Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1TDABrytEh3f1

Dionizos – najbardziej rozrywkowy spośród bogów olimpijskich?

Peter Paul Rubens, „Śmierć Semele”, przed 1640, Królewskie Muzea Sztuk Pięknych w Brukseli, Belgia, wikimedia.org, domena publiczna

Ważne daty

186 p.n.e. – Uchwała rzymskiego senatu w sprawie Bakchanaliów

43 p.n.e. – 17 n.e. – Publiusz Owidiusz Nazo

2–8 n.e. – Owidiusz pracuje nad dziełem Przemiany

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1FApSSdIw1ES
Scenariusz zajęć do pobrania.

I. W zakresie kompetencji językowych. Uczeń:

17) potrafi korzystać ze słownika łacińsko‑polskiego przy sporządzaniu przekładu;

18) potrafi w przypadku wyrazów wieloznacznych wybrać znaczenie odpowiednie dla kontekstu/tematyki tłumaczonego tekstu;

19) dokonuje poprawnego przekładu prozatorskiego tekstu łacińskiego z zakresu tekstów określonych w kanonie na język polski, w tłumaczeniu zachowując polską normę językową.

II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:

1. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu mitologii greckiej i rzymskiej:

2) mity o bogach olimpijskich i pozostałych bóstwach panteonu greckiego;

8. potrafi wskazać najważniejsze cechy charakterystyczne i poddać interpretacji uwzględniającej właściwy kontekst kulturowy następujące kluczowe zjawiska z zakresu mitologii greckiej i rzymskiej:

2) mity o bogach olimpijskich i pozostałych bóstwach panteonu greckiego;

Nauczysz się

rozpoznawać mit o starożytnym bogu i umiejscawiać postać w panteonie bóstw starożytnych;

dokonywać samodzielnego przekładu na język polski łacińskiego tekstu, korzystając ze słownika łacińsko‑polskiego;

tworzyć wypowiedzi z wykorzystaniem popularnych łacińskich terminów;

przyporządkowywać antyczne źródła konkretnych zjawisk do współczesnej cywilizacji i kultury;

definiować pojęcia: Misteria dionizyjskie, Bakchanalia.

Wprowadzenie

Dionizos był jednym z najpopularniejszych bóstw świata starożytnego, czczonym wszędzie tam, gdzie mieszkali Grecy.

W dużym uproszczeniu można go uważać za: boga wina i winnej latorośli, patrona obrzędów, które dały impuls do powstania europejskiego teatru, bóstwo odradzającej się roślinności oraz przewodnika zmarłych. W Grecji nie było żadnego sanktuarium – centrum jego kultu, nie miał on także swoich własnych świątyń. Kult Dionizosa propagowali wędrowni kapłani. W epoce hellenistycznej kontrola nad nim osłabła. Zdecydowanie najwięcej wiemy o tym, jak przenikał do religii polisPolispolis ateńskiej. Na attyckich wazach widzimy Dionizosa zawsze z rogiem do picia albo z pucharem. Początkowo był on bogiem płodności i wegetacji, z biegiem czasu stawał się bogiem winorośli i wina.

R1WfDT6PPMkHw1
Caravaggio, „Bachus”, ok. 1593–1597, Galeria Uffizi, Florencja, wikimedia.org, domena publiczna

