Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Agnieszka Ruzikowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Pomiar parametrów ruchu jednostajnie przyspieszonego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. II. Mechanika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | doświadczalna |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | Dla każdej grupy potrzebny jest zestaw do badania ruchu jednostajnie przyspieszonego – przedmiot, który będzie spadał swobodnie lub zsuwał się po równi pochyłej, miarka do ustalenia skali, telefon komórkowy, komputer z oprogramowaniem pozwalającym odtwarzać film klatka po klatce. |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie w ramach pracy domowej oglądają symulację interaktywną. Lekcja rozpoczyna się od podsumowania w formie pogadanki tego, co uczniowie wiedzą na temat ruchu jednostajnie przyspieszonego i tego, w jaki sposób można mierzyć parametry ruchu. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie w grupach wykonują doświadczenie. Filmują spadający swobodnie przedmiot lub ciało zsuwające się po równi pochyłej (z zerową prędkością początkową), a następnie za pomocą programu odczytującego film klatka po klatce wyznaczają położenie i prędkość w kolejnych chwilach czasu. Nauczyciel zwraca uwagę uczniom na takie aspekty jak: Uczniowie na podstawie pomiarów wykonują wykresy zależności odpowiedniej składowej położenia od kwadratu czasu oraz prędkości od czasu. Następnie analizują dane pomiarowe: do wykresów dopasowują linię prostą, wyznaczają przyspieszenie oraz oceniają, czy dany ruch w istocie był jednostajnie przyspieszony. | |
Faza podsumowująca: | |
Grupy przedstawiają na forum klasy swoje wyniki, a następnie uczniowie dyskutują nad tym, czy obserwowane przez nich ruchy były jednostajnie przyspieszone, czy też nie, co na to wpływa, jak wygląda kwestia niepewności pomiarowej i na co warto zwrócić uwagę podczas wykonywania tego doświadczenia. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań 4, 5 i 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulację uczniowie mogą obejrzeć także na początku lekcji. |