy się na ostatnim miejscu. Potem nie miał odwagi przyznać się, zrzucając winę na Piotrka. Sprawił mi ogromną przykrość – tak cieszyłem się, że jesteśmy niepokonani. Któregoś dnia pod‑szedł do mnie, chcąc się wytłumaczyć, ale ja już nie chcę mieć z nim nic wspólnego.