Święta ku czci Dionizosa

Częścią świąt Dionizosa były procesje mężczyzn i korowody kobiet – bakchantek (zwanych menadami od gr. słowa „mainomai” – „szaleję”). Wiemy, że niektóre rytuały z udziałem kobiet miały charakter zaślubin z Dionizosem, np. obrzędy w Delfach, na stokach ParnasuParnasParnasu, w których brały udział przedstawicielki najznamienitszych rodzin. Elementem kultu był ekstatyczny taniec kobiet na cześć boga (w niektórych rytuałach nie mogli brać udziału mężczyźni), najczęściej w nocy. Zgodnie z mitem bachantkomBachantkibachantkom, mającym wieńce na włosach, skórę kozła na ramieniu, a w dłoni tyrs, czyli laskę zakończoną szyszką, towarzyszą sylenySylensyleny (sylen to bóg przyrody przedstawiany jako mężczyzna z końskim ogonem i uszami) i satyrowieSatyrsatyrowie (mający nogi kozła). Tańczą przy wtórze muzyki fletni, bębnów, tympanonów, okrzyków. Świadectwa antyczne mówią o tym, że szalejące bachantki chwytały zwierzęta, rozrywały je i zjadały.

RYHVcG7MqArJE1
Menada, attycki „kubek do wina” – kyliks białogruntowany, V w. p.n.e., Kolekcja państwowa w Monachium, wikimedia.org, domena publiczna

Z mitów o Dionizosie wynika, że Ateńczycy nie znali winorośli, że jej uprawy i produkcji wina nauczył ich sam bóg, że stał się patronem wszystkich etapów jego wytwarzania, którym towarzyszyły święta, m.in. Lenaje i Dionizje Wielkie. Lenajom (na przełomie stycznia i lutego) towarzyszyły uczty, wesołe pochody, agon (konkurs) teatralny, wystawianie komedii i tragedii. Dionizje Wielkie odbywały się na przełomie marca i kwietnia. Przez sześć dni Ateny żyły najpierw procesją, która szła z posągiem Dionizosa ze świątyni na zboczu Akropolu do gaju Akademosa i z powrotem do miasta, a potem rywalizacją poetów, zwłaszcza tragicznych, podczas tych świąt najważniejszymi przedstawieniami były bowiem tragedie, tak jak podczas Lenajów – komedie. Przybywały wtedy do miasta tłumy ludzi, aby uczestniczyć w agonach teatralnych.

RYhqaDg91nH2X1
Teatr Dionizosa w Atenach, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
RACNw4BXdmrgl
Ćwiczenie 1
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Dionizos to początkowo bóg światła słonecznego. 2. Dionizos przedstawiany jest często jako młodzieniec z wieńcem na głowie. 3. We wnętrzu attyckiego kubka z V w. p.n.e. (patrz ilustracja) obok Dionizosa widzimy syleny. 4. Najważniejszą rolę w ekstatycznych tańcach na jego cześć odgrywają mężczyźni. 5. Z obrzędów ku czci Dionizosa wykształcił się teatr. 6. Najważniejszy podczas Lenajów był agon komiczny. 7. Najważniejszy podczas Dionizjów Wielkich był agon tragiczny.
R19Zq4PfXYJNV
Ćwiczenie 2
Przypomnij sobie opis naczynia i uzupełnij zdania. Na dnie attyckiego naczynia z V w. p.n.e. artysta przedstawił scenę związaną z kultem Dionizosa. Postać umieszczona pośrodku to 1. menada, 2. róg, 3. tyrs, 4. aulos, 5. satyr Trzyma ona w ręku 1. menada, 2. róg, 3. tyrs, 4. aulos, 5. satyr. – laskę zakończoną szyszką. Na ramionach ma skórę dzikiego zwierzęcia.
Rw1OHQ7K1l3Qk11
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Petera Paula Rubensa pt. „Śmierć Semele”. Na obrazie widać Zeusa z aureolą nad głową. Mężczyzna jest półnagi, czerwona szata okrywa jego ciało. Obok niego na łożu umiera Semele, która unosi ręce ku górze. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1.

Najbardziej znane wątki mitu o Dionizosie to jego narodziny, wędrówka po świecie, zejście do Hadesu i zaślubiny z Ariadną.

Dodatkowo na umieszczono ilustracje przedstawiającą

wizerunek Dionizosa na naczyniu. 2.

