Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rozmieszczenie pustyń na Ziemi

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa:

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń: 3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie pustyni,

  • przedstawia rodzaje pustyń,

  • przedstawia warunki powstawania pustyń,

  • analizuje rozmieszczenie pustyń na Ziemi.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: burza mózgów, dyskusja, plakat/poster, praca z mapą, grafika interaktywna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, arkusze papieru, guma mocująca, pisaki, atlas geograficzny, ścienna mapa fizyczna świata

Materiały pomocnicze:

  • Pietrow M.P., Pustynie kuli ziemskiej, PWN Warszawa 1976.

  • Podbielkowski Z., Podbielkowska M., Przystosowania roślin do środowiska, WSiP, Warszawa 1992.

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – burza mózgów: skojarzenia do hasła Pustynia.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie podręcznika lub e‑materiału zdefiniowali pustynię, jej faunę i florę oraz podali przyczyny powstawania pustyń – krótka dyskusja.

  • Wymienione przyczyny powstawania pustyń uczniowie zapisują na tablicy.

  • Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy czteroosobowe – korzystając z podręcznika lub e‑materiału, grupy mają za zadanie przedstawić na arkuszu papieru każdą z wymienionych przyczyn (mogą pisać, rysować, tworzyć schematy…) oraz podać nazwy największych pustyń występujących w poszczególnych strefach klimatycznych i ich rozmieszczenie na Ziemi oraz w taki sposób powstały.

  • Nauczyciel zaznacza, że ważna jest nie tylko treść zamieszczona na arkuszach papieru, ale również forma jej przedstawienia.

  • Nauczyciel kontroluje pracę grup, wspiera i pomaga w razie konieczności.

  • Po upływie określonego czasu grupy umieszczają swoje prace na tablicy.

  • Uczniowie wybierają tę pracę, która treścią i formą najbardziej im się podoba – grupa, której praca została wybrana, prezentuje ją, następnie na mapie fizycznej świata wskazuje zapisane pustynie (uzyskuje oceny od nauczyciela).

  • W dalszej części lekcji nauczyciel wyświetla z e‑materiału podział pustyń ze względu na materiał skalny – uczniowie zapisują do zeszytu nazwy pustyń (erg, serir, hamada, takyr, playa), następnie wskazują na mapie świata wymienione w e‑materiale pustynie.

  • Nauczyciel pyta o przyczyny powstania wskazywanych pustyń.

  • Nauczyciel krótko podsumowuje pracę uczniów, następnie wyświetla grafikę interaktywną i prosi uczniów, aby wykonali polecenie tam zawarte.

  • Wskazaną prawidłowość (z grafiki interaktywnej) uczniowie zapisują do zeszytu.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami - ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału - uczniowie wykonują ćwiczenia z e‑materiału.

  • Uczniowie omawiają ćwiczenia, dzielą się swoimi doświadczeniami, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.

Praca domowa

  • Przedstaw przykłady pozytywnego i negatywnego wpływu pustyń na działalność człowieka.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • grafikę interaktywną można wykorzystać w toku lekcji dotyczących źródeł informacji geograficznej (uczeń czyta i interpretuje treści różnych map – zakres podstawowy I.3),

  • grafikę można wykorzystać także w toku lekcji dotyczącej strefowego występowania zjawisk przyrodniczych (zakres rozszerzony XVII.2).