Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Dominanta
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa II lub III
Podstawa programowa:
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka. Zakres podstawowy.
Uczeń:
3) oblicza średnią arytmetyczną i średnią ważoną, znajduje medianę i dominantę.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje dominantę w uporządkowanym zestawie danych
porządkuje zestaw danych i wskazuje dominantę
określa dominantę na podstawie znanych własności zbioru danych statystycznych (częstości, średniej arytmetycznej, itp.)
analizuje, interpretuje i przetwarza dane statystyczne, poszukując dominanty
interpretuje wyniki danych na podstawie uzyskanej dominanty
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
niedokończone zdania
studium przypadku
gwiazda porównań
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, aby w domu przypomnieli sobie podstawowe pojęcia statystyczne.
Faza wstępna:
Uczniowie metodą niedokończonych zdań (rozpoczętych przez nauczyciela), przypominają poznane pojęcia statystyczne.
Jeden z uczniów zapisuje na tablicy ciąg liczb, który będzie zbiorem danych statystycznych. Dla tego zbioru uczniowie obliczają średnią arytmetyczną, sporządzają tabelę częstości, wskazują medianę.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu – wzorując się na podobnych kryteriach określonych wcześniej dla mediany.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z materiałem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj” oraz z galerią zdjęć interaktywnych.
Teraz uczniowie pracują w grupach metodą studium przypadku. Ich zadaniem jest jak najlepsze scharakteryzowanie swojej grupy. W tym celu muszą pozyskać od swoich członków grupy dane na temat wybranych cech, które dobrze opiszą grupę. Może to być np. wzrost uczniów, kolor włosów, odległość miejsca zamieszkania od szkoły, itp.
Pozyskane dane uczniowie powinni przedstawić graficznie, znaleźć średnią arytmetyczną dla danych liczbowych, medianę i dominantę.
Grupy prezentują swoje dokonania – porównują wyniki, ustalają mediany i dominanty (jeśli jest to możliwe) wybranych danych dla całej klasy.
Faza podsumowująca:
Metodą gwiazdy porównań uczniowie określają różnicę między średnimi, medianą i dominantą, przypisując danym parametrom ich najlepsze zastosowania.
Ta faza zajęć ma pokazać celowość, a nawet konieczność) wyznaczania dominanty dla niektórych zestawów danych.Wybrani uczniowie przedstawiają istotne elementy w pracy ich grup, wskazują ukształtowane umiejętności, trudności, ale też pozytywy wspólnej pracy.
Nauczyciel wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów i ocenia pracę grup.
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie wykonanie ćwiczeń interaktywnych zawartych w prezentowanym materiale.
Materiały pomocnicze:
Średnia, mediana, dominantaŚrednia, mediana, dominanta
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą w domu zapoznać się z materiałami interaktywnymi i materiałami z sekcji „Przeczytaj”. Wtedy pracując metodą odwróconej klasy, będą mogli na lekcji rozważyć więcej sposobów zbierania, przedstawiania i interpretowania danych statystycznych.