Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Apoteoza młodości w Odzie do młodości Adama Mickiewicza
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
opisuje podłoże i sens sporu ideowego między racjonalistami a romantykami,
interpretuje Odę do młodości A. Mickiewicza,
określa funkcję zastosowanych przez poetę środków artystycznego wyrazu,
wskazuje nawiązania do Mickiewiczowskiej Ody... w wierszu Marii Konopnickiej Nasi wodze,
decyduje, czy Odę do młodości można uznać za manifest polityczny, czy ideowy,
formułuje argumenty w dyskusji pod hasłem: czyja wizja świata - przedstawicielami oświecenia czy romantyzmu - jest słuszna?
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Apoteoza młodości w Odzie do młodości Adama Mickiewicza”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z utworem poetyckim zawartym w e‑materiale: Oda do młodości. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim. Nauczyciel prosi również o wykonanie ćwiczenia nr 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie zapoznają się także przed lekcją z informacjami zawartymi w bloku tekstowym e‑materiału.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prezentuje uczniom interpretację Ody do młodości w wykonaniu studentów PWST w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Prosi uczniów o komentarz do tego wykonania i wskazanie fragmentów, które zostały szczególnie mocno zaakcentowane przez wykonawców. Pyta, czy studencka interpretacja oddaje charakter i nastrój ody Mickiewicza. Uczniowie notują cytaty z Ody do młodości, które zapamiętali podczas słuchania.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczestników zajęć na dwie grupy. Pierwsza to przedstawiciele oświecenia, druga - romantycy. Prosi, by uczniowie, w ramach krótkiej burzy mózgów, przygotowali argumenty, którymi posłużą się w dyskusji z przedstawicielami przeciwnej grupy. Następnie wybiera trzech reprezentantów każdej z grup i poleca, by rozpoczęli dyskusję pod hasłem: czyja wizja świata - starych czy młodych - jest słuszna? Dyskusja nie powinna trwać dłużej niż 7 minut. Pozostali uczniowie mogą wspierać przedstawicieli swojego zespołu. Podsumowaniem dyskusji mogą być odpowiedzi na pytania zawarte w ćw. 3 i 5 w sekcji Sprawdź się.
W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie indywidualnie rozwiązują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia. Wybrane osoby przedstawiają efekty swojej pracy, a nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące lekcję, np.: Czy Odę do młodości można uznać za manifest ideowy, czy raczej polityczny? Co na to wskazuje?
Praca domowa:
W ramach zadania domowego uczniowie wykonują ćw. 8 z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Oda do młodości w wykonaniu studentów IV roku PWST WTT w ramach intensywnych zajęć techniki wymowy.
Maria Prussak, „Kto napisał „Odę do młodości”?”, „Teksty Drugie” 1998, nr 5.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.