Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz

Autor

Learnetic SA

Temat zajęć

My, patrioci...

Grupa docelowa

III gimnazjum / VIII klasa szkoły podstawowej

Ogólny cel kształcenia

Uczeń wyjaśnia, co łączy człowieka z ojczyzną – Polską.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • kompetencje informatyczne,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie,

  • inicjatywność i przedsiębiorczość,

  • świadomość i ekspresja kulturalna.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

  • definiuje patriotyzm, nacjonalizm, szowinizm

  • analizuje różnice między patriotyzmem w dawnych czasach (wiek XIX i XX), a obecnym patriotyzmem

  • uzasadnia, że zachowania patriotyczne są potrzebne współczesnym społeczeństwom i pojedynczym ludziom

  • podaje przykłady zachowań patriotycznych

  • definiuje cechy nowoczesnego patrioty Polaka i Europejczyka

  • wskazuje osoby, będące wzorem patriotyzmu

Metody/techniki kształcenia

  • dyskusja,

  • pogadanka

Formy organizacji pracy

  • indywidualna,

  • grupowa,

  • zbiorowa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

Czynności organizacyjne. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć. Następnie prowokuje uczniów do wypowiedzi, zadając pytanie:

Czy dziś patriotyzm jest nam potrzebny?

Przysłuchując się wypowiedziom uczniów, nauczyciel ustala, czy rozumieją oni, czym jest patriotyzm. Jeśli uczniowie mają problem ze zdefiniowaniem tego pojęcia, nauczyciel wyjaśnia je, a następnie zapisuje je na tablicy i poleca uczniom podać znane im przykłady zachowań patriotycznych, o których słyszeli na lekcjach historii. Podane propozycje uczniowie zapisują na tablicy wokół słowa „Patriotyzm”.

Faza realizacyjna

Kolejną cześć lekcji nauczyciel rozpoczyna od prośby, aby uczniowie usiedli zgodnie z wcześniej ustalonym podziałem na grupy. Następnie przypomina zadanie, które uczniowie mieli do wykonania w domu (zob. komentarz do lekcji).

Przed rozpoczęciem dyskusji uczniowie oglądają fragmenty filmu (sceny 1–8).

W trakcie dyskusji poszczególne grupy, odwołując się do zebranych materiałów, próbują podać jak największą liczbę argumentów na poparcie wybranego okresu historycznego. Nauczyciel zwraca uwagę przede wszystkim na ich merytoryczność. Po zakończeniu dyskusji uczniowie wspólnie oceniają, która z grup przygotowała najlepszą argumentację.

Odwołując się do rozmowy z początku zajęć, pyta uczniów, jakie – w obliczu braku zagrożenia dla egzystencji narodu – mogą być współczesne przejawy patriotyzmu. Odpowiedzi uczniów konfrontuje z kolejnym fragmentem filmu (scena 9).

Przed wyświetleniem kolejnego fragmentu filmu nauczyciel zapisuje na tablicy pytania:

  • Czy patriotyzm jest współcześnie trendy?

  • Czy warto być patriotą, czy lepiej dbać tylko o siebie?

  • Czy Ty jesteś patriotą?

  • Czy Polak – patriota to także dobry Europejczyk?

  • Czy patriota może emigrować? Jak być patriotą na emigracji?

Uczniowie oglądają film (sceny 10–12), po czym nauczyciel zachęca ich do swobodnej wypowiedzi na te pytania. W jej toku nauczyciel zwraca uwagę na różnorodne pojmowanie współczesnego patriotyzmu, a także na konieczność uchwycenia cienkiej granicy między odczuwaniem rzeczywistej miłości do ojczyzny, a podporządkowaniem się działaniom zmierzającym do komercjalizacji tej postawy.

Faza podsumowująca

Nauczyciel inicjuje pogadankę w celu omówienia i utrwalenia zagadnień poruszonych w filmie i na zajęciach. Uczniowie oceniają, w jakim stopniu poszerzyli swoje wiadomości o formach patriotyzmu w różnych okresach historycznych.

