Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Zastosowanie wzorów skróconego mnożenia w teorii podzielności liczb

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne.

Uczeń:

1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: a+b2, a-b2, a2-b2, a+b3, a-b3, a3-b3, an-bn.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje wzory skróconego mnożenia w dowodzeniu podzielności liczb całkowitych

  • rozpoznaje liczby złożone, nie wykonując pracochłonnych obliczeń

  • uzasadnia poprawność prowadzonych rozumowań

  • analizuje problemy arytmetyczne i wybiera najdogodniejszą strategię ich rozwiązania

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • ale kino

  • rybi szkielet

Formy pracy:

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

Uczniowie wspólnie tworzą „rybi szkielet” ze wzorów skróconego mnożenia – na „ościach” zapisują wzory i przykłady ich zastosowania.

Jeden z uczniów, wyznaczony wcześniej przez nauczyciela, przypomina pojęcia i twierdzenia związane z podzielnością liczb naturalnych (materiał przygotował w domu).

Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z przykładami 1 – 3, a następnie metodą „ale kino” rozwiązują w grupach przykłady 4 – 5. Ich zadaniem jest poukładanie w odpowiedniej kolejności kroków rozwiązań, przygotowanych na kartkach przez nauczyciela (na każdej kartce jeden krok).
Nauczyciel w tej fazie lekcji pełni rolę doradcy, mentora.

Uczniowie w parach wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne.

Faza podsumowująca:

Dwaj wskazani przez nauczyciela uczniowie podsumowują zajęcia – omawiają pracę swoich grup, przedstawiają trudności napotkane w czasie pracy.

Nauczyciel ocenia pracę grup i poszczególnych par uczniów, zwraca uwagę na efektywność i skuteczność pracy.

Praca domowa:

Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.

Materiały pomocnicze:

Czy liczby pierwsze zdradzą swoje tajemnice?DIgtLKeFYCzy liczby pierwsze zdradzą swoje tajemnice?

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać na zajęciach poświęconych przekształcaniu wyrażeń algebraicznych.