Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowania funkcji trygonometrycznych do obliczania miar kątów i odcinków w graniastosłupach
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X Stereometria
Poziom podstawowy
Uczeń:
rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;
posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami;
rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;
rozpoznaje w walcach i w stożkach kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami (np. kąt rozwarcia stożka, kąt między tworzącą a podstawą), oblicza miary tych kątów;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
-kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje funkcje trygonometryczne do obliczania miar kątów i długości odcinków;
analizuje związki pomiędzy długościami odcinków i miarami kątów w graniastosłupie;
porządkuje długości odcinków lub miar kątów w graniastosłupach według określonej zasady.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
sztafeta zadaniowa;
rozmowa nauczająca;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
projektor multimedialny;
e‑podręcznik;
arkusze papieru, pisaki.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wraz z uczniami prowadzi dyskusję na temat typów poznanych odcinków i kątów w graniastosłupach wspomagając się Przykładem 1 i 2 sekcji Przeczytaj.
Uczniowie wskazują kąty i odcinki na modelach.
Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prezentuje uczniom rodzaje trójkątów prostokątnych w graniastosłupach oraz Przykład 3 i 4 z sekcji Przeczytaj zastosowania funkcji trygonometrycznych i twierdzenia sinusów.
Nauczyciel prezentuje uczniom animację 3D z przykładem zastosowania trygonometrii w graniastosłupach.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każdej grupie przyporządkowuje kartkę z zadaniami z sekcji Sprawdź się (może to być przedruk zadań lub kody QR), każdemu zadaniu przyporządkowuje punkty według własnego uznania.
Przedstawiciel grupy odbiera od nauczyciela pierwsze ćwiczenie, wraca do grupy. Po rozwiązaniu zadania – sprawdza w materiałach interaktywnych odpowiedź, jeśli jest prawidłowa, przekazuje nauczycielowi kartkę z tokiem rozumowania. Jeśli jest błędna, pracują dalej.
Nauczyciel sprawdza na bieżąco rozwiązania i przekazuje uczniom kolejne zadanie do wykonania dopiero, gdy poprzednie będzie zrobione prawidłowo.
Uczniowie za pomocą świateł: zielone – nie mamy problemów, żółte – mamy wątpliwości, czerwone – nie rozumiemy zadania przekazują nauczycielowi informację zwrotną dotyczącą pracy grupy.
W przypadku światła czerwonego nauczyciel podchodzi do grupy i prowadzi z nią dyskusję nauczającą na temat rozwiązania zadania – w tym przypadku grupa otrzymuje połowę punktów.
W przypadku światła żółtego nauczyciel wskazuje konkretny temat, przykład zadanie z materiałów w e‑podręczniku (może być z poprzednich tematów), w którym uczniowie odnajdą wskazówki do rozwiązania zadania.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podlicza punkty i podsumowuje pracę grup. Przekazuje informację zwrotną w formie pisemnej lub ustnej do każdej z grup, nad czym należy jeszcze popracować, a co zostało już opanowane.
Każdy z uczniów indywidualnie dokonuje samooceny zrealizowania kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Polecenia z sekcji Animacja 3D.
Materiały pomocnicze:
Obliczanie długości odcinków w wielokątach z wykorzystaniem twierdzenia sinusów
Zastosowanie twierdzenia sinusów do obliczania miar kątów w wielokątach
Przypomnienie podstawowych pojęć trygonometrycznych i rozwiązywanie zadań
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie powinni ponownie obejrzeć animację 3D w domu, aby wykonać pracę domową.
Dobór grup nie powinien być zupełnie przypadkowy – powinien zapewnić grupom równe szanse w rozwiązywaniu zadań.