Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Diamagnetyki |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; IX. Magnetyzm Rozszerzenie podstawy programowej |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | Praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | Niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zaciekawia uczniów pokazując zdjęcie lewitującej próbki grafitu nad magnesami neodymowymi. (Najlepiej, gdyby miał taką możliwość i dokonał eksperymentu w pracowni fizycznej.) Zadaje uczniom pytanie, jak wytłumaczyć takie zjawisko lewitacji. Uczniowie prawdopodobnie odpowiedzą, że na grafit ze strony magnesu musi działać siła odpychająca, równoważąca siłę grawitacji. Ale pozostaje pytanie, dlaczego magnes odpycha grafit. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel mówi o efekcie wytwarzania na zasadzie indukcji elektromagnetycznej w atomie prądu (odpowiedniego ruchu elektronów). Powstaje w ten sposób moment magnetyczny i pole magnetyczne przeciwne do pola magnetycznego zewnętrznego, do którego wprowadzamy próbkę. To przeciwne pole wytworzone przez wiele atomów daje efekt zmniejszenia wartości indukcji magnetycznej pola zewnętrznego BIndeks dolny 00. Jeśli atomy substancji nie mają (bez obecności pola zewnętrznego) własnego momentu magnetycznego, to efekt jest widoczny. Jeśli jednak atomy posiadają już własny moment magnetyczny, to omawiany efekt przesłonięty jest przez zjawisko paramagnetyzmu lub ferromagnetyzmu. Tak więc obserwowalny diamagnetyzm wymaga zerowania się atomowych momentów magnetycznych substancji. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami rozwiązują te zadania, które nie dotyczą odpychania. To są zadania: 2., 3., 6. i 8. z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Jako pracę domową nauczyciel zadaje zadania: 1., 4., 5., i 7. z zestawu ćwiczeń oraz zapoznanie się z filmem samouczkiem. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Jeśli e‑materiał „Paramagnetyzm” nie był wcześniej realizowany, to wtedy film samouczek powinien być zastosowany na lekcji: uczniowie zapoznają się z nim we własnym zakresie, a następnie wybrany uczeń przedstawia swoje rozumowanie wyjaśniające wypychanie diamagnetyka z zewnętrznego pola magnetycznego. |