Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Jarosław Krakowski

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Co można odczytać z charakterystyki prądowo – napięciowej?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
6) analizuje charakterystykę prądowo‑napięciową elementów obwodu (zgodną lub niezgodną z prawem Ohma).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. dowie się, jakie informacje można odczytać z charakterystyki prądowo – napięciowej;

  2. pozna sposoby przedstawienia charakterystyki prądowo‑napięciowej;

  3. wykorzysta zdobytą wiedzę do rozwiązania problemów i zadań.

  4. przeanalizuje wykresy charakterystyki prądowo‑napięciowej różnych elementów obwodów elektrycznych.

Strategie nauczania

IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe)

Metody nauczania

wykład informacyjny, burza mózgów, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

wykresy charakterystyk prądowo‑napięciowych różnych elementów obwodów elektrycznych, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

rzutnik multimedialny, dostęp do internetu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie przypominają wiadomości o obwodach elektrycznych. Formułują prawo Ohma i pojęcie oporu elektrycznego. Uczniowie wyjaśniają, jak wygląda wykres zależność natężenia od napięcia dla elementów spełniających prawo Ohma.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prezentuje charakterystyki prądowo‑napięciowe opornika metalowego i żarówki.
Uczniowie porównują charakterystyki opornika i żarówki i z pomocą nauczyciela poszukują przyczyn różnic w przebiegu, a następnie formułują wniosek o wpływie temperatury na opór metali.
Nauczyciel prezentuje charakterystyki prądowo‑napięciowe diody i fotokomórki.
Uczniowie w grupach analizują przebieg charakterystyki diody i fotokomórki i opisują ich właściwości.
Nauczyciel krótko wyjaśnia, z czego wynikają takie przebiegi charakterystyk diod i fotokomórek.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w tych samych grupach utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie zadań: 2, 3, 5, 7, 9 z zestawu ćwiczeń.
Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań : 1, 4, 6, 8, 10 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane przy realizacji tematu „prawo Ohma” oraz przy powtarzaniu wiadomości.