Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Kurs logiki: lekcja 24. Uzasadnienie bezpośrednie: introspekcja

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kultura logiczna.
5. Uzasadnianie bezpośrednie: spostrzeżenie, introspekcja, intuicja. Uczeń:
1) odróżnia zdania, które można uzasadnić w odwołaniu do spostrzeżenia od zdań, które można uzasadnić w odwołaniu do introspekcji;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Zrozumiesz istotę introspekcji.

  • Poddasz badaniu logiczną wartość powoływania się na owoce introspekcji.

  • Poćwiczysz rozpoznawanie uzasadnień introspekcyjnych.

  • Pofilozofujesz z Michelem de Montaigne’em i Kartezjuszem na temat doświadczenia pewności tego, co przeżywamy w naszych myślach.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśnia istotę introspekcji;

  • poddaje badaniu logiczną wartość powoływania się na rezultaty introspekcji;

  • rozpoznaje uzasadnienia introspekcyjne;

  • dyskutuje na temat doświadczenia pewności tego, co przeżywamy w naszych myślach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • rozmowa kierowana;

  • animacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wymyślenie przed lekcją różnego rodzaju uzasadnień jakichś twierdzeń, ale takich, w których autor uzasadnienia powołuje się na własne przeświadczenia czy przeżycia.

Faza wprowadzająca:

  1. Podanie tematu i celu lekcji.

  2. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie pracy domowej. Komentuje krótko każdą wypowiedź, naprowadzając grupę na pojęcie uzasadnienia bezpośredniego introspekcyjnego.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty, upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją. Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie (można się w tym celu dobrać w pary lub trójki, wedle uznania uczniów) jednego przykładu zdania, które uzasadnia jakieś ważne dla nich stwierdzenie przez odwołanie się do introspekcji. Chodzi o to, żeby to uzasadnienie sprawiało wrażenie stosunkowo mocnego i przekonującego. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie wyników swojej pracy. Komentuje krótko każdą taką prezentację, prosząc resztę grupy o komentarz, czy zgadzają się z trafnością podanych przykładów. Nauczyciel proponuje rozmowę kierowaną na temat tego, kiedy, w jakich sytuacjach samo powołanie się na introspekcję nie wystarcza. Prosi o propozycję podania dla omawianych przykładów uzasadnień, które nie mają charakteru introspekcyjnego.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Animacja”. Odczytanie polecenia do multimedium: Zapoznaj się z animacją, a następnie wyjaśnij, dlaczego stwierdzenia o charakterze introspektywnym nie cieszą się uznaniem w logice. Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia 1–4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 5–8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wspólnie z uczniami poddaje refleksji proces dydaktyczny: czego się uczniowie nauczyli, czy osiągnęli założone cele?

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczeń ma za zadanie prześledzić doniesienia w serwisach informacyjnych albo rozmowy w swoim otoczeniu i wychwycić z nich dwa przykłady uzasadnień o charakterze introspekcyjnym, oraz zaproponować ich przekształcenie na uzasadnienia nieposiadające tej wady (o ile w danej sytuacji jest to w ogóle możliwe).

Materiały pomocnicze:

  • Grzybowski J. i inni, Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, Warszawa 2016.

  • Bronk A., Majdański S., Filozofowanie w kontekście języka. Refleksje w związku z dociekaniami Anny Wierzbickiej, w: „Roczniki Filozoficzne” 52(2004), z. 2, s. 57–73.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Animacja” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.