Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Jak wyznaczyć równanie asymptoty?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy. Zakres rozszerzony.

Uczeń:

1) oblicza granice funkcji (w tym jednostronne).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna definicje asymptot wykresu funkcji;

  • zna twierdzenia umożliwiające wyliczenie równań asymptot wykresu funkcji;

  • podaje równania asymptot wykresu funkcji;

  • oblicza granice funkcji w nieskończoności i w punkcie, korzystając z poznanych własności o granicach;

  • analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania;

  • przedstawia pełny tok rozwiązania zadania wraz z uzasadnieniem.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • konkurs zadaniowy,

  • burza mózgów,

  • pokaz multimedialny.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu,

  • tablica interaktywna/rzutnik multimedialny,

  • e–podręcznik.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel informuje, że lekcja będzie przeprowadzona metodą konkursu.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel podaje zasady konkursu i rozpoczyna konkurs.

  2. Nauczyciel wyłania dwie grupy konkursowe.

  3. Nauczyciel rozdaje zestawy zadań drużynom oraz pozostałym uczniom klasy.

  4. Zestawy zawierają zadania o różnym poziomie trudności – przy wyborze zadań nauczyciel może skorzystać z przykładów z sekcji „Przeczytaj” i zadań zawartych w filmach samouczkach tematów wymienionych w materiałach pomocniczych.

  5. Obie drużyny rozwiązują te same zadania.

  6. Uczniowie z drużyn przez 10 minut rozwiązują zadania wg wybranej przez siebie strategii a pozostali uczniowie rozwiązują je w zeszycie.

  7. Uczniowie w drużynach współpracują ze sobą przy rozwiązywaniu zadań.

  8. Rozwiązując zadania, uczniowie mogą skorzystać z materiałów pomocniczych zawartych w multimedium.

  9. Uczniowie z drużyn wybierają nr zadania do rozwiązania przez przeciwników.

  10. Wyznaczona przez drużynę osoba rozwiązuje zadanie na tablicy, pozostali z drużyny mu pomagają.

  11. Za poprawne rozwiązanie zadania drużyna otrzymuje określoną liczba punktów.

  12. Pozostali uczniowie obserwują przebieg konkursu oraz rozwiązują zadania w przypadku, gdy żadna z drużyn go nie rozwiązała.

  13. Każda drużyna rozwiązuje ilość zadań określoną przez nauczyciela.

  14. Nauczyciel czuwa nad sprawnym przebiegiem konkursu, bierze udział w pracach jury.

  15. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek i zwracając uwagę na staranność zapisów na tablicy.

Faza podsumowująca:

  1. Podsumowanie wyników konkursu i wyłonienie zwycięskiej drużyny.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wykres funkcji

Wskazówki metodyczne:

Materiały zawarte w filmie samouczku mogą być wykorzystane do przygotowania konkursu.