Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Polacy w walce o niepodległość Stanów Zjednoczonych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
XXV. Rewolucje XVIII w.
Uczeń:
5. przedstawia wkład Polaków w walkę o niepodległość Stanów Zjednoczonych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje, dlaczego cudzoziemcy przyłączali się do „rebeliantów” w czasie wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych;
wskazuje zasługi Tadeusza Kościuszki i Kazimierza Pułaskiego, dzięki którym mogą być oni uznawani za bohaterów co najmniej dwóch narodów;
wyjaśnia na podstawie postaci Tadeusza Kościuszki, co oznacza sformułowanie „wyprzedzać swoje czasy”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z treścią e‑materiału (bez multimedium – mapy interaktywnej). Dzieli klasę na dwie grupy, uczniowie w ramach każdej z grup przygotowują krótką prezentację dotyczącą udziału Polaków w walkach o niepodległość Stanów Zjednoczonych. Pierwsza grupa skupia się na postaci Tadeusza Kościuszki, druga – Kazimierza Pułaskiego.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat „Polacy w walce o niepodległość Stanów Zjednoczonych”, cel zajęć oraz wspólnie z nimi ustala kryteria sukcesu.
Rozpoznanie posiadanej przez uczniów wiedzy. Nauczyciel prosi jednego z uczniów, aby wymienił swoje skojarzenia z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Rekapitulacja wiedzy uczniów o wojnie o niepodległość Stanów Zjednoczonych. Nauczyciel poleca wskazanej osobie (albo ochotnikowi), aby opisała przyczyny i przebieg wydarzeń w Stanach Zjednoczonych. Po zakończeniu odpowiedzi ucznia prowadzący udziela informacji zwrotnej.
Nauczyciel przypomina o pracach, które uczniowie mieli przygotować przed zajęciami. Wskazuje (albo losuje) po jednej osobie z każdej z grup, uczniowie ci będą przedstawiać swoje prace na forum klasy. Nauczyciel poleca, aby uczniowie notowali informacje podczas prezentacji grupy przeciwnej, po to by mieli również informacje o drugiej z omawianych postaci.
Prezentacje uczniowskie. Wyznaczeni (lub wylosowani) uczniowie prezentują swoje prace. Pozostali uczniowie po zakończonych prezentacjach mogą uzupełniać ich wypowiedzi o ważne według nich fakty, jeśli uznają, że czegoś zabrakło. Nauczyciel podsumowuje wystąpienia, udzielając uczniom informacji zwrotnej.
Praca z mapą interaktywną. Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z multimedium, a następnie w parach wykonali dołączone do niego polecenia i opracowali odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) pary prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby ją uzupełnia, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1–4. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–9 w parach lub grupach, na koniec omawiają poprawność wykonanych zadań, nauczyciel udziela klasie informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel poleca, aby uczeń, który na początku zajęć wymienił swoje skojarzenia dotyczące tematu lekcji, teraz się do nich odniósł i ocenił ich poprawność. Zadaje uczniom pytania: Jaką rolę odegrali Polacy w wojnie o niepodległość Stanów Zjednoczonych? Dlaczego Tadeusz Kościuszko i Kazimierz Pułaski mogą być uznawani za bohaterów co najmniej dwóch narodów?
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Na zakończenie nauczyciel ocenia pracę wylosowanej grupy.
Praca domowa:
Przygotuj krótką prezentację albo notatkę, w której przedstawisz sposób upamiętnienia (poza granicami Polski) dokonań Polaków walczących o niepodległość Stanów Zjednoczonych.
Materiały pomocnicze:
Bartnicki A., Michałek K., Rusinowa I., Encyklopedia historii Stanów Zjednoczonych Ameryki: dzieje polityczne (od Deklaracji Niepodległości do współczesności), Warszawa 1992.
Katz H., Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, Wrocław 1971.
Pastusiak L., Polacy w wojnie o niepodległość Stanów Zjednoczonych. Kościuszko, Pułaski i inni, Warszawa 2015.
Szyndler B., Tadeusz Kościuszko, 1746‑1817, Warszawa 1991.
Wskazówki metodyczne:
Mapa interaktywna może zostać wykorzystana do przygotowania przez uczniów (przed lekcją, w podziale na grupy) prezentacji dotyczących poszczególnych bitew z udziałem Polaków. Wówczas uczniowie nie opracowują postaci Tadeusza Kościuszki i Kazimierza Pułaskiego, robią to natomiast na początku lekcji. Swoje prezentacje przedstawiają w czasie przeznaczonym na pracę z multimedium.