Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Elżbieta Kawecka

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak klasyfikujemy przyrządy pomiarowe?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
Zakres podstawowy
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość. 
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. pozna różne przyrządy pomiarowe i możliwe ich zastosowania.

  2. pozna kryteria klasyfikacji przyrządów pomiarowych.

  3. nauczy się klasyfikować przyrządy pomiarowe według różnych kryteriów.

  4. przeanalizuje i uzupełni mapę pojęciową z klasyfikacją przyrządów pomiarowych.

Strategie nauczania:

concept mapping / mind mapping – tworzenie i wykorzystywanie map pojęciowych / map myśli

Metody nauczania:

- rozwiazywanie problemów,
- dyskusja.

Formy zajęć:

- praca w parach.

Środki dydaktyczne:

mapa pojęciowa „Jak klasyfikujemy przyrządy pomiarowe?”, zestaw zadań interaktywnych

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Jakie przyrządy pomiarowe stosuje się do pomiaru wielkości fizycznych?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie: Pogadanka ilustrująca różne zastosowania przyrządu do pomiaru ciśnienia. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy:
- Jakie znasz przyrządy pomiarowe?
- Jakie przyrządy pomiarowe są używane do monitorowania warunków pogodowych?
- Czym się różnią przyrządy analogowe od cyfrowych?

Faza realizacyjna:

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 2‑osobowe (na przykład metodą losowania) i omawia sposób pracy z mapą pojęciową.

Praca w parach:
- Uczniowie oglądają i bawią się mapą pojęciową z klasyfikacją przyrządów pomiarowych rozwijając kolejne gałęzie. Po rozwinięciu wszystkich gałęzi uzupełniają brakujące nazwy przyrządów korzystając z opisu w części „Przeczytaj”.
- Uczniowie przyporządkowują podane przyrządy pomiarowe do różnych kategorii, tworzą odpowiednie połączenia.
- Rozwiązują zadania interaktywne nr: 1 i 3. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach przeprowadzają dyskusję podsumowującą w oparciu o rozwiązanie zadań interaktywnych nr: 2, 4 i 7. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, wspiera w realizacji zadania.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań interaktywnych nr: 5, 6 i 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Mapę pojęciową można wykorzystać podczas lekcji tak, jak opisano w scenariuszu. Może być też samodzielnie wykorzystana przez uczniów po lekcji do przypomnienia, powtórzenia klasyfikacji przyrządów pomiarowych.