Następnie wykonują ćwiczenia interaktywne. Mają one usystematyzować wiedzę uczniów. Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.

Nauczyciel podsumowuje lekcję, wykorzystując do tego ostatnią stronę „Podsumowanie”.

Praca domowa

Przeprowadźcie wśród członków swojej rodziny lub w waszym najbliższym otoczeniu własną minisondę na temat rozumienia pojęcia „patriotyzm”, a także na temat współczesnych przejawów patriotyzmu. Następnie opracujcie w formie krótkiego sprawozdania wyniki tej minisondy.

Komentarz do lekcji

Na dwa tygodnie przed planowanymi zajęciami nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i każdej z nich rozdaje instrukcje oraz przydziela okres historyczny.

1

Instrukcja

Zbierzcie informacje (ilustracje, fragmenty książek, dane statystyczne) na temat różnych form i przejawów patriotyzmu Polaków w przeszłości i przygotujcie argumenty do dyskusji wokół tezy:

Okresem historycznym, w którym Polacy byli największymi patriotami, był…

Grupa I zbierze informacje o patriotyzmie Polaków w czasie zaborów.

Grupa II zbierze informacje o patriotyzmie Polaków w okresie istnienia II Rzeczypospolitej.

Grupa III zbierze informacje o patriotyzmie Polaków w okresie II wojny światowej.

Grupa IV zbierze informacje o patriotyzmie Polaków w okresie istnienia PRL.

ma5f52655f814e5c1_1520432863196_0

Metryczka

Tytuł

My, patrioci...

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał sie odnosi

Współczesny patriotyzm.

Przedmiot

WOS

Etap edukacyjny

III Gimnazjum / VIII klasa szkoły podstawowej

Podstawa programowa

9. Patriotyzm dzisiaj. Uczeń:

1) wyjaśnia, co łączy człowieka z wielką i małą ojczyzną i omawia te więzi na własnym przy kładzie;

2) uzasadnia, że można równocześnie być Polakiem, Europejczykiem i członkiem społeczności światowej;

3) wyjaśnia, odwołując się do wybranych przykładów, czym według niego jest patriotyzm; porównuje tę postawę z nacjonalizmem, szowinizmem i kosmopolityzmem;

6. Środki masowego przekazu. Uczeń:

4) uzasadnia, posługując się przykładami, znaczenie opinii publicznej we współczesnym świecie; odczytuje i interpretuje wyniki wybranego sondażu opinii publicznej.

Nowa podstawa programowa

VIII. Wspólnoty narodowe/etniczne i ojczyzna. Uczeń:

1) wyjaśnia, co oznacza być Polakiem lub członkiem innej wspólnoty narodowej/ etnicznej oraz co łączy człowieka z ojczyzną – Polską; przedstawia te więzi na własnym przykładzie;

5) uzasadnia, że można pogodzić różne tożsamości społeczno‑kulturowe (regionalną, narodową/ etniczną, państwową/ obywatelską, europejską); rozpoznaje przejawy ksenofobii, w tym rasizmu, szowinizmu i antysemityzmu, oraz uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się tym zjawiskom.

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006.

Kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym (1),

  • kompetencje informatyczne (4),

  • umiejętność uczenia się (5),

  • kompetencje społeczne i obywatelskie (6),

  • inicjatywność i przedsiębiorczość (7),

  • świadomość i ekspresja kulturalna (8).

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • rozumie definicję patriotyzmu, nacjonalizmu, szowinizmu;

  • potrafi wyjaśnić, czym był patriotyzm w dawnych czasach (wiek XIX i XX), a czym jest obecnie;

  • umie uzasadnić, że zachowania patriotyczne są potrzebne współczesnym społeczeństwom i pojedynczym ludzi;

  • zna przykłady zachowań patriotycznych;

  • definiuje cechy nowoczesnego patrioty Polaka i Europejczyka;

  • potrafi wskazać osoby, będące wzorem patriotyzmu.