Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczysz na lekcji WF, uprawiasz sport wyczynowo czy rekreacyjnie

– chroń się przed urazami

Opis projektu edukacyjnego z wychowania fizycznego, III etap edukacyjny

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

4. Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista. Uczeń:

4.1 wymienia najczęstsze przyczyny oraz okoliczności wypadków i urazów w czasie zajęć

ruchowych, omawia sposoby zapobiegania im;

4.2 wskazuje zagrożenia związane z uprawianiem niektórych dyscyplin sportu;

Czas trwania projektu: 5 tygodni ( maj – czerwiec)

Uczestnicy projektu:

  • realizatorzy projektu: uczniowie 1 klasy III

  • beneficjenci: wszyscy uczniowie klas I – III

Cele projektu:

Uczeń: w zakresie wiadomości:

  • wie, jakie dyscypliny są najbardziej urazowe

  • zna najczęściej występujące urazy w różnych dyscyplinach sportowych

  • Wie, jak zapobiegać urazom w różnych dyscyplinach sportowych

w zakresie umiejętności:

  • pełni funkcje pomysłodawcy, organizatora działań Imprez szkolnych

  • sprawnie komunikuje się z przedstawicielami federacji sportowych, medycyny

  • poszukuje informacji z różnych źródeł, analizuje je i selekcjonuje zgodnie
    z zaplanowanymi terminami wykonania zadań projektu

  • potrafi udzielić pierwszej pomocy w nagłych wypadkach

w zakresie postaw:

  • rozumie celowość skutecznej współpracy i podziału obowiązków w realizacji wyznaczonych celów w działaniach zespołowych na rzecz środowiska szkolnego

  • stosuje się do zasad bezpieczeństwa, regulaminów i norm dotyczących środków ochrony indywidualnej podczas uprawiania aktywności ruchowej,

Liczba i wielkość zespołów uczniowskich:

Projekt realizują uczniowie jednej klasy III. Uczniowie dobierają się w 5 zespołów zadaniowych.

Działania dla wszystkich zespołów:

  • Opracowanie regulaminu Imprezy podsumowującej projekt
    – „Ćwiczysz na lekcji WF, uprawiasz sport wyczynowo, czy rekreacyjnie – chroń się przed urazami”.

  • Opracowanie działań promocyjnych projektu.

  • Poszukiwanie sponsorów na nagrody w konkursie plastycznym i zgadywance terenowej.

  • Podsumowanie projektu.

Działania poszczególnych zespołów:

zespół I

  • Wyszukanie informacji w różnych dostępnych źródłach dotyczących urazowości
    w różnych sportach.

  • Opracowanie prezentacji na temat: „Rodzaje urazów występujących podczas uprawiania różnych dyscyplin sportowych na podstawie danych UE i USA”.

zespół II

  • Wyszukanie informacji w różnych dostępnych źródłach, np. źródłach Centralnego Instytutu Ochrony Pracy Państwowego Instytutu Badawczego, informacji dotyczących zalecanych środków ochrony indywidualnej stosowanej podczas aktywności ruchowej oraz obowiązujących aktów prawnych.

  • Opracowanie prezentacji na temat: „Zalecenia dotyczące stosowania środków ochrony indywidualnej podczas aktywności ruchowej wybranych dyscyplin sportowych”.

zespół III

  • Współpraca z Polskim Związkiem Koszykówki, w celu uzyskania kontaktu z czołowymi polskimi zawodnikami.

  • Zaproszenie na Imprezę podsumowującą projekt jednego ze sławnych koszykarzy.

  • Zorganizowanie spotkania ze sławnym sportowcem na temat: „Rywalizacja sportowa – zwycięstwo? – Tak, ale nie za wszelką cenę”.

zespół IV

  • Wyszukanie informacji w różnych dostępnych źródłach dotyczących regulaminów obiektów sportowych, regulaminów różnych dyscyplin sportowych, przygotowania sprzętu i obiektów sportowych, przygotowania organizmu do wysiłku sportowego.

  • Opracowanie prezentacji: „Jak zapobiegać powstawaniu urazów podczas aktywności sportowej ?”

Zespól V

  • Opracowanie artykułu do szkolnej gazetki na temat udzielania pierwszej pomocy
    w wypadku stłuczeń, skaleczeń, skręcenia, zwichnięcia, utraty przytomności.

