Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bożena Koprowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Długości odcinków w ostrosłupach

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum ogólnokształcące, technikum. Zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria

Zakres podstawowy. Uczeń:

3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;

6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza długości wskazanych odcinków w ostrosłupach,

  • potrafi wyszukiwać w ostrosłupie trójkąty prostokątne umożliwiające obliczenie długości wskazanych odcinków,

  • przeprowadza rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pokaz,

  • metoda problemowa,

  • dyskusja,

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • modele ostrosłupów,

  • komputer z głośnikami i dostępem do internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • projektor multimedialny/tablica interaktywna.

Przebieg lekcji:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przypomina z uczniami podstawowe elementy ostrosłupa i nazewnictwo związane z ostrosłupami typu: czworościan, ostrosłup prawidłowy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel rozpoczyna lekcję od zapoznania się z pierwszym przykładem rozwiązanym w animacji w części „Animacja 3D”. Wspólnie omawiają strategię rozwiązania i najważniejsze etapy pracy w tym ćwiczeniu.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa stara się ustalić strategię pozwalającą rozwiązać Polecenie 2.

  3. Metodą burzy mózgów uczniowie ustalają strategię rozwiązania zadania i zapisują ją w zeszytach. Następnie na forum klasy porównują swoje metody pracy. Ustalają, która z metod była najwygodniejsza rachunkowo i najbardziej efektywna.

  4. Nauczyciel zapoznaje uczniów z trzecim przykładem z części „Przeczytaj”. Tym razem wspólnie z uczniami przypomina metodę rozwiązywania zadań optymalizacyjnych. Następnie uczniowie w grupach rozwiązują wskazany problem.

  5. Nauczyciel omawia z uczniami wykres funkcji pola przekroju ostrosłupa. Dzięki apletowi umieszczonemu w części „Przeczytaj” pokazuje, dlaczego wystarczy obliczyć współrzędne wierzchołka paraboli, by wskazać najkorzystniejszy dobór wymiarów ostrosłupa.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel w dyskusji z uczniami ustala, czym charakteryzuje się dobra strategia rozwiązania zadania matematycznego.

  2. Nauczyciel przypomina uczniom czym jest środek ciężkości figury i jakie ma własności.

Praca domowa:

Nauczyciel poleca uczniom rozwiązanie czterech pierwszych ćwiczeń z części „Sprawdź się”. Zadania są testowe, ale badają umiejętność tworzenia efektywnej strategii rozwiązywania zadań ze stereometrii.

Materiały pomocnicze:

Ostrosłup i jego własności

Wskazówki metodyczne:

Można wykorzystać animację3D do lekcji powtórzeniowej, podczas której nauczyciel będzie wskazywał zagadnienia najczęściej występujące na egzaminie maturalnym. Wówczas po zapoznaniu się z animacją należy przejść do samodzielnej pracy ucznia na przykładowych zadaniach maturalnych ze stereometrii.