Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowanie wzorów skróconego mnożenia w teorii podzielności liczb
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje wzory skróconego mnożenia w dowodzeniu podzielności liczb całkowitych
rozpoznaje liczby złożone, nie wykonując pracochłonnych obliczeń
uzasadnia poprawność prowadzonych rozumowań
analizuje problemy arytmetyczne i wybiera najdogodniejszą strategię ich rozwiązania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
ale kino
rybi szkielet
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie wspólnie tworzą „rybi szkielet” ze wzorów skróconego mnożenia – na „ościach” zapisują wzory i przykłady ich zastosowania.
Jeden z uczniów, wyznaczony wcześniej przez nauczyciela, przypomina pojęcia i twierdzenia związane z podzielnością liczb naturalnych (materiał przygotował w domu).
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z przykładami 1 – 3, a następnie metodą „ale kino” rozwiązują w grupach przykłady 4 – 5. Ich zadaniem jest poukładanie w odpowiedniej kolejności kroków rozwiązań, przygotowanych na kartkach przez nauczyciela (na każdej kartce jeden krok).
Nauczyciel w tej fazie lekcji pełni rolę doradcy, mentora.
Uczniowie w parach wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Dwaj wskazani przez nauczyciela uczniowie podsumowują zajęcia – omawiają pracę swoich grup, przedstawiają trudności napotkane w czasie pracy.
Nauczyciel ocenia pracę grup i poszczególnych par uczniów, zwraca uwagę na efektywność i skuteczność pracy.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.
Materiały pomocnicze:
Czy liczby pierwsze zdradzą swoje tajemnice?Czy liczby pierwsze zdradzą swoje tajemnice?
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać na zajęciach poświęconych przekształcaniu wyrażeń algebraicznych.