Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marcin Sawicki

Przedmiot: Historia

Temat: Od śniegów Narwiku po libijskie piaski. Polacy na frontach II wojny światowej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
L. Działalność władz Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie i w okupowanym kraju. Uczeń:
1) omawia działalność rządu Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie;
3) przedstawia przykłady bohaterstwa żołnierzy polskich na frontach II wojny światowej, w tym: bitwę o Narvik, bitwę o Anglię, bitwę pod Tobrukiem, bitwę o Monte Cassino, bitwę pod Falaise, bitwę o Arnhem, bitwę o Kołobrzeg, bitwę o Bredę;
9) zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski w okresie II wojny światowej z wydarzeniami w Europie i na świecie.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
L. Działalność władz Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie i w okupowanym kraju. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) sytuuje w czasie i przestrzeni działania polskich formacji wojskowych na różnych frontach II wojny światowej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • ocenia wkład Polaków w wysiłek militarny aliantów podczas walk o Narwik, Tobruk, w wojnie obronnej Francji obraz bitwie o Anglię;

  • przedstawia osiągnięcia militarne żołnierzy polskich w okresie II wojny światowej;

  • podaje powody ogromnej motywacji Polaków do walki.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych,

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza),

  • pogadanka,

  • inscenizacja.

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „»Od śniegów Narwiku po libijskie piaski«. Polacy na frontach II wojny światowej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia. Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup i przydziela tematy do przygotowania inscenizacji podczas lekcji. Uczniowie w ramach grup wyznaczają sobie określone role. Tematy do opracowania przez uczniowskie zespoły:

  • grupa 1 – Konferencja prasowa gen. Władysława Sikorskiego dotycząca formowania polskich sił zbrojnych we Francji,

  • grupa 2 – Wywiad dla brytyjskiego radia z pilotami Dywizjonu 303,

  • grupa 3 – Materiał francuskiej kroniki filmowej dotyczącej walk o Narwik,

  • grupa 4 – Materiał brytyjskiej kroniki filmowej dotyczący „szczurów Tobruku”,

  • grupa 5 – Debata telewizyjna dotycząca roli Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie w pierwszych latach wojny.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat oraz cele lekcji i przybliża je uczniom. Następuje określenie kryteriów sukcesu.

  2. Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji. Dobiera uczniów w pary i prosi o przygotowanie w nich pytań związanych z wyświetlonym tematem zajęć i udostępnionym przed zajęciami e‑materiałem. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem lekcji?

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie przypomnieli, dlaczego polskie władze zdecydowały się opuścić kraj po 17 września 1939 r. Dlaczego zamierzały przebić się do Francji? Wybrane osoby lub ochotnicy udzielają odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą dopowiadać istotne według nich informacje.

  2. Nauczyciel przypomina, dlaczego Władysławowi Sikorskiemu zależało na szybkiej odbudowie polskich sił zbrojnych oraz ich możliwie aktywnemu udziałowi w walkach przeciwko Niemcom.

  3. Prezentacje uczniowskie. Nauczyciel przypomina o przygotowywanych przez uczniów inscenizacjach. Określa czas każdej z nich i podczas prezentacji uczniowskich dba o ich przebieg, a także udziela uczniom – w razie konieczności – dodatkowych wskazówek i wyjaśnień.

  4. Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie wykonują w parach polecenie 2: oceniają wkład Polaków w walki koalicji antyhitlerowskiej w pierwszym etapie II wojny światowej.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „»Od śniegów Narwiku po libijskie piaski«. Polacy na frontach II wojny światowej” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

R. Kaczmarek, Historia Polski 1914–1989, Warszawa 2010.

W. Roszkowski, Historia Polski 1914–2015, Warszawa 2019.

O. Terlecki, Generał Sikorski, Kraków 1981.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie na podstawie sekcji „Mapa interaktywna” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.