W mitologii greckiej matka Dionizosa, Semele, była córką Kadmosa z Teb. Zazdrosna o urodę dziewczyny Hera, widząc zachwyt Zeusa i świadoma jego zdrady, postanowiła dokonać zemsty. Przybrała postać budzącej zaufanie staruszki i nakłoniła Semele, by zażądała od władcy Olimpu, by objawił się w całej boskiej wspaniałości.

3.

Semele osiągnęła to podstępem, jednak widok był dla niej nie do zniesienia. Blask bijący od Zeusa i pioruny sprawiły, że spłonęła. Zeus zdołał jednak ocalić swoje dziecko – syna, którego wydobył z popiołów i zaszył w udzie. Po powtórnych narodzinach chłopca – już jako boga – musiał ukryć go przed Herą.

Dodatkowo na umieszczono ilustracje przedstawiającą

narodziny Dionizosa. 4.

Dionizosa wychowano przebranego za dziewczynę. Gdy dorósł, odkrył szczep winny i jego zastosowanie, potem ruszył w podróż po świecie, jednak odnalazła go Hera i sprowadziła nań szaleństwo.

Dodatkowo na umieszczono ilustracje przedstawiającą obraz Giovanni Belliniego pod tytułem Młody Bachus. 5.

Uleczyła go dopiero bogini Kybele, wtajemniczyła go także w swoje misteria. Dionizos kontynuował wędrówkę – dotarł nawet do Indii, jednak teraz propagował własny kult.

Dodatkowo na umieszczono ilustracje przedstawiającą obraz Simeona Solomona pod tytułem Bachus. 6.

Po powrocie do Grecji udał się do ojczyzny matki, do Teb. Ustanowił tam Bakchanalia, podczas których kobiety pogrążone w mistycznym szaleństwie biegały po okolicy, wydając rytualne okrzyki.

Dodatkowo na umieszczono ilustracje przedstawiającą obraz Marc-Charles-Gabriel Gleyrego pod tytułem Taniec Bachantek. 7.

Następca Kadmosa, Penteus, sprzeciwił się tym obrzędom, ale poniósł karę z rąk Agaue, siostry Semeli, która tknięta szałem rozszarpała go.

Dodatkowo na umieszczono ilustracje przedstawiającą

Penteusza rozrywanego przez menady. 8.

Po długiej wędrówce Dionizos postanowił powrócić do nieba, zszedł jeszcze tylko do krainy umarłych i za zgodą Hadesa przywrócił do życia Semele.

Dodatkowo na umieszczono ilustracje przedstawiającą

Hadesa z Cerberem. 9.

Żoną Dionizosa została Ariadna. Porzucona przez Tezeusza, ujrzała rano orszak boga i jego samego na rydwanie zaprzężonym w pantery. Urzeczony Dionizos zabrał ją z wyspy Naksos na Olimp.

Dodatkowo na umieszczono ilustracje przedstawiającą obraz Guido Reniego, pod tytułem Bachus i Ariadna. 10.

Kult Dionizosa dopiero po Aleksandrze Wielkim przybrał postać misteriów, podczas których wtajemniczeni przechodzili rytuał inicjacji.

Dodatkowo na umieszczono ilustracje przedstawiającą

Fresk z Sala di Grande Dipinto w Villa de Misteri. 11.

Upowszechnił się także w Rzymie. Przypisywano jednak wyznawcom Dionizosa wszelkie niegodziwości, gwałty, nawet składanie ofiar z ludzi.

Dodatkowo na umieszczono ilustracje ze

scenę Bacchanaliów, przedstawiającą zbiory winogron i pijanego Dionizosa. 12.

W 186 r. p.n.e. władze republiki uznały, że tajemnicze rytuały stanowią zagrożenie dla porządku publicznego. Kapłanów Dionizosa aresztowano, spotkań zakazano, wielu wyznawców poniosło wtedy śmierć. Kult szerzył się dalej.

Dodatkowo na umieszczono ilustracje przedstawiającą

Zwycięstwo Bachusa.

