Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jarosław Krakowski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co można odczytać z charakterystyki prądowo – napięciowej? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania | wykład informacyjny, burza mózgów, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | wykresy charakterystyk prądowo‑napięciowych różnych elementów obwodów elektrycznych, zestaw zadań |
Materiały pomocnicze: | rzutnik multimedialny, dostęp do internetu |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie przypominają wiadomości o obwodach elektrycznych. Formułują prawo Ohma i pojęcie oporu elektrycznego. Uczniowie wyjaśniają, jak wygląda wykres zależność natężenia od napięcia dla elementów spełniających prawo Ohma. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel prezentuje charakterystyki prądowo‑napięciowe opornika metalowego i żarówki. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w tych samych grupach utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie zadań: 2, 3, 5, 7, 9 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań : 1, 4, 6, 8, 10 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przy realizacji tematu „prawo Ohma” oraz przy powtarzaniu wiadomości. |