  • Nawiązanie kontaktu z przedstawicielami ratownictwa medycznego i zaproszenie ich na do udziału w organizacji, w zgadywance terenowej „Pierwsza pomoc przedmedyczna”.

  • Opracowanie regulaminu zgadywanki terenowej – „Pierwsza pomoc przedmedyczna”.

  • Zorganizowanie zgadywanki terenowej – „Pierwsza pomoc przedmedyczna”
    z udziałem ratowników medycznych.

zespół VI

  • Opracowanie regulaminu konkursu plastycznego „Pamiętaj o bezpieczeństwie na zajęciach ruchowych”.

  • Organizacja konkursu plastycznego na temat bezpieczeństwa podczas aktywności sportowej: „Pamiętaj o bezpieczeństwie”.

  • Prezentacja najlepszych prac plastycznych

Wstępny harmonogram działań:

zadania

odpowiedzialni

czas/terminy

  • wybranie jednej klasy do projektu.

  • I spotkanie z grupą projektową – zajęcia dla całego zespołu

  • nauczyciel dzieli uczniów na zespoły poprzez odliczanie do 6

  • zabawa integrująca – „Rudka”

Uczniowie ustawieni są w zamkniętym kręgu
w swoich zespołach. Przez chwilę zastanawiają się nad pytaniem: Jakie urazy mogą powstać podczas uprawiania aktywności sportowej? Zespoły po kolei wymieniają 1 uraz. Wykonujemy 2 rundki.

Wyciągnięcie wniosków, że urazy w sporcie spowodowane są różnymi sytuacjami.

  • przypomnienie uczniom, co to jest projekt, cechy projektu i etapy realizacji: miniwykład nauczyciela

  • zastosowanie układanki z definicją (Załącznik 1
    – Układanka definicji urazu sportowego). Uczniowie w zespołach tworzą definicję ze słów pociętego na części hasła.

  • rozdanie zespołom kart pracy (zał. 2 – mapa skojarzeń) uczniowie w środkową część wpisują wybrany obszar – Chroń się przed urazami, dookoła wypisują wszelkie skojarzenia związane z wybranym obszarem. Uczniowie odczytują skojarzenia w zespołach, wybierają najtrafniejsze z nich. Odwracają karty na drugą stronę, ponownie wpisują obszar tematyczny,
    a dookoła pytania, na które chcieliby otrzymać odpowiedź.

  • burza mózgów:

Uczniowie prezentują swoje przemyślenia proponują zadania do wykonania w ramach projektu, które są zapisywane na jednym plakacie.

  • zapoznanie uczniów z zasadami planowania Imprez – miniwykład nauczyciela.

  • podanie propozycji tematu projektu.

  • ustalenie zasad komunikowania się i terminu następnego spotkania.

  • ustalenie zasad oceny i samooceny udziału
    w projekcie.

  • II spotkanie z grupą projektową – zajęcia dla całego zespołu

  • wybór działań do realizacji, dolny dobór uczniów w 6 grup projektowych,

  • opracowanie regulaminu imprezy podsumowującej Projekt „Ćwiczysz na lekcji WF, uprawiasz sport wyczynowo czy rekreacyjnie – chroń się przed urazami”.

  • ustalenie terminów realizacji zadań projektu
    i wybranie osób odpowiedzialnych.

  • III spotkanie z grupą projektową – zajęcia dla zespołu VI

  • opracowanie regulaminu konkursu plastycznego „Pamiętaj o bezpieczeństwie na zajęciach ruchowych”

  • ogłoszenie terminów rozpoczęcia i zakończenia konkursu.

  • IV spotkanie z grupą projektową – zajęcia dla zespołu V

  • utworzenie regulaminu zgadywanki terenowej – „Pierwsza pomoc przedmedyczna” – na podstawie schematu regulaminu imprez, za pomocą burzy mózgów:

  1. cele, zadania, rodzaj imprezy

  2. ustalenie miejsca

  3. określenie organizatora: określenie osób wspierających realizację projektu, sponsorów

  4. ustalenie zasad uczestnictwa i zgłaszania się do udziału w zgadywance

  5. opracowanie programu ramowego projektu: zaplanowanie pełnego zestawu działań poszczególnych zespołów

  6. opracowanie programu szczegółowego: ustalenie kolejności, czasu i miejsca odbycia się każdej czynności przed rozpoczęciem,
    w trakcie trwania i po zakończeniu imprezy

  7. opracowanie programu minutowego

  • V spotkanie z grupą projektową

  • zaplanowanie działań promocyjnych projektu: zapoznanie się z celami promocji, jakości plakatów promocyjnych (zał. 3 – promocja).

