Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz

Autor

Learnetic

Temat zajęć

Niemcy pod rządami Hitlera. Jak powstaje wykluczenie?

Grupa docelowa

szkoła podstawowa, klasa 7/ szkoła ponadgimnazjalna, klasa 1

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń charakteryzuje politykę społeczną Niemiec pod koniec lat dwudziestych oraz w latach trzydziestych XX wieku.

Kształtowane kompetencje ogólne:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

  • charakteryzuje mechanizm dyskryminacji na podstawie ćwiczenia Jane Eliot niebieskoocy – brązowoocy,

  • wyjaśnia, czym jest wykluczenie społeczne i w jaki sposób się ono przejawia,

  • wymienia podstawowe założenia programu NSDAP,

  • dostrzega zależność pomiędzy wielkim kryzysem a dojściem Hitlera do władzy,

  • omawia politykę Hitlera po objęciu władzy w 1933 roku,

  • opisuje politykę dyskryminacyjną prowadzoną wobec Żydów,

  • wyjaśnia, czym były i jaki miały cel ustawy norymberskie,

  • wyjaśnia określenie noc kryształowa.

Metody/techniki kształcenia:

  • metody programowane: z wykorzystaniem e‑podręcznika, z użyciem multimediów;

  • metody problemowe: aktywizujące: mapa myśli, burza mózgów;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, praca z tekstem, praca z materiałem źródłowym;

  • metody podające: rozmowa nauczająca

    .

Formy organizacji pracy

  • indywidualna

  • zbiorowa

  • grupowa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

Czynności organizacyjne. Nauczyciel podaje temat i omawia cel lekcji, którym jest zapoznanie uczniów z polityką społeczną Niemiec pod koniec lat dwudziestych oraz w latach trzydziestych XX wieku.

Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, co to jest totalitaryzm; inicjuje burzę mózgów i zapisuje na tablicy skojarzenia uczniów, następnie wspólnie tworzą definicję totalitaryzmu. Uczniowie sprawdzają, czy ich definicja jest zgodna z definicją w Słowniczku i omawiają ewentualne różnice.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel pyta uczniów, czy ktoś z nich wcześniej słyszał o filmie lub o ćwiczeniu niebieskoocy – brązowoocy, prosi o wyszukanie informacji na temat filmu oraz Jane Elliott w internecie.

Uczniowie dzielą się zdobytymi informacjami. Nauczyciel pyta uczniów, czy domyślają się jaki związek ma ten film z tematem dzisiejszej lekcji? Zwraca uwagę, że pierwsza część filmu, który obejrzą poświęcona jest wykluczeniu społecznemu i mechanizmom, które do niego prowadzą. Nauczyciel prosi uczniów, aby w trakcie oglądania pierwszej części zwrócili uwagę na to, czym jest wykluczenie społeczne i w jakich sytuacjach mogą się z nim spotykać.

Uczniowie oglądają pierwszą część filmu, do słów Ani: […] nie tylko w czasie wojny. Antysemityzm w Niemczech zaczął się dużo wcześniej. (scena 11)

Po projekcji filmu nauczyciel prosi uczniów o wyrażenie opinii na temat ćwiczenia niebieskoocybrązowoocy. Prosi, aby opowiedzieli o emocjach, jakie towarzyszyły oglądaniu filmu. Pyta, jakie wrażenie zrobiła na nich informacja, że w klasie wybiera się grupę uczniów, która będzie odtąd dyskryminowana.

Nauczyciel pyta, jakie przykłady dyskryminacji i wykluczenia społecznego uczniowie znają – zadaniem nauczyciela jest takie pokierowanie rozmową, aby uczniowie zauważyli, że wykluczenie może mieć charakter wielowymiarowy i może dotyczyć różnych dziedzin życia: edukacji, gospodarki, kultury, polityki. Może mieć charakter braku dostępu do usług medycznych i społecznych. Może też być wynikiem ograniczenia praw obywatelskich. W trakcie rozmowy z uczniami nauczyciel rysuje na tablicy mapę myśli, na której kolejno zapisuje przykłady i dziedziny, których może dotyczyć wykluczenie.

Następnie uczniowie oglądają drugą część filmu. Przed projekcja nauczciel poleca uczniom aby postarali się zapamiętać w jaki sposób dyskryminowano Żydów, jak wykluczano ich ze społeczności niemieckiej w dwudziestoleciu międzywojennym.

Po projekcji nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali, które z przejawów dyskryminacji, widocznych na mapie myśli dotknęły Żydów w Niemczech w latach trzydziestych XX wieku.

Następnie prosi o rozwiązanie interaktywnych zadań multimedialnych oznaczonych numerami 1–4. Wspólnie z uczniami odczytuje tekst źródłowy w ćwiczeniu nr 1; tłumaczy, że jest to fragment ustaw norymberskich nazywanych ustawami o ochronie krwi i czci.

Po rozwiązaniu zadań uczniowie omawiają je wspólnie z nauczycielem.

Nauczyciel, wykorzystując wykresy z ćwiczenia nr 3, w krótkim podsumowaniu omawia, w jaki sposób naziści doszli do władzy; wymienia czynniki, które miały decydujące znaczenie dla tego procesu.

Faza podsumowująca:

W ramach podsumowania uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne oznaczone numerami 5–10, następnie omawiają je wspólnie z nauczycielem. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości. Następnie inicjuje pogadankę z wykorzystaniem strony Podsumowanie –uczniowie formułują wnioski z lekcji oraz oceniają, w jakim stopniu poszerzyli swoje wiadomości dotyczące polityki niemieckiej względem Żydów w dwudziestoleciu międzywojennym.

1

Praca domowa

Sprawdź znaczenie terminu Holokaust; dowiedz się, w jakim kontekście jest najczęściej używane. Wykorzystaj do tego różne źródła informacji.

mdf926bb157e6bad1_1519378789093_0

Metryczka

Tytuł

Niemcy pod rządami Hitlera. Jak powstaje wykluczenie?

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego w‑materiał się odnosi

W cieniu Hitlera i Stalina

Przedmiot

historia

Etap edukacyjny

szkoła podstawowa, szkoła ponadpodstawowa

Podstawa programowa

27. Polska w okresie II wojnie światowej. Uczeń:

2) podaje charakterystyczne cechy polityki Stalina i Hitlera wobec własnych społeczeństw i państw podbitych;

Nowa podstawa programowa

XXVII. Europa i świat po I wojnie światowej .Uczeń:

3) charakteryzuje oblicza totalitaryzmu (włoskiego faszyzmu, niemieckiego narodowegosocjalizmu, systemu sowieckiego): ideologię i praktykę.

Kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym,

6) kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • odpowiada na pytania postawione do filmu;

  • przedstawia własne stanowisko i próbuje je uzasadnić;

  • stawia pytania dotyczące przyczyn i skutków analizowanych wydarzeń historycznych i współczesnych.