Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Równanie okręgu, do którego należą dane punkty

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy.

VIII. Planimetria. Uczeń:

  1. wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa.

IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Uczeń:

  1. rozpoznaje wzajemne położenie prostych na płaszczyźnie na podstawie ich równań, w tym znajduje wspólny punkt dwóch prostych, jeśli taki istnieje,

  2. posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu,

  3. oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych,

  4. posługuje się równaniem okręgu x-a2+x-b2=r2.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rysuje okrąg o danym równaniu,

  • sprawdza analitycznie czy dany punkt należy do okręgu,

  • znajduje współrzędne środka okręgu i jego promień,

  • oblicza odległość między punktami o danych współrzędnych,

  • rysuje prostą o danym równaniu,

  • wyznacza równanie prostej spełniającej dane warunki,

  • wykonuje konstrukcję symetralnej odcinka,

  • planuje czynności mające doprowadzić do wyznaczenia środka okręgu i jego promienia,

  • kształci umiejętność stosowania metod geometrii analitycznej,

  • z zaangażowaniem rozwiązuje zadania posługując się poznanymi twierdzeniami i definicjami,

  • analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka z wykorzystaniem animacji i ćwiczeń interaktywnych,

  • pokaz multimedialny,

  • rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • tablica interaktywna/rzutnik multimedialny,

  • e‑podręcznik.

Nauczyciel na poprzednich zajęciach prosi uczniów o przyniesienie przyrządów geometrycznych – cyrkli, linijek oraz arkuszy papieru.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • uczniowie przypominają równanie okręgu,

  • nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  • nauczyciel prezentuje animację,

  • metodą „burzy mózgów” uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela: Jak znaleźć równanie okręgu mając dane współrzędne trzech punktów, które należą do okręgu?”,

  • chętny uczeń rozwiązuje zadanie do samodzielnego rozwiązania z animacji,

  • na tablicy nauczyciel zapisuje kroki konstrukcji środka okręgu gdy dane są trzy punkty niewspółliniowe - informuje, że jest to metoda wyznaczenia środka okręgu opisanego na trójkącie,

  • uczniowie na arkuszach wykonują zadaną konstrukcję, nauczyciel kontroluje pracę uczniów, zwracając uwagę na staranność i poprawność wykonywanych rysunków,

  • po 5 minutach uczniowie łączą się w grupy czteroosobowe i opracowują schemat analitycznego otrzymania współrzędnych środka okręgu – mogą w tym celu skorzystać z tekstu zawartego w sekcji Przeczytaj,

  • przedstawiciel jednej z grup prezentuje schemat na forum klasy,

  • nauczyciel prosi uczniów aby tą metodą rozwiązać wskazane ćwiczenia interaktywne,

  • nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udziela im wskazówek, wyjaśnia wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  • wskazani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych,

  • uczniowie formułują wnioski do zapamiętania – podają algorytmy wyznaczania środka okręgu i jego promienia,

  • uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień,

  • nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

  • Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą przeanalizować treść animacji jako pracę własną przed lekcją.