Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Przekrój kuli

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X Stereometria, poziom podstawowy

Uczeń:

1)rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;

6) oblicza  objętości  i  pola  powierzchni  graniastosłupów,  ostrosłupów,  walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje przekrój i przekrój osiowy kuli,

  • podaje zależność pomiędzy promieniem kuli, promieniem przekroju i odległością pomiędzy ich środkami,

  • oblicza promień i pole przekroju kuli o danych własnościach,

  • analizuje własności przekrojów równoległych i prostopadłych w kuli,

  • oblicza pole powierzchni i objętość odcinka kuli.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody pracy:

  • dyskusja,

  • ćwiczeniowa.

Formy pracy:

  • praca całą klasą,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,

  • modele brył,

  • materiały zawarte w e‑podręczniku.

Przebieg lekcji:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat przekrojów brył, w szczególności przyglądając się przekrojom kuli, formułuje kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie formułują wniosek dotyczący przekrojów kuli.

  3. Nauczyciel prezentuje uczniom symulację interaktywną pokazującą zależności pomiędzy promieniem kuli, a promieniem przekroju.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie rozwiązują samodzielnie polecenia do symulacji interaktywnej, a następnie wymieniają się rozwiązaniami z kolegą z ławki i dokonują oceny koleżeńskiej.

  2. Uczniowie rozwiązują samodzielnie ćwiczenia z sekcji Przeczytaj.

  3. Nauczyciel wraz z uczniami analizuje rozwiązania uczniowskie.

  4. Wybrani uczniowie rozwiązują na tablicy zadania, które sprawiały najwięcej problemów (w szczególności wskazane jest, aby szczegółowo omówić zadania 7 i 8).

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dokonują samooceny i podsumowują wiadomości dotyczące przekrojów kul.

Praca domowa:

Poćwiczyć w domu obliczanie długości promienia kuli, promienia przekroju i odległości pomiędzy ich środkami.

Materiały pomocnicze:

Kula i sferaDZSfWybTzKula i sfera

Wskazówki metodyczne:

Symulację interaktywną uczniowie mogą wykorzystać w domu do utrwalenia wiadomości. Można ją też wykorzystać przy wprowadzaniu pojęcia przekroju.