Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Alicja Kasińska

Przedmiot: biologia

Temat: Metody i znaczenie badań prenatalnych

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
10. Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
6) przedstawia przebieg ciąży, z uwzględnieniem funkcji łożyska i błon płodowych; analizuje wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na przebieg ciąży; wyjaśnia istotę i znaczenie badań prenatalnych;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
9) Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
q) przedstawia przebieg ciąży z uwzględnieniem funkcji łożyska; analizuje wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na przebieg ciąży; wyjaśnia istotę i znaczenie badań prenatalnych,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, w jakim celu przeprowadza się badania prenatalne;

  • porównuje inwazyjne i nieinwazyjne badania prenatalne oraz podaje ich przykłady;

  • wymienia sytuacje, w których warto skorzystać z badań prenatalnych;

  • na wybranym przykładzie badania opisuje, jakich informacji może ono dostarczyć;

  • uzasadnia, podając argumenty, własne stanowisko dotyczące celowości wykonywania badań prenatalnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • strategia problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • gwiazda pytań;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

1. Nauczyciel zapisuje na tablicy następujące pytania:

  • Co to jest okres prenatalny?

  • Jak długo trwa?

  • Jakie są jego etapy?

  • W jakim celu wykonuje się badania w okresie prenatalnym?

Uczniowie, pracując w parach, wspólnie przygotowują odpowiedzi na zadane pytania. Chętni wypowiadają się na forum klasy.

2. Wybrana osoba odczytuje podpis do ilustracji okładkowej e‑materiału. Nauczyciel podsumowuje odpowiedzi uczniów. Odwołując się do wprowadzenia, zwraca uwagę na fakt, że badania prenatalne są wykonywane stosunkowo od niedawna, tzn. od lat 50. XX w.

Faza realizacyjna:

1. Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy, a następnie prezentuje na tablicy interaktywnej schemat „gwiazdy pytań” (zob. materiały pomocnicze). Objaśnia uczniom, w jaki sposób powinni pracować ze schematem: na podstawie e‑materiału, zamieszczonej w nim mapy pojęć oraz innych źródeł mają opracować zagadnienie metod i znaczenia badań prenatalnych, odpowiadając na pytania widniejące na schemacie.

2. Nauczyciel sprawdza wykonanie zadania, podchodząc do każdej grupy. Udziela informacji zwrotnej, koryguje ewentualne błędy.

3. Wybrani przez nauczyciela uczniowie kolejno prezentują wyniki prac swojego zespołu. Omawiają poszczególne rodzaje badań, wykorzystując ilustracje z e‑materiału wyeksponowane na tablicy interaktywnej. Prezentacja jest punktem wyjścia do rozmowy na temat wskazań do badań prenatalnych i ich celowości.

4. Uczniowie w parach wykonują polecenie nr 1 odnoszące się do mapy pojęć. Nauczyciel obserwuje aktywność uczniów i prosi o prezentację zadania, kiedy już wszyscy je wykonają.

Faza podsumowująca:

1. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8, podając argumenty za wykonywaniem badań prenatalnych i przeciwko ich stosowaniu, oraz polecenie nr 3 – wyjaśniają, jakie konsekwencje dla matki, dziecka i rodziny niesie ze sobą podjęcie decyzji o niewykonaniu badań prenatalnych.

2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji pod kątem zaangażowania w dyskusję, jakości opracowanych materiałów i współpracy w grupie.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 1–7.

Materiały pomocnicze:

R1f0NFSF79feB

Załącznik 1. Gwiazda pytań.
Plik PDF o rozmiarze 101.12 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:

Nauczyciel może zalecić uczniom pracę z mapą pojęć w fazie końcowej lekcji, w celu podsumowania zdobytej wiedzy.