Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rozmieszczenie pustyń na Ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa:
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń: 3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie pustyni,
przedstawia rodzaje pustyń,
przedstawia warunki powstawania pustyń,
analizuje rozmieszczenie pustyń na Ziemi.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: burza mózgów, dyskusja, plakat/poster, praca z mapą, grafika interaktywna
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, arkusze papieru, guma mocująca, pisaki, atlas geograficzny, ścienna mapa fizyczna świata
Materiały pomocnicze:
Pietrow M.P., Pustynie kuli ziemskiej, PWN Warszawa 1976.
Podbielkowski Z., Podbielkowska M., Przystosowania roślin do środowiska, WSiP, Warszawa 1992.
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – burza mózgów: skojarzenia do hasła Pustynia.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie podręcznika lub e‑materiału zdefiniowali pustynię, jej faunę i florę oraz podali przyczyny powstawania pustyń – krótka dyskusja.
Wymienione przyczyny powstawania pustyń uczniowie zapisują na tablicy.
Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy czteroosobowe – korzystając z podręcznika lub e‑materiału, grupy mają za zadanie przedstawić na arkuszu papieru każdą z wymienionych przyczyn (mogą pisać, rysować, tworzyć schematy…) oraz podać nazwy największych pustyń występujących w poszczególnych strefach klimatycznych i ich rozmieszczenie na Ziemi oraz w taki sposób powstały.
Nauczyciel zaznacza, że ważna jest nie tylko treść zamieszczona na arkuszach papieru, ale również forma jej przedstawienia.
Nauczyciel kontroluje pracę grup, wspiera i pomaga w razie konieczności.
Po upływie określonego czasu grupy umieszczają swoje prace na tablicy.
Uczniowie wybierają tę pracę, która treścią i formą najbardziej im się podoba – grupa, której praca została wybrana, prezentuje ją, następnie na mapie fizycznej świata wskazuje zapisane pustynie (uzyskuje oceny od nauczyciela).
W dalszej części lekcji nauczyciel wyświetla z e‑materiału podział pustyń ze względu na materiał skalny – uczniowie zapisują do zeszytu nazwy pustyń (erg, serir, hamada, takyr, playa), następnie wskazują na mapie świata wymienione w e‑materiale pustynie.
Nauczyciel pyta o przyczyny powstania wskazywanych pustyń.
Nauczyciel krótko podsumowuje pracę uczniów, następnie wyświetla grafikę interaktywną i prosi uczniów, aby wykonali polecenie tam zawarte.
Wskazaną prawidłowość (z grafiki interaktywnej) uczniowie zapisują do zeszytu.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami - ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału - uczniowie wykonują ćwiczenia z e‑materiału.
Uczniowie omawiają ćwiczenia, dzielą się swoimi doświadczeniami, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.
Praca domowa
Przedstaw przykłady pozytywnego i negatywnego wpływu pustyń na działalność człowieka.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
grafikę interaktywną można wykorzystać w toku lekcji dotyczących źródeł informacji geograficznej (uczeń czyta i interpretuje treści różnych map – zakres podstawowy I.3),
grafikę można wykorzystać także w toku lekcji dotyczącej strefowego występowania zjawisk przyrodniczych (zakres rozszerzony XVII.2).