Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

IV etap edukacyjny, język polski, zakres podstawowy

Temat: Czy sztuki przemawiania można się nauczyć?

Treści kształcenia:

I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.

1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:

5) wyróżnia argumenty, kluczowe pojęcia i twierdzenia w tekście argumentacyjnym, dokonuje jego logicznego streszczenia.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Zna pojęcia typowe dla retoryki,

  • Wylicza rodzaje wypowiedzi związane ze sztuką przemawiania, potrafi je zdefiniować,

  • Wie, że argumentacja jest sednem wypowiedzi perswazyjnej,

  • Zna różne rodzaje argumentów i stosuje je w wypowiedzi perswazyjnej,

  • Ocenia topos ojczyzny‑matki i ojczyzny‑okrętu,

  • Streszcza historię Demostenesa na podstawie opowiadania Marii Wielopolskiej,

  • Interpretuje upersonifikowaną wersję retoryki,

  • Zna fragment „Kazania wtórego” Piotra Skargi i ocenia autora jako oratora,

  • Wskazuje na związek między funkcją językową a gatunkiem wypowiedzi,

  • Określa rolę retoryki we współczesnym świecie,

  • Zna zasady dobrego przemówienia.

Nabywane umiejętności:

  • Rozumienia roli funkcji perswazyjnej,

  • Dobierania trafnych argumentów na poparcie jakiejś tezy,

  • Tworzenia wypowiedzi argumentacyjnych,

  • Rozpoznawania argumentów erystycznych,

  • Dostrzegania struktury artystycznej utworu,

  • Wyszukiwania w tekście argumentacyjnym kluczowych pojęć,

  • Uzasadniania swoich ocen i opinii,

  • Wykorzystywania różnych źródeł w celu uzyskania informacji,

  • Improwizowania na zadany temat.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Kompetencje społeczne i obywatelskie,

  • Świadomość i ekspresja kulturalna.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer podłączony do Internetu,

  • Zasób multimedialny: film „Retoryka Piotra Skargi”,

  • Fragment opowiadania Marii Wielopolskiej „Meter”Indeks górny 1,

  • Słowniki: terminów literackich i wyrazów obcych.

Metody pracy:

  • Problemowe: rozmowa, heureza, dyskusja „burza mózgów”, drama,

  • Eksponująca: film,

  • Praktyczna: praca z tekstem.

Formy pracy:

  • Zbiorowa,

  • Grupowa indywidualna.

Przebieg zajęć:

Etap przygotowawczy

W ramach zadania domowego nauczyciel poleca uczniom wypisanie wyrazów bliskoznacznych do rzeczowników: „perswazja”, „argument”, „konkluzja”, „teza”, „oracja”, „retor” i użycie ich w zdaniach. Prosi również chętnych uczniów o przeczytanie opowiadania Wielopolskiej „Meter”, wyszukanie w internecie wizerunku upersonifikowanej retoryki, zapisanie krótkiej informacji o Demostenesie.

Etap wstępny

Nauczyciel wita się z uczniami, przedstawia cele lekcji, a następnie prosi o dokończenie zdania: „Do przemówień należą kazania,… (laudacje, wystąpienia w parlamencie, mowy okolicznościowe, obrończe)” oraz o udzielenie odpowiedzi na pytanie (na zasadzie „burzy mózgów”): „W jakich sytuacjach we współczesnym świecie przydaje się znajomość retoryki i umiejętność wygłaszania oracji?”.

Prowadzący po podsumowaniu, ewentualnie uzupełnieniu wypowiedzi, dodaje, że w starożytności Demostenes był mistrzem w wygłaszaniu mów politycznych. Następnie uczniowie, którzy przygotowywali się do zajęć, prezentują zdobyte wiadomości, np. jeden podaje encyklopedyczną informację o greckim mówcy, drugi w kilku zdaniach streszcza opowiadanie Wielopolskiej (relacjonuje, w jaki sposób starożytny mówca grecki z IV wieku p.n.e. – Demostenes – pozbył się wady wymowy. Nauczyciel dodaje, że przyszły orator, aby dbać o mowę ciała, tu: nie podrzucać nerwowo ramieniem, zawiesił nad nim ostry miecz).