Peter Paul Rubens, „Śmierć Semele”, przed 1640, Królewskie Muzea Sztuk Pięknych w Brukseli, Belgia, wikimedia.org, domena publiczna
R10pbdsF5fENN
Ćwiczenie 3
Jakie miasto zostało nauczone przez boga wina uprawy winorośli?
R1Gf4CKQVRlgI
Ćwiczenie 4
Oceń, czy poniższe zdania są zgodne, czy niezgodne z prawdą. Każdemu zdanie przyporządkuj w odpowiednie miejsce VERUM (prawda) lub FALSUM (fałsz). VERUM (prawda) Możliwe odpowiedzi: 1. Agaue była matką Semele. 2. Dionizos ustanowił w Tebach Bakchanalia. 3. Dionizos zabrał matkę z Hadesu. 4. Matka Dionizosa pochodziła z Teb. 5. Matka Dionizosa spłonęła przed narodzinami syna. 6. W 186 r. p.n.e. Rzymianie zakazali Bakchanaliów w Grecji. 7. Dionizos poślubił boginię Kybele. FALSUM (fałsz) Możliwe odpowiedzi: 1. Agaue była matką Semele. 2. Dionizos ustanowił w Tebach Bakchanalia. 3. Dionizos zabrał matkę z Hadesu. 4. Matka Dionizosa pochodziła z Teb. 5. Matka Dionizosa spłonęła przed narodzinami syna. 6. W 186 r. p.n.e. Rzymianie zakazali Bakchanaliów w Grecji. 7. Dionizos poślubił boginię Kybele.

Narodziny Dionizosa

Publius Ovidius Naso, Metamorphoses (III, 305–315)

Est aliud levius fulmen, cui dextra cyclopum
saevitiae flammaeque minus, minus addidit irae:
tela secunda vocant superi; capit illa domumque
intrat Agenoream. corpus mortale tumultus
non tulit aetherios donisque iugalibus arsit.
inperfectus adhuc infans genetricis ab alvo
eripitur patrioque tener (si credere dignum est)
insuitur femori maternaque tempora conplet.
furtim illum primis Ino matertera cunis
educat, inde datum nymphae Nyseides antris
occuluere suis lactisque alimenta dedere.

Tłumaczeniem63e2bbd279cc3167_0000000000020Tłumaczenie

RziSqHtINw0JF1
Ćwiczenie 5
Opowiedz historię narodzin Dionizosa.
R1XuQq6jkvgoO
Ćwiczenie 6
Uzupełnij zdania poniższymi wyrazami. 1. 1. Ino, 2. Iuppiter, 3. Semele, 4. cyclopes fulmen fecerunt.
2. 1. Ino, 2. Iuppiter, 3. Semele, 4. cyclopes leve fulmen tenet.
3. 1. Ino, 2. Iuppiter, 3. Semele, 4. cyclopes magnum dolorem ferens ardet.
4. 1. Ino, 2. Iuppiter, 3. Semele, 4. cyclopes puerum educabat.
R1D1eIQxoOwgh
Ćwiczenie 7
Połącz w pary. Artyści przedstawiają go jako mężczyznę z końskim ogonem i uszami, towarzyszy on Dionizosowi. Możliwe odpowiedzi: 1. Kybele, 2. Semele, 3. Penteusz, 4. satyr, 5. Zeus, 6. Agaue, 7. sylen, 8. Tezeusz W ekstazie dionizyjskiej rozszarpała Penteusza, własnego syna. Możliwe odpowiedzi: 1. Kybele, 2. Semele, 3. Penteusz, 4. satyr, 5. Zeus, 6. Agaue, 7. sylen, 8. Tezeusz Należy do orszaku Dionizosa, jest koźlonogimi bożkiem leśnym. Możliwe odpowiedzi: 1. Kybele, 2. Semele, 3. Penteusz, 4. satyr, 5. Zeus, 6. Agaue, 7. sylen, 8. Tezeusz Uległa namowom Hery, by ujrzeć Zeusa w prawdziwej postaci. Możliwe odpowiedzi: 1. Kybele, 2. Semele, 3. Penteusz, 4. satyr, 5. Zeus, 6. Agaue, 7. sylen, 8. Tezeusz Bogini ta uleczyła Dionizosa z szaleństwa. Możliwe odpowiedzi: 1. Kybele, 2. Semele, 3. Penteusz, 4. satyr, 5. Zeus, 6. Agaue, 7. sylen, 8. Tezeusz Poniósł karę, ponieważ sprzeciwił się wprowadzaniu kultu Dionizosa do Teb. Możliwe odpowiedzi: 1. Kybele, 2. Semele, 3. Penteusz, 4. satyr, 5. Zeus, 6. Agaue, 7. sylen, 8. Tezeusz Porzucił Ariadnę na wyspie Naksos, gdzie znalazł ją Dionizos. Możliwe odpowiedzi: 1. Kybele, 2. Semele, 3. Penteusz, 4. satyr, 5. Zeus, 6. Agaue, 7. sylen, 8. Tezeusz Był ojcem i jednocześnie matką swego dziecka. Możliwe odpowiedzi: 1. Kybele, 2. Semele, 3. Penteusz, 4. satyr, 5. Zeus, 6. Agaue, 7. sylen, 8. Tezeusz
m63e2bbd279cc3167_0000000000020

