Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022, Historia i teraźniejszość

Temat: Polska polityka zagraniczna. Płaszczyzny polskiej polityki zagranicznej w latach 1989‑2010 cz. 1

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XV. Polska polityka zagraniczna.

Uczeń:

1) wyjaśnia, jakie znaczenie w polityce zagranicznej państwa odgrywa racja stanu; wykazuje transformację celów, instrumentów i treści polskiej polityki zagranicznej od lat 90. XX wieku;

2) wyjaśnia zmieniającą się pozycję Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej i determinanty tej pozycji oraz skutki europeizacji polskiej polityki zagranicznej;

3) charakteryzuje relacje Rzeczypospolitej Polskiej z państwami sąsiedzkimi, będącymi członkami Unii Europejskiej;

4) charakteryzuje relacje Rzeczypospolitej Polskiej z państwami sąsiedzkimi, niebędącymi członkami Unii Europejskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących polskiej polityki zagranicznej;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń;

  • wskazuje główne kierunki polityki zagranicznej Polski w Europie i na świecie w latach 1989–2010;

  • dokonuje analizy polskich stosunków z instytucjami europejskimi i innymi państwami;

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • śniegowa kula;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Uczniowie zastanawiają się, od czego może zależeć kształt polityki zagranicznej.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie uczniom tematu zajęć: „Polska polityka zagraniczna. Płaszczyzny polskiej polityki zagranicznej w latach 1989‑2010 cz. 1”, na którego podstawie uczniowie formułują cele lekcji.

  2. Uczniowie biorą udział w rozmowie wprowadzającej szczegółowo w przedstawiony temat lekcji.

Faza realizacyjna

1. Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują odpowiedź na pytanie: Co może warunkować politykę zagraniczną państwa? Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa odpowiedź.

2. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich przygotowuje mapę myśli dotyczącą jednej z płaszczyzn polityki zagranicznej Polski w latach 1989–2010. Uczniowie prezentują swoje mapy myśli i krótko je omawiają.

3. Uczniowie zapoznają się z linią chronologiczną i wykonują ćwiczenia do niej. Porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami osób siedzących z nimi w ławce.

4. Uczniowie przygotowują się do debaty: czy polska polska polityka zagraniczna w latach 1989–2010 była polityką skuteczną/osiągnęła zakładane rezultaty? Klasa dzieli się na dwie grupy: za i przeciw, każda przygotowuje odpowiednie argumenty.

5. Następuje debata „za i przeciw”. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę, i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.

Faza podsumowująca:

1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Swoje odpowiedzi porównują z odpowiedziami innych osób.

2. Uczniowie wypowiadają się na temat tego, czego dowiedzieli się w trakcie zajęć i co było dla nich najważniejsze, kończąc zdanie: „Uważam, że najważniejszym kierunkiem polskiej polityki zagranicznej w latach 1989–2010 było…, ponieważ…”.

Praca domowa:

  1. Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.

  2. Poszukaj informacji o głównych kierunkach polskiej polityki zagranicznej po roku 2010.

Materiały pomocnicze

  • Niepodległość a suwerenność. Różnica niewielka czy kolosalna?, polskieradio.pl.

  • Stosunki dwustronne z państwami regionu, msz.gov.pl.

  • Partnerstwo Wschodnie, consilium.europa.eu

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Linia chronologiczna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.