Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Krzysztof Lorek

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak definiuje się natężenie prądu elektrycznego?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy oraz rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności;
VII. Prąd elektryczny. Uczeń:
1) posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego oraz mocy wraz z ich jednostkami;
Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności;
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
2) posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego oraz mocy wraz z ich jednostkami.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. rozróżnia przepływ prądu i przepływ elektronów.

  2. definiuje natężenie prądu.

  3. wykorzystuje pojęcie natężenia prądu do obliczeń dotyczących przepływu ładunków w przewodach.

  4. podaje rzędy wielkości natężeń prądu spotykanych w codziennych okolicznościach.

Strategie i metody nauczania:

Blended‑learning

Formy zajęć:

- burza mózgów,
- samodzielne rozwiązywanie zadań,
- wykład.

Środki dydaktyczne:

Film samouczek

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Na poprzedniej lekcji nauczyciel zadaje do domu obejrzenie filmu samouczka, oraz zadanie 3 do rozwiązania w oparciu o ten film.

  • Nauczyciel przypomina pojęcia prądu elektrycznego i nośników ładunku i dokonuje wprowadzenia, na podstawie części I tego e‑materiału.

Faza realizacyjna:

  • Z pomocą uczniów i nawiązując do filmu samouczka, nauczyciel formułuje notatkę, dotyczącą definicji natężenia prądu.

  • Nauczyciel rozwiązuje z uczniami przy tablicy lub zadaje im do samodzielnego rozwiązania na lekcji kolejno zadania: 1, 4, 6 i 7.

  • W przypadku rozwiązywania przy tablicy, po każdym zadaniu, nauczyciel nawiązuje do treści zawartych w odpowiedziach i uzupełnieniach do zadań zawartych w tym e‑materiale.

  • W przypadku samodzielnego rozwiązywania zadań przez uczniów, nauczyciel wspólnie z uczniami omawia w razie potrzeby zadania z uwzględnieniem treści omawianych w uzupełnieniach.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przypomina definicję natężenia prądu i wspólnie z uczniami przypomina najważniejsze elementy uzupełnień i w razie potrzeby formułuje notatkę.

Praca domowa:

Zadanie 5 i 8 (w oparciu o zadanie 7).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film może być przedstawiony na początku lekcji; zaleca się wtedy, by nauczyciel był przygotowany do skomentowania treści filmu.