Słowniki

Słownik pojęć

Agaue
Agaue

królewna z Teb, siostra Semele

Ariadna
Ariadna

córka Minosa, pomogła Tezeuszowi wejść bezpiecznie do Labiryntu, żona Dionizosa

Bachantki
Bachantki

Menady, nimfy towarzyszące Dionizosowi, a także kobiety popadające w stan ekstazy

Delfy
Delfy

sanktuarium Apollina w greckiej Fokidzie, wyrocznia

Dionizje wielkie
Dionizje wielkie

święta Dionizosa w Atenach, zwane Miejskimi, połączone z konkursem poetów

Hades
Hades

1) syn Kronosa i Rei, brat Zeusa, bóg świata podziemnego, 2) określenie świata podziemnego

Kybele
Kybele

początkowo azjatycka bogini urodzaju i płodności, sprowadzona do Rzymu w III w. p.n.e.

Lenaje
Lenaje

święto ku czci Dionizosa

Menady
Menady

bachantki

Naksos
Naksos

wyspa na M. Egejskim

Owidiusz
Owidiusz

Publiusz Owidiusz Nazo, poeta rzymski (43 p.n.e. – 17 n.e.)

Parnas
Parnas

pasmo górskie w Grecji, uchodziło za siedzibę Apollina i Muz

Penteusz
Penteusz

król Teb, rozszarpany przez menady, gdy sprzeciwił się wprowadzaniu kultu Dionizosa do Teb

Polis
Polis

u Greków forma państwa

Satyr
Satyr

koźlonogi bóg leśny, towarzysz Dionizosa

Semele
Semele

królewna z Teb, matka Dionizosa

Sylen
Sylen

bóg przyrody przedstawiany jako mężczyzna z końskim ogonem i uszami

Teby
Teby

miasto w Beocji

Tyrs
Tyrs

laska zakończona szyszką pinii, atrybut Dionizosa, menad

Słownik łacińsko‑polski

R1bDFZzMajEVa1
Słownik łacińsko‑polski.
Źródło: online skills, licencja: CC0.

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Ossolineum 2008.

M. Kopaliński,  Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2015.

K. Kumaniecki,  Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1977.

Słownik kultury antycznej, red. naukowa R. Kulesza, Warszawa 2012.

S. Stabryła, Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2017.

L. Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2008.

Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Kraków 2013.

D. Musiał, Antyczne korzenie chrześcijaństwa, Warszawa 2001.

Owidiusz, Przemiany, przekł. B. Kiciński, Warszawa 1995.