Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rodzaje bezrobocia. Zróżnicowanie stopy bezrobocia w wybranych państwach.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa IV

Podstawa programowa

XXI. Wybrane problemy społeczne współczesnego świata: problemy demograficzne, skutki migracji, problemy uchodźstwa, handel ludźmi na świecie, niewolnictwo, wykorzystywanie pracy dzieci i pracowników w krajach o niskich kosztach pracy, bezrobocie, prześladowania religijne i nietolerancja. Uczeń:

6) analizuje przyczyny i skutki bezrobocia w regionach wysoko i słabo rozwiniętych ze szczególnym uwzględnieniem problemu bezrobocia wśród ludzi młodych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia i charakteryzuje rodzaje bezrobocia,

  • definiuje i oblicza stopę bezrobocia,

  • przedstawia stan i dynamikę wielkości stopy bezrobocia na świecie,

  • porównuje kraje o wysokich i niskich wartościach stopy bezrobocia oraz wyjaśnia przyczyny tego zróżnicowania,

  • proponuje sposoby zwalczania bezrobocia.

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach (lub grupach), praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), mapa świata, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

Bibliografia:

  • Gawryszewski A., Struktura przestrzenna zatrudnienia i bezrobocia w Polsce, 1990‑1992, Zeszyty Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, z.13, 1993.

  • Kaczmarek T., Koralewski T., Matykowski R., Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. 12. Ludność świata, Wyd. Kurpisz, Poznań 1998.

  • Soja M., Jelonek A., Podstawy geografii ludności, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.

Netografia:

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat struktury zatrudnienia ludności.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, które osoby można zaliczyć do grona bezrobotnych. Następuje burza mózgów. Uczniowie zgłaszają swoje pomysłu i tworzą na tablicy mapę myśli. Po skończonym zadaniu nauczyciel wyświetla na tablicy wstęp do e‑materiału, weryfikując przypuszczenia uczniów.

  • Następnie nauczyciel wyświetla blok główny e‑materiału. Prosi, żeby uczniowie w parach (ewentualnie w małych grupach, na przykład trzyosobowych) przedyskutowali definicję bezrobocia i jego rodzaje. Po zakończonej dyskusji uczniowie dzielą się z nauczycielem wynikami swojej pracy, podając przykłady różnych rodzajów bezrobocia. Omawiają też treść galerii grafik dotyczącej rodzajów bezrobocia.

  • W kolejnej części lekcji nauczyciel pokazuje na tablicy sposób obliczenia stopy bezrobocia. Po wyjaśnieniu wzoru, wyznacza chętnego ucznia do rozwiązania ćwiczenia umieszczonego pod sposobem obliczania tego wskaźnika w e‑materiale (polecenie 1).

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie wykresów obrazujących: dynamikę stopy bezrobocia na świecie oraz kraje o najwyższej i najniższej stopie bezrobocia. W tym celu uczniowie korzystają z tabletów lub komputerów (polecenie 2)

  • Po analizie, nauczyciel inicjuje dyskusję na temat przyczyn zaobserwowanych zjawisk. Uczniowie zgłaszają swoje pomysły, a zadaniem nauczyciela jest ich weryfikacja.

  • W następnej kolejności nauczyciel prosi uczniów o wyświetlenie na tabletach grafiki interaktywnej i jej analizę w parach. Po zakończonym zadaniu uczniowie podsumowują informacje, które w niej odnaleźli.

  • W następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku „Sprawdź się”. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka wybranych z nich.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Zadanie pracy domowej w postaci dokończenia ćwiczeń zawartych w e‑materiale oraz wypisania w zeszycie pomysłów dotyczących sposobów zwalczania bezrobocia. W tym celu nauczyciel zaleca skorzystać z własnej wiedzy, a w razie potrzeby z propozycji zamieszczonych w e‑materiale. Podkreśla, że uczniowie mogą także skorzystać z innych źródeł informacji geograficznej (polecenie 3).

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Nauczyciel może wyświetlić grafikę interaktywną na tablicy interaktywnej lub poprosić uczniów o zapoznanie się z nim na tabletach (lub komputerach).