Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Jak wyznaczyć równanie asymptoty?
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy. Zakres rozszerzony.
Uczeń:
1) oblicza granice funkcji (w tym jednostronne).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna definicje asymptot wykresu funkcji;
zna twierdzenia umożliwiające wyliczenie równań asymptot wykresu funkcji;
podaje równania asymptot wykresu funkcji;
oblicza granice funkcji w nieskończoności i w punkcie, korzystając z poznanych własności o granicach;
analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania;
przedstawia pełny tok rozwiązania zadania wraz z uzasadnieniem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
konkurs zadaniowy,
burza mózgów,
pokaz multimedialny.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu,
tablica interaktywna/rzutnik multimedialny,
e–podręcznik.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel informuje, że lekcja będzie przeprowadzona metodą konkursu.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel podaje zasady konkursu i rozpoczyna konkurs.
Nauczyciel wyłania dwie grupy konkursowe.
Nauczyciel rozdaje zestawy zadań drużynom oraz pozostałym uczniom klasy.
Zestawy zawierają zadania o różnym poziomie trudności – przy wyborze zadań nauczyciel może skorzystać z przykładów z sekcji „Przeczytaj” i zadań zawartych w filmach samouczkach tematów wymienionych w materiałach pomocniczych.
Obie drużyny rozwiązują te same zadania.
Uczniowie z drużyn przez 10 minut rozwiązują zadania wg wybranej przez siebie strategii a pozostali uczniowie rozwiązują je w zeszycie.
Uczniowie w drużynach współpracują ze sobą przy rozwiązywaniu zadań.
Rozwiązując zadania, uczniowie mogą skorzystać z materiałów pomocniczych zawartych w multimedium.
Uczniowie z drużyn wybierają nr zadania do rozwiązania przez przeciwników.
Wyznaczona przez drużynę osoba rozwiązuje zadanie na tablicy, pozostali z drużyny mu pomagają.
Za poprawne rozwiązanie zadania drużyna otrzymuje określoną liczba punktów.
Pozostali uczniowie obserwują przebieg konkursu oraz rozwiązują zadania w przypadku, gdy żadna z drużyn go nie rozwiązała.
Każda drużyna rozwiązuje ilość zadań określoną przez nauczyciela.
Nauczyciel czuwa nad sprawnym przebiegiem konkursu, bierze udział w pracach jury.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek i zwracając uwagę na staranność zapisów na tablicy.
Faza podsumowująca:
Podsumowanie wyników konkursu i wyłonienie zwycięskiej drużyny.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Materiały zawarte w filmie samouczku mogą być wykorzystane do przygotowania konkursu.