Dla nauczyciela
Autorka: Marzenna Śliwka
Przedmiot: Język polski
Temat: Zgodna niezgodność. Koncept w sztuce i poezji baroku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest koncept.
Wskażesz i omówisz koncepty w barokowych tekstach poetyckich.
Rozpoznasz środki artystyczne w wierszu Jana Andrzeja Morsztyna Do panny i wyjaśnisz ich funkcje.
Określisz związek między barokowymi obrazami a wierszem Jana Andrzeja Morsztyna Niestatek.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
z użyciem e‑podręcznika;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi, by uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem (sekcja: „Przeczytaj”).
Chętny uczeń przygotowuje prezentację multimedialną lub krótki film Eksperymenty Arcimbolda, w którym przedstawi kilkanaście obrazów szesnastowiecznego malarza wraz z podkładem muzycznym.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla film The Life of Death. Po emisji prosi uczniów o podzielenie się wrażeniami. Może zadać pytania pomocnicze, np.: Jakie elementy połączyła ze sobą autorka filmu? Na czym polega ich sprzeczność?
Czy poruszony temat przypomina wam jakieś barokowe idee?Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie, dzielą się spostrzeżeniami. W trakcie rozmowy powinny pojawić się hasła marinizm, koncept.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odwołuje się do zadania wykonanego przez jednego z uczniów i prosi o prezentację Eksperymenty Arcimbolda. W trakcie pokazu uczniowie zapisują swoje wnioski, a następnie dzielą się nimi. Nauczyciel prosi o wskazanie elementów konceptu. Następnie cytuje stwierdzenie Giambattisty Mariniego:
Celem poety jest cudowność. Kto nie potrafi zdumiewać, niechaj idzie do stajni.
Mapa myśli. Na tablicy multimedialnej pojawia się hasło: koncept. Uczniowie dopisują swoje skojarzenia dotyczące pojęcia, np. pomysł, coś, co szokuje, coś zaskakującego, eksperyment, prowokacja, kreatywność itp.
Praca w parach. Uczniowie wykonują polecenie 1. i 2. (sekcja: „Galeria zdjęć interaktywnych”) oraz ćw. 1., 2., 3. (sekcja: „Sprawdź się”).
Praca w grupach. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy i prosi o wykonanie zadań.
I – Przyjrzyjcie się obrazowi Panny dworskie Diego Velázqueza. Przedyskutujcie, jak wygląda wykorzystanie konceptu przez malarza. Wykonajcie ćw. 4. (sekcja: „Sprawdź się”).
II – Zapoznajcie się z tekstem Do panny Jana Andrzeja Morsztyna. Przedyskutujcie, jak poeta wykorzystał koncept. Wykonajcie ćw. 5., 6. (sekcja: „Sprawdź się”).
III – Przeczytajcie wiersz Niestatek Jana Andrzeja Morsztyna i obejrzyjcie galerię reprodukcji. Jak autor wykorzystał koncept? Który z obrazów najbardziej pasuje do tekstu poetyckiego? (ćw. 7., sekcja „Sprawdź się”). Przedyskutujcie problem i uzasadnijcie swoją opinię na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytanie: W jaki sposób barokowi twórcy chcieli wzbudzić u odbiorców szczególne zainteresowanie, wprawić ich w zdumienie? Uczniowie zapisują wnioski w zeszytach.
Przedstawiciele poszczególnych grup dzielą się wnioskami z pracy. Nauczyciel udziela komentarza zwrotnego.
Praca domowa:
Przyjrzyj się jednemu z obrazów Arcimbolda Portret Ewy lub Prawnik i zanotuj swoje wnioski.
Zadanie dodatkowe: Znajdź w internecie przykład dzieła, które zainspirowała twórczość Arcimbolda. Przygotuj krótką prezentację.
Materiały dodatkowe:
- Koncept w kulturze staropolskiej, red. Ludwika Ślęk, Adam Karpiński, Wiesław Pawlak, Lublin 2005. - The Life of Death, film animowany, reż. Marsha Onderstijn, 2015. - Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2004.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.