Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Marzenna Śliwka

Przedmiot: Język polski

Temat: Zgodna niezgodność. Koncept w sztuce i poezji baroku

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
3) rozpoznaje argumentacyjny charakter różnych konstrukcji składniowych i ich funkcje w tekście; wykorzystuje je w budowie własnych wypowiedzi;
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
4) wyjaśnia, w jaki sposób użyte środki retoryczne (np. pytania retoryczne, wyliczenia, wykrzyknienia, paralelizmy, powtórzenia, apostrofy, przerzutnie, inwersje) oddziałują na odbiorcę;
6) rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
1) rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2) porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
Lektura obowiązkowa
13) wybrane wiersze następujących poetów:Daniel Naborowski, Jan Andrzej Morsztyn, Mikołaj Sęp‑Szarzyński;
Zakres rozszerzony
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
8) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego: aliterację, paronomazję, kontaminację, metonimię, synekdochę, synestezję, odmiany inwersji, gradację; określa ich funkcje;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym jest koncept.

  • Wskażesz i omówisz koncepty w barokowych tekstach poetyckich.

  • Rozpoznasz środki artystyczne w wierszu Jana Andrzeja Morsztyna Do panny i wyjaśnisz ich funkcje.

  • Określisz związek między barokowymi obrazami a wierszem Jana Andrzeja Morsztyna Niestatek.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi, by uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem (sekcja: „Przeczytaj”).

  2. Chętny uczeń przygotowuje prezentację multimedialną lub krótki film Eksperymenty Arcimbolda, w którym przedstawi kilkanaście obrazów szesnastowiecznego malarza wraz z podkładem muzycznym.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla film The Life of Death. Po emisji prosi uczniów o podzielenie się wrażeniami. Może zadać pytania pomocnicze, np.: Jakie elementy połączyła ze sobą autorka filmu? Na czym polega ich sprzeczność?
    Czy poruszony temat przypomina wam jakieś barokowe idee?

  2. Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie, dzielą się spostrzeżeniami. W trakcie rozmowy powinny pojawić się hasła marinizm, koncept.

  3. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel odwołuje się do zadania wykonanego przez jednego z uczniów i prosi o prezentację Eksperymenty Arcimbolda. W trakcie pokazu uczniowie zapisują swoje wnioski, a następnie dzielą się nimi. Nauczyciel prosi o wskazanie elementów konceptu. Następnie cytuje stwierdzenie Giambattisty Mariniego: Celem poety jest cudowność. Kto nie potrafi zdumiewać, niechaj idzie do stajni.

  2. Mapa myśli. Na tablicy multimedialnej pojawia się hasło: koncept. Uczniowie dopisują swoje skojarzenia dotyczące pojęcia, np. pomysł, coś, co szokuje, coś zaskakującego, eksperyment, prowokacja, kreatywność itp.

  3. Praca w parach. Uczniowie wykonują polecenie 1. i 2. (sekcja: „Galeria zdjęć interaktywnych”) oraz ćw. 1., 2., 3. (sekcja: „Sprawdź się”).

  4. Praca w grupach. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy i prosi o wykonanie zadań.
    I – Przyjrzyjcie się obrazowi Panny dworskie Diego Velázqueza. Przedyskutujcie, jak wygląda wykorzystanie konceptu przez malarza. Wykonajcie ćw. 4. (sekcja: „Sprawdź się”).
    II – Zapoznajcie się z tekstem Do panny Jana Andrzeja Morsztyna. Przedyskutujcie, jak poeta wykorzystał koncept. Wykonajcie ćw. 5., 6. (sekcja: „Sprawdź się”).
    III – Przeczytajcie wiersz Niestatek Jana Andrzeja Morsztyna i obejrzyjcie galerię reprodukcji. Jak autor wykorzystał koncept? Który z obrazów najbardziej pasuje do tekstu poetyckiego? (ćw. 7., sekcja „Sprawdź się”). Przedyskutujcie problem i uzasadnijcie swoją opinię na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytanie: W jaki sposób barokowi twórcy chcieli wzbudzić u odbiorców szczególne zainteresowanie, wprawić ich w zdumienie? Uczniowie zapisują wnioski w zeszytach.

  2. Przedstawiciele poszczególnych grup dzielą się wnioskami z pracy. Nauczyciel udziela komentarza zwrotnego.

Praca domowa:

  1. Przyjrzyj się jednemu z obrazów Arcimbolda Portret Ewy lub Prawnik i zanotuj swoje wnioski.
    Zadanie dodatkowe: Znajdź w internecie przykład dzieła, które zainspirowała twórczość Arcimbolda. Przygotuj krótką prezentację.

Materiały dodatkowe:

- Koncept w kulturze staropolskiej, red. Ludwika Ślęk, Adam Karpiński, Wiesław Pawlak, Lublin 2005. - The Life of Death, film animowany, reż. Marsha Onderstijn, 2015. - Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2004.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.