Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorki: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch

Przedmiot: Język polski

Temat: Motyw snu w poezji barokowej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
Lektura obowiązkowa
13) wybrane wiersze następujących poetów:Daniel Naborowski, Jan Andrzej Morsztyn, Mikołaj Sęp‑Szarzyński;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • interpretuje wskazane fragmenty utworów Zbigniewa Morsztyna, aby dostrzec związki między motywami snu i niewoli,

  • charakteryzuje przedstawione w wierszach Zbigniewa Morsztyna relacje między ciałem a duszą, uwzględniając obecność w tych utworach motywu snu,

  • wyjaśnia, na czym polega podobieństwo w postrzeganiu życia ludzkiego w filozofii Blaise’a Pascala oraz w utworach Zbigniewa Morsztyna.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Motyw snu w poezji barokowej”. Następnie prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z umieszczonymi w e‑materiale utworami Zbigniewa Morsztyna. Uczniowie powinni wiersze przeczytać i przygotować się do ich omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić teksty w kontekstach, np. biograficznym i/lub historycznoliterackim.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy rzeczownik „sen”. Uczniowie dopisują inne wyrazy utworzone od tego słowa. Mówią również o tym, jak rozumieją ten wyraz dosłownie, a jak przenośnie. Powstają schematy, które nauczyciel komentuje.
    Nauczyciel rozdaje kartki z tekstem, w którym znajdują się luki. Uczniowie uzupełniają je, zachowując porządek gramatyczny i sens merytoryczny wypowiedzi. Po wykonaniu ćwiczenia zamieniają się kartkami i dopisują do wypowiedzi synonimy do wyrazów zapisanych w lukach. Porównują zróżnicowanie leksykalne polszczyzny.
    Kiedy śpię, to ………………...
    We śnie przeżywam ………….
    Ze snu wynika ………………..
    Śniąc, ludzie ………………….
    Śnienie jest …………………..

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z umieszczoną w e‑materiałach prezentacją multimedialną i wykonują dołączone do niej polecenia:
    - redagują notatkę na temat źródeł, z których skorzystał polski poeta – Szymon Zimorowic w utworze Ośmnasty. Bineda,
    - własnymi słowami opisują przestrzeń, w której znajdował się sen ukazany w wierszu Zimorowica.

  2. Uczestnicy zajęć udzielają odpowiedzi na pytanie: jaka jest relacja między duszą a ciałem ukazana przez Zbigniewa Morsztyna w wierszu Pieśń wyrażająca w sobie wszelkie sposoby życia...? Opisują tę relację w krótkiej wypowiedzi, przywołując stosowny cytat z wiersza.
    Następnie analizują funkcjonowanie motywu snu. Odpowiedź uzasadniają, odwołując się do dwóch znaczeń motywu snu.

  3. Uczniowie wykonują samodzielnie wskazane przez nauczyciela ćwiczenia umieszczone w e‑materiale. Następnie wybrane osoby prezentują swoje odpowiedzi do ćwiczeń i komentują je. Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie, w jakim celu zostały w wierszach wykorzystane inne niż sen motywy kulturowe.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie formułują odpowiedź na pytania: co budzi w człowieku doby baroku niepewność, poczucie zagrożenia? Jakie znaczenie w kontekście tych uczuć ma sen?
    Interpretują cytat: Żyję, czy‑m w śmierci położony cieniu?/Przez sen, czy ze mną na jawie się dzieje?

  2. Uczestnicy zajęć zapoznają się z umieszczonym w e‑materiale fragmentem Myśli Blaise'a Pascala i redagują krótką wypowiedź, w której wyjaśniają, czy filozoficzna wymowa utworów Zbigniewa Morsztyna wiąże się z przekonaniami Pascala na temat ludzkiego życia.

Praca domowa:

  1. Nauczyciel formułuje polecenie pracy domowej:
    Na podstawie znanych ci utworów Morsztyna napisz wypracowanie na temat: O czym śnią bohaterowie wierszy Zbigniewa Morsztyna?

Materiały pomocnicze:

  • Janusz Pelc, Zbigniew Morsztyn na tle poezji polskiej XVII wieku, Warszawa 1973.

  • Czesław Hernas, Barok, Warszawa 1973.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.