Następnie prowadzący zajęcia czyta fragment opowiadania Wielopolskiej „Meter” (Matka), eksponując zdanie: „Wygrywał wojny, dyktował prawa i rozkazy, nawiązywał i rozwiązywał traktaty”:

„A po latach wyrósł ów chłopak, który nad zatoką Sarońską w Pireusie ćwiczył się w języku greckim, który siłą woli, niezwalczonym uporem pokonywał w sobie i błędy wymowy, nerwowe podrzucanie ramionami, i nieopanowaną trwogę zabierania publicznie głosu. Przeszedł już wszystkie stopnie chwały i tryumfu. Wygrywał wojny, dyktował prawa i rozkazy, nawiązywał i rozwiązywał traktaty. Raz chciał ludowi wytłumaczyć, jak proste jest pochodzenie miłości do ojczyzny, jak łatwe i zrozumiałe. Wymówił słowo »patris« gładko i płynnie i … zatrzymał się nagle w środku zdania. Demostenesowi przypomniał się taki sam wieczór, a potem szum słodki Sarońskiej Zatoki i matka. I naraz zrozumiał, że dlatego właśnie tak płynnie, dźwięcznie i czule wymawia słowo »PATRIS«, iż potrafił ongiś zdobyć się na nadludzki wysiłek, aby z równą miłością, tak samo płynnie i dźwięcznie, wyrzec słowo »METER«. Bo czymże jest uczucie dla kraju, jeżeli nie wyolbrzymionym uczuciem dla matki? I czymże trwoga o losy własnego kraju, jeżeli nie wyolbrzymioną troską o los matki, o jej zdrowie i życie? To też powiedział Demostenes ludowi ateńskiemu. I nam”.

Po przeczytaniu prosi uczniów, by opisali, w jaki sposób personifikowano retorykę (piękna kobieta, w zbroi i koronie na głowie, z mieczem podniesionym do góry). Potem kieruje do klasy pytanie: „Jak myślicie – dlaczego tak wyobrażono sobie retorykę?”. (Spodziewane wyjaśnienia: „Retoryka jest piękna, ale i groźna, bo ma siłę zniewalania słuchacza”). Nauczyciel dyktuje teraz zdanie z tekstu opowiadania: „Bo czymże jest uczucie dla kraju, jeżeli nie wyolbrzymionym uczuciem dla matki? I czymże trwoga o losy własnego kraju, jeżeli nie wyolbrzymioną troską o los matki, o jej zdrowie i życie?”; podkreśla, że Demostenes dowodzi, iż METER = PATRIS. Informuje, że także dla pewnego wybitnego polskiego krasomówcy z XVI wieku, który troszcząc się o dobro kraju, występował przeciwko samowoli szlacheckiej, prywacie i zrywaniu sejmów, ojczyzna była matką i okrętem. Uczniowie zaraz go poznają.

Etap realizacji

Nauczyciel prosi uczniów, aby uważnie obejrzeli film edukacyjny dotyczący „Kazań sejmowych” Piotra Skargi z komentarzem historyka literatury. Przed emisją pyta o znaczenie słowa „kazanie” i dodaje, że ukształtowało się ono na wzorach antycznej retoryki. W okresie odrodzenia rozbudziło się życie polityczne, dlatego uległa poszerzeniu funkcja i tematyka kazań. Dyktuje krótką notatkę, np.:

„Najważniejszym zadaniem, jakie retoryka stawia przed mówcą, jest sztuka perswadowania, przekonywania, oddziaływania dydaktycznego, emocjonalnego i estetycznego na odbiorcę, aby osiągnąć zamierzony cel poprzez pouczanie, wzruszanie, zachwycanie. Skuteczność perswazji zależy od siły argumentów, które powinny dotrzeć do rozumu i serca odbiorców. Muszą być zatem logiczne, emocjonalne, oparte na wiedzy i doświadczeniu”.

