Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Uczniowie, wykonujac zaproponowane ćwiczenia doskonalą odmianę rzeczownika przez przypadki, poznają wyrazy pochodzące od rzeczownika popiół, poznają znaczenie związku frazeologicznego: nie zasypiać gruszek w popiele.

R1YGU3rxOLiRq
Ćwiczenie 1
Uzupełnij dialog wyrazem popiół w odpowiednich formach: A. Słuchaj, w kominku zostało trochę Tu uzupełnij . (po 5 minutach) A. Nie przyglądaj się temu Tu uzupełnij, tylko wyczyść kominek! B. Po co, przecież jutro będziesz palić i znów będzie Tu uzupełnij . A. Nie zasypiaj gruszek w Tu uzupełnij , tylko wyczyść, proszę kominek. B. Ale co mam zrobić z Tu uzupełnij? A. Zbierz Tu uzupełnij do worka, worek wyrzuć do wiadra i nie mówmy już o tym Tu uzupełnij .
R1UtUGx5pFmxU
Ćwiczenie 2
Na podstawie dialogu powiedz, czy nie zasypiaj gruszek w popiele znaczy (wybierz pra-widłową odpowiedź): Możliwe odpowiedzi: 1. nie odkładaj obowiązków na później, 2. nie zaśpij, obudź się we właściwym momencie, 3. nie zaniedbuj ważnych spraw, pilnuj ich?
Polecenie 1

Która forma przymiotnika odrzeczownikowego jest prawidłowa: popiołowy czy popielaty?

Polecenie 2

Z którymi świętami połączysz Popielec / środę popielcową? Sprawdź, np. https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/nazwy‑swiat;828.html , dlaczego piszemy Popielec, ale środa popielcowa? Dowiedz się, co to za zwyczaj.