Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Apoteoza młodości w Odzie do młodości Adama Mickiewicza

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
7) rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym; odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
Lektura obowiązkowa
19) Adam Mickiewicz, Oda do młodości; wybrane ballady, w tym Romantyczność; wybrane sonety z cyklu Sonety krymskie oraz inne wiersze; Konrad Wallenrod; Dziady cz. III;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
12) rozumie pojęcie aluzji literackiej, rozpoznaje aluzje w utworach i określa ich znaczenie w interpretacji utworów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • opisuje podłoże i sens sporu ideowego między racjonalistami a romantykami,

  • interpretuje Odę do młodości A. Mickiewicza,

  • określa funkcję zastosowanych przez poetę środków artystycznego wyrazu,

  • wskazuje nawiązania do Mickiewiczowskiej Ody... w wierszu Marii Konopnickiej Nasi wodze,

  • decyduje, czy Odę do młodości można uznać za manifest polityczny, czy ideowy,

  • formułuje argumenty w dyskusji pod hasłem: czyja wizja świata - przedstawicielami oświecenia czy romantyzmu - jest słuszna?

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Apoteoza młodości w Odzie do młodości Adama Mickiewicza”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z utworem poetyckim zawartym w e‑materiale: Oda do młodości. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim. Nauczyciel prosi również o wykonanie ćwiczenia nr 2 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Uczniowie zapoznają się także przed lekcją z informacjami zawartymi w bloku tekstowym e‑materiału.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prezentuje uczniom interpretację Ody do młodości w wykonaniu studentów PWST w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Prosi uczniów o komentarz do tego wykonania i wskazanie fragmentów, które zostały szczególnie mocno zaakcentowane przez wykonawców. Pyta, czy studencka interpretacja oddaje charakter i nastrój ody Mickiewicza. Uczniowie notują cytaty z Ody do młodości, które zapamiętali podczas słuchania.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczestników zajęć na dwie grupy. Pierwsza to przedstawiciele oświecenia, druga - romantycy. Prosi, by uczniowie, w ramach krótkiej burzy mózgów, przygotowali argumenty, którymi posłużą się w dyskusji z przedstawicielami przeciwnej grupy. Następnie wybiera trzech reprezentantów każdej z grup i poleca, by rozpoczęli dyskusję pod hasłem: czyja wizja świata - starych czy młodych - jest słuszna? Dyskusja nie powinna trwać dłużej niż 7 minut. Pozostali uczniowie mogą wspierać przedstawicieli swojego zespołu. Podsumowaniem dyskusji mogą być odpowiedzi na pytania zawarte w ćw. 3 i 5 w sekcji Sprawdź się.

  2. W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie indywidualnie rozwiązują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia. Wybrane osoby przedstawiają efekty swojej pracy, a nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
    Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące lekcję, np.: Czy Odę do młodości można uznać za manifest ideowy, czy raczej polityczny? Co na to wskazuje?

Praca domowa:

  1. W ramach zadania domowego uczniowie wykonują ćw. 8 z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

  • Oda do młodości w wykonaniu studentów IV roku PWST WTT w ramach intensywnych zajęć techniki wymowy.

  • Maria Prussak, „Kto napisał „Odę do młodości”?”, „Teksty Drugie” 1998, nr 5.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.