Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Piotr Obolewicz

Przedmiot: Język polski

Temat: Motyw romantycznej nostalgii w wierszu Cypriana Norwida Moja piosnka [II]

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • interpretuje wiersz Cypriana Norwida Moja piosnka II w kontekście biograficznym i historycznoliterackim,

  • wskazuje i nazywa zastosowane przez poetę środki artystycznego wyrazu,

  • opisuje sposób kreowania sytuacji lirycznej w przytoczonych w e‑materiale wierszach Norwida,

  • dostrzega podobieństwa i różnice między lirykiem Moja piosnka II a hymnem J. Słowackiego Smutno mi, Boże,

  • odczytuje treści symboliczne wiersza Moja piosnka II,

  • analizuje teksty kultury, porównując je z wymową wiersza Norwida,

  • doskonali umiejętność wyrażania własnych sądów i argumentowania,

  • doskonali umiejętność dyskusji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Motyw romantycznej nostalgii w wierszu Cypriana Norwida Moja piosnka [II]”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z utworem poetyckim zawartym w e‑materiale: Moja piosnka [II]. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim. Nauczyciel prosi również o wykonanie ćwiczenia nr 2 z sekcji „Sprawdź się”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu. Później inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. W jej ramach prosi uczniów o zaprezentowanie efektów ich pracy przed lekcją. Wskazane przez nauczyciela osoby odpowiadają na pytania dotyczące sytuacji lirycznej w wierszu Moja piosnka [II]. Następnie nauczyciel proponuje wspólne wysłuchanie interpretacji wiersza zamieszczonej w e‑materiale.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby indywidualnie wykonali drugą część ćw. 1 z Linii chronologicznej: Zwróć uwagę na uczucia wyeksponowane w utworze. Wynotuj cechy modlitwy poetyckiej, które występują w wierszu. Następnie wybrani uczniowie prezentują efekty swojej pracy, a nauczyciel i pozostali uczniowie je weryfikują.
    Uczniowie, w parach, przechodzą do ćw. 2 z Linii chronologicznej, a po jego wykonaniu porównują swoje odpowiedzi z sąsiednimi parami.
    W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie indywidualnie wykonują ćw. 1, 3, 4, 5 z sekcji „Sprawdź się”, starając się to zrobić w jak najkrótszym czasie. Nauczyciel weryfikuje efekty ich pracy. Następnie wyświetla na tablicy interaktywnej galerię obrazów z ćw. 6, a uczniowie podczas wspólnej dyskusji wykonują polecenie z tego ćwiczenia.
    Ostatnie ćwiczenie w tej części lekcji, ćw. 7, uczniowie wykonują ponownie w parach, a następnie wybrane osoby przedstawiają ustalone w zespołach odpowiedzi. Nauczyciel ocenia je.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np. Czy podmiot liryczny wiersza Norwida ulega romantycznej nostalgii? W jaki sposób ujęcie Norwida różni się od innych romantycznych realizacji tego motywu? Czy romantyczny sposób pojmowania obowiązków wobec ojczyzny wpisuje się we współczesny polski system wartości?

Praca domowa:

  1. Praca domowa jest nawiązaniem do dyskusji podsumowującej lekcję. Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z tekstem Marii Janion Zmierzch paradygmatu i wykonanie ćw. 8 z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

  • Anna Pilch, Hermeneutyka jako metoda interpretowania tekstów poetyckich, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.

  • Magdalena Siwiec, O Norwidzie komparatystycznie, Kraków 2019.

  • Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, tom 1 i 2, praca zbiorowa, Warszawa 1984.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Linia chronologiczna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.