Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: Chemia

Temat: Jak powstaje aspiryna?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.

Podstawa programowa:

Wymagania ogólne

Poziom podstawowy i rozszerzony

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.

Wymagania szczegółowe

Poziom rozszerzony

XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:

11) opisuje budowę hydroksykwasów; wyjaśnia możliwość tworzenia estrów międzycząsteczkowych (laktydy, poliestry) i wewnątrzcząsteczkowych (laktony) przez niektóre hydroksykwasy; pisze odpowiednie równania reakcji; opisuje występowanie i zastosowania hydroksykwasów (np. kwasu mlekowego i salicylowego).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • analizuje budowę aspiryny;

  • pisze równanie reakcji powstawania aspiryny;

  • omawia mechanizm substytucji nukleofilowej w grupie acylowej.

Strategia nauczania:

  • asocjacyjna.

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródlowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • eksperyment – pokaz uczniowski;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda;

  • modele kulkowo‑pręcikowe;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;

  • rzutnik multimedialny;

  • aplikacja Mentimeter.

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie: co to jest aspiryna? Jaki jest jej skład chemiczny? Czy da się ją otrzymać w klasie chemicznej?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu „aspiryna”. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Modelowanie. Nauczyciel rozdaje uczniom modele kulkowo‑pręcikowe. Uczniowie w parach budują modele chemiczne cząsteczki aspiryny na podstawie wzoru strukturalnego zawartego w e‑materiale. Nauczyciel kontroluje poprawność wykonania zadania przez uczniów.

  2. Uczniowie, z pomocą nauczyciela, omawiają budowę cząsteczki, z uwzględnieniem hybrydyzacji atomów węgla. Następnie uczniowie zastanawiają się na jakie „ataki” (elektrofilowy, nukleofilowy) podatna jest cząsteczka aspiryny.

  3. Eksperyment – pokaz uczniowski: „Otrzymywanie aspiryny (kwasu acetylosalicylowego)”. Nauczyciel wybiera dwóch uczniów do roli asystenta, którzy będą przeprowadzali doświadczenie wg instrukcji (patrz materiały pomocnicze) i pod jego nadzorem. Uczniowie otrzymują odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Prowadzący zajęcia rozdaje wszystkim uczniom karty pracy.  Uczniowie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany, wyciągają wnioski, zapisują wszystko w kartach pracy. Po minionym czasie chętny uczeń prezentuje efekty na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów.

  4. Chętny uczeń zapisuje na tablicy równanie reakcji syntezy kwasu acetylosalicylowego z kwasu salicylowego i bezwodnika octowego przy użyciu kwasu siarkowego(VI) jako katalizatora. Na podstawie substratów uczniowie zastanawiają się, jaki jest mechanizm reakcji syntezy aspiryny.

  5. Uczniowie analizują multimedium zawarte w e‑podręczniku w postaci grafiki interaktywnej i wraz z nauczycielem omawiają każdy etap mechanizmu nukleofilowego.

  6. Uczniowie wykonują samodzielnie polecenia zawarte w multimedium.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: co to jest aspiryna? Jakie właściwości ma aspiryna? W jaki sposób można otrzymać aspirynę? Do jakiej grupy związków chemicznych zaliczamy aspirynę? Czy aspiryna ulega hydrolizie?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów nieobecnych na lekcji do nadrobienia zaległych treści i lepszego zrozumienia materiału oraz przez każdego ucznia przygotowując się do zajęć czy do sprawdzianu.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to jest aspiryna?

  • Jakie właściwości ma aspiryna?

  • W jaki sposób można otrzymać aspirynę?

  • Do jakiej grupy związków chemicznych zaliczamy aspirynę?

  • Czy aspiryna ulega hydrolizie?

  1. Doświadczenie „Otrzymywanie aspiryny (kwasu acetylosalicylowego)”.

Sprzęt i szkło laboratoryjne: kolba stożkowa 50 ml, łaźnia wodna, termometr, bagietka, zlewka 150 ml, 2 szt., zestaw do sączenia pod zmniejszonym ciśnieniem (kolba ssawkowa, kołnierzyk gumowy, lejek Buchnera), kolba okrągłodenna 100 ml.

Odczynniki chemiczne: kwas salicylowy: 5,5 g (= 0,04 mol), bezwodnik octowy: 7,6 ml (8,2 g; 0,08 mol), kwas siarkowy(VI) stężony: 5 kropli, etanol: 16 ml.

Instrukcja wykonania:

  • W kolbie stożkowej pojemności 50 ml umieszcza się 5,5 g kwasu salicylowego, 7,6 ml bezwodnika octowego (1) i dodaje 5 kropli stężonego kwasu siarkowego, mieszając zawartość kolby ruchem wirowym.

  • Mieszaninę ogrzewa się na łaźni wodnej w temperaturze 50 – 60Indeks górny oC przez 15 minut, mieszając bagietką, po czym pozostawia się ją do ostygnięcia, mieszając co pewien czas.

  • Następnie wylewa się całość do 80 ml wody (2), starannie miesza (*) i sączy powstały osad pod zmniejszonym ciśnieniem.

  • Osad rozpuszcza się w około 16 ml etanolu, wylewa do 40 ml gorącej wody (3) i pozostawia do powolnej krystalizacji (4).

  • Produkt (**) sączy się pod zmniejszonym ciśnieniem, po czym suszy na powietrzu.

  • Wydajność reakcji około 6 g (85 %); kwas acetylosalicylowy ulega rozkładowi w czasie ogrzewania i nie można go scharakteryzować przez ściśle określoną temperaturę topnienia. Temperatura rozkładu aspiryny waha się w zakresie 128 – 140Indeks górny oC.

Obserwacje:

(*) Wytrąca się biały osad.

(**) Kwas acetylosalicylowy krystalizuje w postaci białych, lśniących igieł.

Uwagi dotyczące przeprowadzenia doświadczenia:

  1. Bezwodnik octowy ma własności żrące, podobnie jak kwas octowy, toteż należy pracować w rękawiczkach ochronnych.

  2. Wylanie do wody ma za zadanie rozłożenie nadmiaru bezwodnika octowego do kwasu octowego, który jest bardzo dobrze rozpuszczalny w wodzie; do wody można wrzucić bryłkę lodu, bo rozkładanie się bezwodnika octowego do kwasu octowego zachodzi z wydzieleniem ciepła.

  3. Celem usunięcia resztek bezwodnika octowego i ew. nieprzereagowanego kwasu salicylowego.

  4. Jeśli produkt wydziela się natychmiast, mieszaninę należy ponownie ogrzać do uzyskania klarownego roztworu.

  5. Karta pracy ucznia:

RjBDlW6hxDsov

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 55.37 KB w języku polskim