Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wielkość i rozmieszczenie produkcji mięsa drobiowego na świecie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura). Uczeń:

3) wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • charakteryzuje wielkość, rozmieszczenie i strukturę produkcji mięsa drobiowego na świecie,

  • analizuje zmiany produkcji mięsa drobiowego od końca lat 90. XX w. i wyjaśnia ich przyczyny,

  • wykazuje związek między rozmieszczeniem pogłowia a rozmieszczeniem produkcji drobiu na świecie,

  • wyjaśnia wpływ zmian produkcji mięsa drobiowego na światową wymianę handlową.

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, PWN, Warszawa 2005.

Grzebisz W., Szramka H., Wielka Encyklopedia Geografii Świata. Tom XI. Rolnictwo i leśnictwo, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1998.

Produkcja mleka i mięsa: ourworldindata.org/meat‑production

FAOStat: fao.org/faostat/en/#data

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).

  • Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.

  • Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat pogłowia drobiu i jego struktury. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części Przeczytaj niniejszego e‑materiału.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup. Każda z grup losuje zagadnienie do opracowania. Uczniowie pracują, korzystając z części Przeczytaj i multimedium bazowego niniejszego e‑materiału. Zagadnienia do opracowania:

    • Związki między państwami o największym pogłowiu drobiu a głównymi producentami mięsa drobiowego.

    • Porównanie głównych obszarów chowu drobiu wraz w objaśnieniem przyczyn tego zróżnicowania (Polecenie 1 z części Przeczytaj) z przestrzennym rozkładem obsady drobiu.

    • Związki między obszarami o dużym pogłowiu drobiu i dużej produkcji mięsa drobiowego.

    • Zmiany pogłowia bydła i produkcji mięsa drobiowego od końca lat 90. XX w. oraz ich przyczyny (Polecenie 1 do multimedium bazowego).

    • Ograniczenia wymiany handlowej mięsem drobiowym (Polecenie 2 do multimedium bazowego)

  • Po zakończonej pracy następuje prezentacja wyników i klasowa dyskusja. Nad poprawnym przebiegiem tej części lekcji czuwa nauczyciel.

  • W następnej kolejności uczniowie rozwiązują zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Po ich rozwiązaniu następuje wspólne omówienie i wyjaśnienie trudniejszych kwestii przez nauczyciela.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie układają trzy pytania sprawdzające dla swojego kolegi/ swojej koleżanki i oceniają poprawność ich odpowiedzi. Etap ten kontroluje nauczyciel.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Stworzenie mapy myśli do niniejszego tematu dotyczącej czynników jakie wpływają na rodzaj produkcji zwierzęcej w wybranych regionach świata.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości) i przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Może także znaleźć swoje zastosowanie na innych lekcjach z zakresu zagadnień dotyczących geografii rolnictwa, np. podczas omawiania kwestii dotyczących poszczególnych zwierząt gospodarskich.