Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Funkcje sztucznych zbiorników wodnych.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

PODSTAWA PROGRAMOWA

IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruchy wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior.
Uczeń: 5) wyjaśnia powstawanie różnych typów jezior na Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • klasyfikuje zbiorniki sztuczne ze względu na pełnione funkcje,

  • określa czynniki wpływające na miejsce lokalizacji sztucznych zbiorników,

  • ocenia wpływ zbiorników sztucznych na środowisko przyrodnicze i gospodarkę.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: pogadanka, burza mózgów, dyskusja, metody operatywne (analiza i interpretacja treści map i tekstu e‑materiału), mapa myśli

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca zbiorowa

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, atlas, mapa fizyczna Polski, mapa fizyczna świata

Materiały pomocnicze

Dawydow L.K., Dmitrijewa A.A., Konkina N.G., Hydrologia ogólna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1979, rozdział Jeziora i zbiorniki.

Desperak J., Balon J., Tablice geograficzne, Świat Książki, Warszawa 2003, s. 372–376.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – krótka pogadanka na temat pochodzenia jezior na świecie.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem Wprowadzenia do e‑materiału.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy – każda grupa otrzymuje polecenie, aby dokonać analizy mapy przedstawiającej lokalizację największych sztucznych zbiorników w Polsce, a następnie znaleźć związki między lokalizacją zbiorników sztucznych a warunkami przyrodniczymi (Polecenie 1 w Przeczytaj).

  • Dyskusja na forum klasy – najdogodniejsze miejsca do budowy sztucznych zbiorników wodnych, określenie prawidłowości w rozmieszczeniu takich zbiorników.

  • Burza mózgów – jakie funkcje spełniają sztuczne zbiorniki wodne? Uczniowie indywidualnie zapisują informacje na karteczkach samoprzylepnych, następnie przyklejają je do tablicy.

  • Nauczyciel wspólnie z uczniami analizuje i grupuje zapisane funkcje na: ochronne, zaopatrujące, przemysłowe, rekreacyjne i turystyczne.

  • Dyskusja na temat funkcji sztucznych zbiorników i ich wpływu na środowisko przyrodnicze i gospodarkę (podczas dyskusji warto przedstawiać zdjęcia sztucznych zbiorników wodnych zawartych w e‑materiale – w Polsce np. Zbiornik Soliński, na świecie np. Zapora Trzech Przełomów).

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby pracując w utworzonych wcześniej grupach, zapoznali się z poleceniem do multimedium bazowego w e‑materiale; następnie grupy tworzą mapę myśli według wytycznych z e‑materiału.

  • Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu uczniowie prezentują na forum klasy swoje mapy myśli.

  • Nauczyciel pomaga w porządkowaniu informacji, w razie potrzeby je uzupełnia.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami - ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Następnie wprowadza uczniów do ćwiczeń zawartych w e‑materiale – uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela polecenia; w razie trudności nauczyciel wspiera, pomaga, wyjaśnia.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe, gdzie można zastosować zdobytą na lekcji wiedzę.

Praca domowa

  • Określ lokalizację (rzeka, kraj) wymienionych poniżej sztucznych zbiorników. Wymień funkcje, które spełniają. Zbiorniki sztuczne: Czorsztyński, Wolta, Nasera, El Mantaro (Guri), Wołgogradzki, Krasnojarski.

  • Zapisz odpowiedź do polecenia 2 z części Przeczytaj.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • Multimedium może zostać wykorzystane w trakcie lekcji dotyczących wpływu człowieka na środowisko (zakres podstawowy XIII. 2 oraz XIV. 8) – sztuczne zbiorniki na obszarze Polski.

  • Multimedium może zostać wykorzystane również do samodzielnego utrwalania wiedzy przez ucznia.