Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Elżbieta Kawecka |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak klasyfikujemy przyrządy pomiarowe? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | concept mapping / mind mapping – tworzenie i wykorzystywanie map pojęciowych / map myśli |
Metody nauczania: | - rozwiazywanie problemów, |
Formy zajęć: | - praca w parach. |
Środki dydaktyczne: | mapa pojęciowa „Jak klasyfikujemy przyrządy pomiarowe?”, zestaw zadań interaktywnych |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Jakie przyrządy pomiarowe stosuje się do pomiaru wielkości fizycznych?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Zaciekawienie: Pogadanka ilustrująca różne zastosowania przyrządu do pomiaru ciśnienia. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy: | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 2‑osobowe (na przykład metodą losowania) i omawia sposób pracy z mapą pojęciową. Praca w parach: | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w parach przeprowadzają dyskusję podsumowującą w oparciu o rozwiązanie zadań interaktywnych nr: 2, 4 i 7. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, wspiera w realizacji zadania. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań interaktywnych nr: 5, 6 i 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Mapę pojęciową można wykorzystać podczas lekcji tak, jak opisano w scenariuszu. Może być też samodzielnie wykorzystana przez uczniów po lekcji do przypomnienia, powtórzenia klasyfikacji przyrządów pomiarowych. |