Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Szymańska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Organizacje działające na rzecz ochrony środowiska w Polsce i na świecie

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:

8) przedstawia działania państwa na rzecz ochrony środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje działania państwa na rzecz ochrony środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego w RP;

  • wskauje, kto odpowiada w państwie za ochronę środowiska naturalnego;

  • charakteryzuje organizacje działające w Polsce na rzecz ochrony środowiska naturalnego;

  • prezentuje działalność największych organizacji światowych zajmujących się ochroną środowiska naturalnego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • odwrócona klasa;

  • śniegowa kula.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przed lekcją zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej przydzielonego zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zagadnienia:
    – gr. 1 – Polityka ekologiczna państwa;
    – gr. 2 – Polityka ekologiczna państwa 2030 – strategia rozwoju w obszarze środowiska i gospodarki wodnej;
    – gr. 3 – Organizacje ekologiczne działające w Polsce;
    – gr. 4 – Organizacje ekologiczne działające na świecie.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Organizacje działające na rzecz ochrony środowiska w Polsce i na świecie”.

  2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

  3. Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują definicje: środowisko naturalne i ekologia. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstaną ogólnoklasowe wersje definicji. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycję na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.

  2. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Schemat”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.

  3. Dyskusja na temat: W jaki inny sposób niż propozycje rządowe lub organizacji pozarządowych można poprawić stan środowiska naturalnego w Polsce?. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty, kontrargumenty i opinie. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania.

  4. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i rozwiązują na czas zadania z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozwijają zdanie: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…

  2. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.

Praca domowa:

Przygotuj ulotkę, która propagowałaby działania ekologiczne wśród mieszkańców twojej gminy.

Materiały pomocnicze:

  • Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska.

  • NIK ostrzega: W Polsce rośnie liczba bezdomnych psów i kotów, fanimani.pl.

  • Czym jest Natura 2000?, forbes.pl.

  • Ewa Siedlecka, Greenpeace pod specjalnym nadzorem, polityka.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat może być wykorzystany przez uczniów do przygotowania prezentacji multimedialnej na temat parków narodowych, krajobrazowych, rezerwatów i pomników przyrody znajdujących się w okolicy.