Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Motyw romantycznej nostalgii w wierszu Cypriana Norwida Moja piosnka [II]
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje wiersz Cypriana Norwida Moja piosnka II w kontekście biograficznym i historycznoliterackim,
wskazuje i nazywa zastosowane przez poetę środki artystycznego wyrazu,
opisuje sposób kreowania sytuacji lirycznej w przytoczonych w e‑materiale wierszach Norwida,
dostrzega podobieństwa i różnice między lirykiem Moja piosnka II a hymnem J. Słowackiego Smutno mi, Boże,
odczytuje treści symboliczne wiersza Moja piosnka II,
analizuje teksty kultury, porównując je z wymową wiersza Norwida,
doskonali umiejętność wyrażania własnych sądów i argumentowania,
doskonali umiejętność dyskusji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Motyw romantycznej nostalgii w wierszu Cypriana Norwida Moja piosnka [II]”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z utworem poetyckim zawartym w e‑materiale: Moja piosnka [II]. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim. Nauczyciel prosi również o wykonanie ćwiczenia nr 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu. Później inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. W jej ramach prosi uczniów o zaprezentowanie efektów ich pracy przed lekcją. Wskazane przez nauczyciela osoby odpowiadają na pytania dotyczące sytuacji lirycznej w wierszu Moja piosnka [II]. Następnie nauczyciel proponuje wspólne wysłuchanie interpretacji wiersza zamieszczonej w e‑materiale.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, aby indywidualnie wykonali drugą część ćw. 1 z Linii chronologicznej: Zwróć uwagę na uczucia wyeksponowane w utworze. Wynotuj cechy modlitwy poetyckiej, które występują w wierszu. Następnie wybrani uczniowie prezentują efekty swojej pracy, a nauczyciel i pozostali uczniowie je weryfikują.
Uczniowie, w parach, przechodzą do ćw. 2 z Linii chronologicznej, a po jego wykonaniu porównują swoje odpowiedzi z sąsiednimi parami.
W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie indywidualnie wykonują ćw. 1, 3, 4, 5 z sekcji „Sprawdź się”, starając się to zrobić w jak najkrótszym czasie. Nauczyciel weryfikuje efekty ich pracy. Następnie wyświetla na tablicy interaktywnej galerię obrazów z ćw. 6, a uczniowie podczas wspólnej dyskusji wykonują polecenie z tego ćwiczenia.
Ostatnie ćwiczenie w tej części lekcji, ćw. 7, uczniowie wykonują ponownie w parach, a następnie wybrane osoby przedstawiają ustalone w zespołach odpowiedzi. Nauczyciel ocenia je.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np. Czy podmiot liryczny wiersza Norwida ulega romantycznej nostalgii? W jaki sposób ujęcie Norwida różni się od innych romantycznych realizacji tego motywu? Czy romantyczny sposób pojmowania obowiązków wobec ojczyzny wpisuje się we współczesny polski system wartości?
Praca domowa:
Praca domowa jest nawiązaniem do dyskusji podsumowującej lekcję. Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z tekstem Marii Janion Zmierzch paradygmatu i wykonanie ćw. 8 z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Anna Pilch, Hermeneutyka jako metoda interpretowania tekstów poetyckich, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Magdalena Siwiec, O Norwidzie komparatystycznie, Kraków 2019.
Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, tom 1 i 2, praca zbiorowa, Warszawa 1984.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Linia chronologiczna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.