  • zaplanowanie intensywności działań promocyjnych

  • wykonanie plakatów informacyjnych,
    o imprezie podsumowującej projekt.

  • wykonanie plakatów informacyjnych
    o konkursie plastycznym.

  • III spotkanie z grupą projektową – zajęcia dla zespołu VI

  • ocena prac konkursu plastycznego – „Pamiętaj
    o bezpieczeństwie na zajęciach ruchowych”

  • zaprojektowanie wystawy prac plastycznych na imprezie podsumowującej projekt.

  • Realizacja zadań w zespołach – konsultowanie się między sobą i z nauczycielem według ustalonych na
    I spotkaniu reguł.

  • Realizacja projektu:

Dzień zakończenia projektu: „Ćwiczysz na lekcji WF, uprawiasz sport wyczynowo czy rekreacyjnie – chroń się przed urazami” – impreza szkolna.

Przedstawienie opracowanych prezentacji, spotkanie ze sławnym sportowcem, podsumowania konkursu plastycznego, udział uczniów szkoły w zgadywance terenowej – „Pamiętaj o bezpieczeństwie”.

  • V spotkanie w zespołach

  • podsumowanie projektu, ocena i samoocena uczestników

  • wystosowanie podziękowań dla osób wspierających realizację projektu

nauczyciel WF /koordynator projektu

nauczyciel WF /koordynator projektu

nauczyciel WF /koordynator projektu

zespoły projektowe

nauczyciel WF /koordynator

zespół VI

nauczyciel WF /koordynator projektu

zespół V

nauczyciel WF /koordynator projektu

zespoły projektowe

nauczyciel WF /koordynator

komisja konkursowa

zespoły projektowe

nauczyciel WF /koordynator projektu

zespoły projektowe

nauczyciel WF /koordynator projektu

zespoły projektowe

pierwszy tydzień projektu

90 min. (drugi tydzień projektu)

90 min. (trzeci tydzień projektu)

90 min. (czwarty tydzień projektu)

90 min.

(czwarty tydzień projektu)

90 min.

(czwarty tydzień projektu)

90 min. (szósty tydzień projektu

(piąty i szósty tydzień projektu)

1 dzień (siódmy tydzień projektu)

90 min. (siódmy tydzień projektu)

Załączniki:

Załącznik 1 - Układanka definicji urazu sportowego.

Załącznik 2 – Mapa skojarzeń.

Załącznik 3 – Promocja projektu.

Załącznik 1

Definicja National Athletic Injury Registration System (NAIRS)

Urazem sportowym jest taki uraz, który uniemożliwia zawodnikowi udział

w treningu lub grze minimum jeden dzień po zdarzeniu, które uraz wywołało.

Zdarzenie to musi mieć miejsce w czasie treningu lub zawodów.

Urazem

sportowym

jest

taki

uraz, który

uniemożliwia

zawodnikowi

udział

w treningu

lub grze

minimum

jeden

dzień

po

zdarzeniu,

które

uraz

wywołało.

Zdarzenie

to musi

mieć

miejsce

w czasie

treningu

lub zawodów.

załącznik 2 – Mapa skojarzeń.

Obie strony mapy skojarzeń mają ten sam schemat. Na pierwszej wpisujemy skojarzenie, na drugiej odpowiedź na pytania, na które chcielibyśmy uzyskać odpowiedź.

Załącznik 3 – Promocja projektu.

Cele promocji:

  • przyciągnięcie uwagi i uświadomienie istnienia imprezy

  • rozbudzenie zainteresowania i zachęcenie do udziału

  • utrzymanie stałego miejsca w pamięci przyszłych uczestników imprezy

Intensywność działań promocyjnych:

  • stosowanie kilku działań (informacje słowne, ulotki, plakaty) w różnych okresach realizacji

Jakość ulotki informacyjnej:

  • czytelna, zawierająca podstawowe informacje o działaniach projektu

  • oryginalna i niepowtarzalna

R1FYe8gG2dPxB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 124.50 KB w języku polskim
RgY0cZqCU5r6M

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 63.59 KB w języku polskim