Prosi uczniów, by zanotowali, jakie środki perswazyjne w przemówieniach Skargi wskazuje mówiący w filmie, jak opisuje on argumentację (podaje jej cechy).

Po emisji materiału uczniowie swobodnie wypowiadają się na temat wartości edukacyjnej filmu, odpowiadając na pytania: „O ile film pomógł wam w zrozumieniu, jak ważna jest sztuka argumentowania i perswazji?”, „Czy argumenty, jakich używają mówcy z IV w . p.n.e. i XVI n.e., aby uzasadnić tezę, że ojczyzna jest najwyższą wartością, są przekonujące?”.

W kolejnym etapie zajęć nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy, z których każda otrzymuje to samo zadanie napisania „recepty” na dobrą przemowę. W razie potrzeby prowadzący zajęcia pomaga w ułożeniu zasad budowania przemowy, np.:

  • Przemyśl temat i cel mowy,

  • Zgromadź materiał i dobrze go rozplanuj,

  • Pamiętaj o wstępie z apostrofą, stylu, argumentach, twierdzeniach, kluczowych pojęciach, które powinny wbić się w pamięć, a więc zawierać obrazowe, docierające do świadomości odbiorcy przykłady, środki artystyczne i taką siłę perswazji, by przekonać go do głoszonych prawd.

Po kilkunastu minutach chętna grupa prezentuje swoją pracę; pozostali uczestnicy zajęć komentują i uzupełniają podane informacje.

Etap końcowy

Prowadzący rozdaje grupom kartki z poleceniami. Nie daje uczniom czasu na przygotowanie, prosi o improwizacje na zadane tematy:

I grupa

„Za i przeciw zapisaniu się do kółka Z retoryką za pan brat rozmowa nauczycieli z uczniami na zasadzie budowania argumentów i kontrargumentów (drama);

II grupa

„Retoryki można się nauczyć – podanie dwóch argumentów”; jeden z nich powinien zawierać logiczne streszczenie, opowiadanie;

III grupa

„Retoryki warto się uczyć, bo jest potrzebna we współczesnym świecie” – należy podać, w jakich dziedzinach najczęściej jest potrzebna perswazja;

IV grupa

Celem niektórych przemówień parlamentarnych jest prowadzenie sporów z politycznymi przeciwnikami, co często doprowadza do nieuczciwej, nieetycznej argumentacji. Wskażcie przykłady takiej argumentacji erystycznej (erystyka = sztuka prowadzenia sporów). W przypadku braku argumentów nauczyciel zwraca uwagę na ataki personalne, obrażanie czyichś uczuć, np. religijnych).

Po improwizowanych wypowiedziach grup nauczyciel zadaje zadania domowe do wyboru:

  1. Jak przygotować dobrą mowę? – opracowuję własną receptę w dowolnej formie.

  2. Przygotowuję mowę o potrzebie uczenia się retoryki, uwzględniającą zespół czynników: inventio, compositio, elocutio, memoria (wyjątkowo nie jest konieczne opanowanie pamięciowe), prenuntiatio (nauczyciel wcześniej wyjaśnia znaczenie pojęć).


  1. Proponowane źródło: Maria Jehanne Wielopolska, Meter, [w:] Krystyna Skalska, Hanna Budzykowa, Język polski, Podręcznik dla klasy pierwszej zasadniczej szkoły zawodowej, WSiP, Warszawa 1994, s. 146–149.

RXnqxG9Xk5pT6

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 88.63 KB w języku polskim
R1GxSYtLs8l52

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 113.50 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3