Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wariancja
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka. Zakres podstawowy.
Uczeń:
3) oblicza średnią arytmetyczną i średnią ważoną, znajduje medianę i dominantę;
4) oblicza odchylenie standardowe zestawu danych (także w przypadku danych odpowiednio pogrupowanych), interpretuje ten parametr dla danych empirycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza rozstęp, odchylenie od średniej, odchylenie przeciętne i wariancję zestawu danych
interpretuje i operuje informacjami przedstawionymi za pomocą tekstu lub tabeli
dobiera odpowiedni model matematyczny do sytuacji z kontekstem realistycznym
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
puzzle eksperckie
kot i mysz
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają poznane miary tendencji centralnej.
Nauczyciel przedstawia dwa zestawy danych (np. 10, 10, 10 i 1, 10, 19), których średnia arytmetyczna i mediana są takie same.
Dyskusja – czy miary tendencji centralnej dobrze opiszą rozrzut danych.Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, proponuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach metodą puzzli eksperckich. Poproszeni o to kilka dni wcześniej uczniowie, przygotowali materiały dotyczące istoty i sposobu obliczania rozstępu, odchylenia od średniej, odchylenia przeciętego i wariancji. Ich zadaniem jest przekazanie zdobytych informacji grupom, tak aby każdy uczeń potrafił obliczyć dane wielkości.
Uczniowie w parach zapoznają się z galerią zdjęć interaktywnych, a następnie metodą kot i mysz rozwiązują proponowane w materiale ćwiczenia interaktywne. Przy czym mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot, sprawdza ich poprawność – po 2 nieudanych próbach – kot „łapie mysz”, która wypada z gry. Aby gra toczyła się dalej – teraz mysz staje się kotem i procedura się powtarza.
Faza podsumowująca:
Podsumowaniem zajęć jest dyskusja – czy poznane miary rozproszenia dobrze charakteryzują zebrane dane – co pomaga, a czego brakuje do dobrej interpretacji danych.
Uczniowie – eksperci opowiadają o pracy grup, dzielą się swoimi spostrzeżeniami, zwracają uwagę na mocne i słabe strony pracy.
Uczniowie dokonują oceny koleżeńskiej partnerów z zabawy – kot i mysz.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie poszukali w dostępnych źródłach informacji innego, niż poznany na zajęciach, wzoru na wariancję i udowodnili go.
Materiały pomocnicze:
Miary rozproszeniaMiary rozproszenia
Pojęcie prawdopodobieństwaPojęcie prawdopodobieństwa
Wskazówki metodyczne:
Z galerią zdjęć interaktywnych uczniów mogą zapoznać eksperci, omawiając odpowiednie pojęcia.