Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przykłady ciągów liczbowych skończonych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VI. Ciągi. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;
5) stosuje wzór na –ty wyraz i na sumę początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa wyrazy danych ciągów liczbowych skończonych
odkrywa własności ciągów liczbowych znanych z historii matematyki
zapisuje wzór ogólny danego ciągu
bazuje na analogiach, tworząc nowe ciągi liczbowe i określając ich własności
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
pytajnik
technika porównań binarnych
analiza morfologiczna
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą pytajnika powtarzają wiadomości na temat ciągów – jeden z uczniów zadaje pytania i wskazuje ucznia, który ma na te pytania odpowiedzieć. Nauczyciel ewentualnie koryguje odpowiedzi.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach techniką porównań binarnych ustalają podobieństwa i różnice między ciągiem skończonym a nieskończonym.
Grupy zapoznają się z materiałami z sekcji „Przeczytaj” i z materiałami zawartymi w „Prezentacja multimedialna”.
Uczniowie pracują w grupach metodą analizy morfologicznej – formułują wzorcowe problemy dotyczące ciągów skończonych (np. czy w każdym przypadku można zapisać wzór ogólny ciągu).
Następnie opracowują modelowy sposób rozwiązania problemu. W końcowej fazie rozszerzają problem, poszukując nowych rozwiązań i możliwości.Prezentacja pracy grup – wspólne zapisanie problemów związanych z ciągami i modelowe (jeśli to możliwe) ich rozwiązanie.
Uczniowie w parach wykonują 3 dowolne z zaproponowanych ćwiczeń interaktywnych.
Faza podsumowująca:
Liderzy grup przedstawiają najważniejsze elementy, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.
Materiały pomocnicze:
Pojęcie ciągu. Ciąg jako funkcja zmiennej naturalnej
Wskazówki metodyczne:
Prezentację multimedialną można wykorzystać na zajęciach poświęconych ciągom liczbowym nieskończonym.