Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Sylwia Brawata
Przedmiot: biologia
Temat: Szczepionki i surowice
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne
Uczeń:
porównuje skład i sposób działania szczepionki i surowicy;
określa znaczenie szczepień dla zdrowia człowieka;
ocenia pseudonaukowe treści dotyczące szczepień ochronnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze A3, flamastry, kredki.
Przed lekcją:
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy: zwolenników i przeciwników szczepionek. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treścią e‑materiału oraz artykułem pt. Opinie rodziców na temat szczepień ochronnych u dzieci (zob. materiały pomocnicze). Uczniowie na podstawie artykułu pt. Opinie rodziców na temat szczepień ochronnych u dzieci przygotowują argumenty za i przeciw szczepionkom, w zależności od tego, do której grupy przynależą.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel, odwołując się do wiedzy uczniów, zdobytej na wcześniejszych lekcjach oraz w trakcie samodzielnych przygotowań do zajęć, zadaje pytania:
Co oznaczają pojęcia: patogen, antygen, przeciwciało, pamięć immunologiczna, odpowiedź immunologiczna?
Co nazywamy odpornością?
Jakie rodzaje odporności wyróżniamy?
Co to jest szczepionka? W jaki sposób stymuluje układ odpornościowy do indukcji swoistej odpowiedzi immunologicznej?
Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat szczepień, do której uczniowie mieli się przygotować w domu, zadając pytanie: „Czy szczepienia dzieci odgrywają istotną rolę w ochronie całego społeczeństwa?”. Następnie moderuje przebieg dyskusji w taki sposób, żeby wybrzmiały argumenty obu stron.
Wskazany uczeń podsumowuje dyskusję.
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Informuje, że każda grupa będzie pracować przy oddzielnym stanowisku, wykonując inne zadanie:
grupa I: na podstawie fragmentu „Pierwsze szczepienia ochronne” zamieszczonego w sekcji „Przeczytaj” stworzy notatkę do doniesień prasowych, tzw. breaking news, przedstawiającą eksperyment Edwarda Jennera;
grupa II: na podstawie fragmentu „Szczepionka a surowica” zamieszczonego w sekcji „Przeczytaj” zdefiniuje pojęcia szczepionki i surowicy;
grupa III: korzystając z grafiki interaktywnej zamieszczonej w sekcji „Grafika interaktywna”, przygotuje tabelę porównującą skład szczepionki i surowicy oraz na tej podstawie określi cechy właściwe tym preparatom;
grupa IV: przeanalizuje grafiki interaktywne poświęcone działaniu szczepionki i surowicy (zamieszczone w sekcji „Grafika interaktywna”), wykona polecenie nr 2 (polegające na ocenie skuteczności szczepionki w porównaniu z surowicą), a następnie stworzy mapę pojęć poświęconą temu zagadnieniu.
Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują wyniki pracy. Nauczyciel koryguje błędy, wyjaśnia wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 6 (sprawdzające wiedzę o antygenach w szczepionkach) oraz 7 i 8 (dotyczące oceny słuszności wykonywania szczepień).
Ochotnicy odpowiadają na pytania podsumowujące lekcję:
Co to jest szczepionka?
Jaki jest jej skład?
Jak działają szczepionki?
Co to jest surowica?
Jaki jest jej skład?
Jak działają surowice?
Jakie znaczenie mają szczepienia dla zdrowia człowieka, a jakie surowice?
Który z preparatów jest bardziej skuteczny?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne od 1 do 5, utrwalające wiedzę o szczepionkach i surowicach.
Materiały pomocnicze:
Katarzyna Gawlik, Renata Łukasik, Wioletta Waksmańska, Halina Woś, Opinie rodziców na temat szczepień ochronnych u dzieci, [w:] „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu” 2014, t. 20, nr 4, s. 360–364 (dostępny na portalu www.monz.pl).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji.